Community på Sveriges dataportal
Reflektioner från Internetdagarna 2021
-
Under vår NOSAD-spår på Internetdagarna hade vi en call to action: Skapa ett konto här i i Communityt. Vår vision är att alla svar bara ska vara en fråga bort och detta tror vi att vi kan åstadkomma om alla som jobbar med öppna data och API:er inom offentlig verksamhet samt de som använder sig av våra data finns i detta forum.
Ni som deltog på Internetdagarna; vad tog ni mer er för tankar och lärdomar?
-
@maria_dalhage att DIGG funderar på öppna publika backlogar!!! Bara att tanken finns gör mig rörd....
En fundering jag fick för 2 veckor sedan är att ett sunt Digitalt ekosystem fokuserar mer på processen än produkten dvs. att spela i samma lag är A och O och öppna priorioterade backlogs med agila organsationer behövs med duktiga produktägare och scrum masters....
-
Min vision om co-creation att det finns scrum of scrums mellan organisationer och tydliga backloggar.... dagens SILOS fungerar inte...
-
@salgo60-ej-aktiv Bra reflektion! Vi har en bit kvar på co-creationstegen. Men håller med om att öppna backlogs är bra och att vi bör utveckla mer tillsammans. Tror att vi behöver kunna jobba mer distribuerat och mindre "samtidig".
-
@maria_dalhage både bra och lite farligt med alla galningar som undertecknad eller @Dennis_Priskorn som hittar på konstiga saker 24*7.
Min oskolade tro är att erat seminarium idag "AI för coacher" är ett område där det behöver skapas mycket mer dialog
- bra data från alla håll och kanter ex. vad alla 290 kommunerna gör och vad de behöver för data, hur "klonar" vi bra saker som görs i en kommun till alla andra....Idag kan dom inte ens beskriva att dom har ett utegym digitalt
- lyssnar man på lördagsintervjun så är matchning ett mantra från ansvarig minister men det hörs även att hon inte pratar i termer att vara datadriven.... känns inte som hon har förstått det verktyget.... lite intressant att lyssna på Linked In som har byggt sin egen kunskapsgraf sedan 2015 där datadriven är självklart.... målet är alla världens företag, hela världens antal anställda video
- fundering över bra matchningsalgoritmer
- skapa "loopar med" hur dessa utvärderas...
- dela tankar hur beskriver man digitalt olika jobbsatsningar, yrken skills...
- bra data från alla håll och kanter ex. vad alla 290 kommunerna gör och vad de behöver för data, hur "klonar" vi bra saker som görs i en kommun till alla andra....Idag kan dom inte ens beskriva att dom har ett utegym digitalt
-
@salgo60-ej-aktiv Toppen att du uppmärksammar eventet!
Det som är spännande här är att det inte alls är Arbetsförmedlingen som ligger bakom, utan Swedish Jobtech, en intresseorganisation för att digitalisera arbetsmarknaden. Visst är det härligt att det finns krafter därute som försöker göra bra saker på myndigheternas data och API:er!Eftersom jag jobbar på Arbetsförmedlingen vurmar jag extra för alla initiativ som görs på arbetsmarknadsområdet. Tror att vi behöver göra mycket mer här och jobba betydligt annorlunda från hur vi gör idag. För er som är intresserade att delta på eventet skickar jag en länk!
-
@maria_dalhage kan vi kalla det co-creation
- "kaoset i Wikidata" är ett bra exempel hur vi nu kan visa alla utegym på en karta där alla svenska kommuner finns på kinesiska, arabiska, grekiska.... dessa översättningar skapades för annat ändamål men nu jobbar vi ihop i en kunskapsgraf så hjälper vi varandra - co-creation
-
@salgo60-ej-aktiv Med lite god vilja, men ja! Detta är ett konkret exempel på hur vi myndigheter kan fungera som en plattform och utveckla API:er som andra kan vidareutveckla och använda. Precis som open banking. Det är svårt att prata om plattformar, ekosystem och digiital infrastruktur innan man har något konkret. Det är detta vi försöker förmedla via NOSAD genom att prata "öppet-begreppen" (kod, data och standarder). Jobtechsektorn har konkreta exempel och Trafiksektorn ligger i framkant. Hoppas fler kollar på Våra NOSAD-inspelningar med Drive Sweden, Entur, Odin mfl. (Inspelningar från september. Finns på nosad.se)