Community på Sveriges dataportal
Engagemang, Fokus, Öppenhet, Respekt och Mod
-
@jonor Jag ber om ursäkt för att det har tagit oss så lång tid att svara på den här frågan. Det är för att vi har gått igenom den internt och varit grundliga i det.
Vårt ärendehanteringssystem är ett internt system som innehåller mycket arbetsinformation. Den informationen är ofta av en karaktär och på en detaljnivå som gör att vi inte kan dela med oss av den externt. Samtidigt behöver vi själva ha informationen på den här nivån för att kunna sköta vår utveckling på ett effektivt sätt. Jag hoppas det här räcker som beskrivning av vår information.
Vi håller med om att det är bra om vi blir mer transparenta. Som vi tidigare nämnt undersöker vi just nu hur vi kan dela med oss av vår roadmap på ett bra sätt. -
@jonor En roadmaps för roadmaps ... Vi jobbar som sagt med den här frågan också. Vi undersöker vilken kanal som är bäst att använda, vilken detaljeringsgrad som är lämplig och vilken planeringshorisont vi vill hålla. Vi återkommer med det här.
-
@nina_ Nej det räcker inte som beskrivning för min del eftersom jag inte förstår vad ni menar med "karaktär och detaljnivå". Jag försökte komma med några alternativ till orsaker till att man inte kan dela information öppet i ett tidigare inlägg, delvis för att höra om ni själva gjort någon strukturerad analys av problemet.
Kan ni förklara eller ge exempel på den typ av information som inte går att dela och vad de viktigaste skälen är? Jag är mest intresserad av att förstå var hindren ligger för att utomstående i dagens läge inte kan få insyn i eller information om prioritering, tidsramar och framsteg som görs i projekt som berör dem som tjänstekonsumenter, inte av att peka finger åt hur det har hanterats.
Sedan förstår jag att det kan ligga svårigheter i att börja dela information om projekt som bedrivits i slutna grupper, det kan ju vara lättare att börja på nytt i parallella kanaler under mer öppna förutsättningar, vilket kanske är vad som planeras med de nämnda vägkartorna.
@jonor sa i Engagemang, Fokus, Öppenhet, Respekt och Mod:
Det jag undrade över var de huvudsakliga skälen till att tavlorna är privata. Vilken typ av känslig information är det ni inte kan dela mellan avdelningar på myndigheten eller med allmänheten? Är det ekonomisk information, personuppgifter, typ av funktionalitet eller annat som inte kan delas av sekretesskäl?
-
@jonor
I det arbete som jag ansvarar för på Arbetsförmedlingen har vi en Community Backlog.https://gitlab.com/arbetsformedlingen/joblinks/processing/-/wikis/Community-Log
Vi har backlogen av flera skäl. Dels för att ge dem som är intresserade kunskap om vad vi gör, dels för att faktiskt få hjälp.
Vi vänder oss till alla med gissar att det främst är akademin som är intresserade. Vi ser det som att kommande AI- och datastudenter kan få öva på oss, och på så sätt uppstår win-win.
Svårigheter vi mött är intern kommunikation över externa kanaler; vi är inte vana att arbeta så, men allt behöver inte vara öppet. På det sättet vi jobbar nu finns det en utpekad point of contact för projektet. Alla kan svara, men mitt ansvar är att det kommer ett svar. Det är sällan det kommer frågor eftersom det är sällan folk tittar på kod. Vi ser det som att vi fortfarande utvärderar detta öppnare arbetssätt. Än så länge är det mkt positivt eftersom vi blir duktiga i att formulera vad vi faktiskt försöker skapa för värde.
-
@salgo60-ej-aktiv Jag tror ingen missat att du tycker det du tycker Magnus... Att ditt svar på en uppmaning att hålla sig till ämnet är att ännu en gång upprepa precis samma off-topic synpunkter som du gett uttryck för massor med gånger tidigare är en rätt bra illustration av problemet.
-
@salgo60-ej-aktiv Ditt inlägg handlar mer om arbetssätt än om APIer, så jag flyttade det till den här tråden.
-
Detta inlägg är raderat!