Community på Sveriges dataportal
Länkade data och persistenta identifierare för adresser
-
Många säger att vi ska jobba med länkade data och persistenta identifierare, jag håller helt med. Problemet är vad ska vi länka till?
Men jag tror vi kan se ett ljus i slutet på tunneln när det gäller adresser.
Jag tänker att när statliga Lantmäteriet lägger ut adresser som öppna data (det är en HVD datamängd) så har alla, inte bara kommunerna, tillgång till facit. Det vill säga deras datamängd blir publik masterdata.
Tänker jag helt fel och vi bör tänka om här i Umeå, eller är vi på rätt spår?Om tanketråden är rätt kan vi kanske hoppas att fler HVD datamängder kan ses som publik masterdata.
-
@Maria-Söderlind LM bör ju se till att det finns URIer bakom adresserna som alla kan använda och peka på. Det är också det första steget för er egen data skulle jag säga. Skapa persistent URIer som unikt identifierar er data så att andra kan referera till den. Steg två är att också sedan länka till andra.
-
@Björn-Hagström Om vi kikar på endast adresser, så är statliga LM vår master. Varje natt hämtar vi en kopia av masterdatan och använder den. Dvs vi kommer inte att lägga ut en datamängd som heter "alla adresser som finns i Umeå kommun".
Däremot har vi, och kommer även i framtiden att ha nya, datamängder där en parameter är adressen. Det är för dessa som det skulle vara en fördel om vi ange adressen och sen peka på masterdata.
Ex. Om vi skulle dela en datamängd med något XXX som har en adress, då är det unika id som finns i datamängden kopplat till XXX. Då skulle man kunna berika den datamängden med nationellt unikt id även för adressen.
Bara en tanke, jag kanske är helt fel ute.