Community på Sveriges dataportal
Points of interest - bidra till specifikation
-
Bakgrund och syfte
Inom projektet Nationell Dataverkstad har det tagits fram en topplista över datamängder att standardisera för publicering och datadelning. En sådan datamängd är Point of interest. Datamängden kategoriseras inom området Stadsplanering och avser grundläggande geografisk information om platser. Således har den haft ett väldigt stort intresse inte minst från verksamma inom besöksnäringen som vill underlätta för såväl medborgare som besökare att hitta till olika geografiska platser.
Genom att standardisera denna data och dela den öppet så ser vi möjligheten att berika de karttjänster som idag används av besökare och medborgare som befinner sig i rörelse; Naturkartan, Google Maps, Open Street Map, Vandramedkoll m.fl.Datamodell för point of interest
Det finns nu ett utkast till dataspecifikationen för Point of Interest och bör vara intressant för alla som vill uttrycka en plats som särskilt intressant. Vi vill väcka tankar, intresse och hitta sätt att förankra detta som en standard för delande kommuner och konsumenter och användare. Vi som jobbar med projektet Nationell Dataverkstad söker nu dig som t.ex. jobbar i kommun och vill publicera data, dig som är konsument t.ex. samverkande myndighet, leverantör eller annan intressegrupp t.ex. inom besöksnäringen som bryr sig om att göra det enklare att hitta till Points of Interest.
Datamodellen är tabulär. Det innebär att varje rad motsvarar exakt en sevärdhet och varje kolumn motsvarar en egenskap för den sevärdheten. 15 attribut är definierade, där de första 6 är obligatoriska. Vi har valt att använda beskrivande men korta kolumnnamn som uttrycks med gemener, utan mellanslag (understreck för att separera ord) och på engelska. Genom engelska attributnamn blir modellen enklare att hantera i programvaror och tjänster utvecklade utanför Sverige. Modellen bygger på schema.org
Namn Kardinalitet Datatyp Beskrivning name 1 text Obligatoriskt - Anger platsens namn. description 1 text Obligatoriskt - Anger en kortare beskrivning av platsen. id 1 heltal Obligatoriskt - Anger en identifierare för platsen. type 1 begrepp Obligatoriskt - Anger typen för platsen. latitude 1 decimal Obligatoriskt - Latitude anges per format enligt WGS84. longitude 1 decimal Obligatoriskt - Longitude anges per format enligt WGS84. opens 0..1 time Anger öppningstid enligt ISO 8601. closes 0..1 time Anger stängningstid enligt ISO 8601. street 0..1 text Ange gatuadress. postalcode 0..1 heltal Ange postnummer. city 0..1 text Ange postort. phone 0..1 text Ange telefonnumret med inledande landskod, exempelvis +46 email 0..1 text E-postadress för vidare kontakt, anges med gemener och med @ som avdelare. image 0..* URL Ange en länk eller flera länkar till bilder på platsen. URL 0..1 URL Ingångssida för mer information om platsen. Vi arbetar öppet med datamodellen på Gitlab - anslut gärna där! Vill du inte skapa ett konto går det också bra att mejla in förslag.
contact-project+sarskilt-viktiga-datamangder-point-of-interest-40754038-issue-@incoming.gitlab.com
Välkommen att vara med att medskapa detta och hjälp gärna till att sprida ordet!
-
@FilipDijak Har ni kollat op OSMs datamodell för öppetider? Den är bra mycket bättre än det ni har här skulle jag säga.
Jag reagerar också på att den här specifikationen (precis som alla andra från er verkstad jag sett) inte möjliggör länkad data. Är det medvetet?
Om ja, hur tänker ni då?
Om inte då undrar jag om ni vill ha förbättringsförslag så ni kan lyfta det här till nivå 5? Se https://5stardata.info/en/
I dagens samhälle där data och AI spelar allt större roll skulle man kunna vara taskig och säga att allt under nivå 5 som nyutvecklas eller görs i kommunerna på dataområdet är att kasta pengar i sjön.
Det här säger jag såklart lite med glimten i ögat. Man vinner hur mycket som helst på att börja bra så man slipper problem när man senare vill höja till nivå 5.
EU vill ha mera länkad data. Företag som Google och Facebook vill ha länkad data, datamogna organisationer som Wikimedia, alltrails, tripadvisor, m.fl. vill ha länkad data. Det är dags att lämna nivå 3 och börja på nivå 5.
-
@Dennis_Priskorn Tack för feedback! Länkade data aspekten finns alltid med i dom specifikationer vi tar fram och den återfinns i schemat e.g (https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/point-of-interest/-/blob/main/schema.json)
Framgent kan vi absolut ha med JSON-LD exempel för hur man uttrycker data enligt den strukturen. Vi tar gärna emot din feedback på gitlab under (https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/point-of-interest/-/issues).
-
@almeta för att på riktigt jobba ihop på Nivå 5 föreslr jag att ni tar fram en vokabulär först som alla deltagande organisationer kan använda.
Jag skulle säga att det finns två typer av vokabulärer: den auktoritära och cemtralstyrda och den mångkällade.
Wikidata är ett exempel på den senare. EU jobbar med de förre och ett möte jag deltog i hade ändlösa diskussioner om hur man skulle modellera nån detalj.
Jag skulle vilja att ni försöker göra en Wikibase med vettiga egenskaper som behövs för att beskriva en vandringsled. När ni är nöjda kan ni presentera för den här och be om feedback.
Ni måste inte öppna den för allmänheten, utan ni kan låsa den så att man istället måste öppna en issue nånstans om man har ändringsförslag.
En vokabulär funkar ungefär som en specifikation, fast för RDF data.
-
@Dennis_Priskorn ni kan testa att starta med att modellera något enkelt tex ett utegym (punkt). Sen kan ni testa att modellera en vandringsled som är en samling punkter som hänger ihop geografiskt och därför är knepigare.
Om ni kollar på de entity schema som jag och Magnus skapat får ni en idé om vad världen vill veta om objektet.
Tex vill man för ett utegym kanske veta vilka gymdon som finns att tilgå.
För en vandringsled vill man veta etapper. Man vill också ha länk till geodatan för varje etapp. Man vill också veta vilken led varje etapp ansluter till.
Nu har jag bara skrapat på ytan. Fördelen med Wikibase är att:
- den är relativt enkel att lära sig
- den har API
- den har GUPRI dvs unika id som är beständiga
- den är open source
- det finns en cloud version som är gratis i dagsläget som ni kan prototypa med
- ni kan diskutera direkt i den, men det skulle jag inte rekommendera. En GitHub eller gitlab yta där ärenden kan öppnas och hanteras är mycket bättre.
-
@Dennis_Priskorn Gällande vokabulär ser vi ingen anledning att ta fram något nytt då vi återanvänder schema.org's vokabulär rakt igenom. I schema.json ser du mer information kring det. Gällande vandringsleder har vi haft ett pågående arbete nu under våren och vi kommer att ha en mer generell modell för alla typer av leder. Om du vill bidra till den specifikationen kan du göra det på gitlab!
Tack för din feedback återigen.