Community på Sveriges dataportal
Vägledning för att publicera data om grillplatser
-
@Ainali Här kommer inledningen från ett stycke i DIGGs vägledning:
"Förbered informationsmängden för användning
Som utgångspunkt ska information publiceras i sin ursprungliga form. Men för att säkerställa en hög grad av användbarhet kan informationen också behöva anpassas på olika sätt. För att bättre anpassa en informationsmängd för användning, både utifrån generiska förbättringar såsom standardiserande åtgärder och mer användardrivna behov av olika format, kan du behöva arbeta med följande områden.- Välj rätt format - säkerställer att informationen kan användas av olika personer och i olika situationer
- Följ specifikationer - säkerställer en ökad grad av standardisering och interoperabilitet för informationen
- Arbeta med begrepp och terminologier - säkerställer enklare sökning och förståelse av informationen
- Använd beständiga identifierare - säkerställer att informationen blir möjlig att referera till över tid"
Man fokuserar på anpassning (ändra från sveref99 till wgs84 eller från ett amerikanskt datumformat till ett begripligt sådant t.ex.) av information, inte skapandet av ny information.
Princip 3 som kommer direkt därunder i vägledningen kan läsas lite mer som att man ska skapa information men den borde läsas inom kontexten att man ska publicera den information man har.
Som jag ser det kan man absolut göra små ändringar till hur man skapar och hanterar sin information för en bättre publicering som öppna data men grunden är att man publicerar det man har. Att skapa nya datamängder man inte redan har eller själv har intresse av att ha bara för att dela som öppna data är sällan rimligt. Om man gör det för mycket kan man också slå undan benen för någon kommersiell aktör som vill göra det.
-
@Björn-Hagström Jag syftade på om Varberg har något öppet api.
-
@Björn-Hagström Angående om det finns fält utanför specifikationen så spelar det en viss roll. Några scenarios:
-
Jag ignorerar tilläggen - vilket gör att informationen inte utnyttjas = waste
-
Om alla 290 kommuner gör ett eget tillägg för att rapportera fel så behöver jag som konsument hantera 290 varianter.
Själv är jag glad för allt som publiceras men samtidigt ser jag stora vinster med att alla publicerar på samma sätt enligt en gemensam definition. Används samma fältnamn, samma betydelse, geojson via rest-api så kan jag ha en gemensam inläsningsfunktion. I dagsläget har jag behövt skapa ett inläsningssteg som är unikt för varje datakälla.
-
-
@Björn-Hagström sa i Vägledning för att publicera data om grillplatser:
Om man ställer för höga krav på att skapa data specifikt för publicering av öppna data leder det också lätt till att verksamheten väljer att inte alls publicera data.
I min värld så finns det morot och piska. Om inte morot funkar, då ser vi till att skapa en bra piska.
Öppna datalagen är i sin nuvarande utformning faktiskt tillräcklig piska för att även regeringskansliet håller på att lära sig grunden för öppna data, se tex https://handlingar.se/request/oppna_data_om_statens_utgiftsomr där de nu lärt sig leverera CSV.
Jag erkänner gärna att med den nuvarande takt så kommer det ta årtionden innan vi kan förstå oss på samhällets viktigaste beslut och funktioner enbart genom att konsumera öppna data, men första spadtaget är iaf gjort.
Att några myndigheter vägrar följa lagen som tex Timrå och Härnösand som blankt nekar eller vägrar lämna ut data jag vet de har är såklart ett problem.
Förslag:
Vad vi skulle behöva är en hök likt skolinspektionen, men på dataområdet. Vi kan kalla den datainspektionen! Den ska ha möjlighet att utfärda vite om inte myndigheterna:- följer en specifikation som finns på området
- delar data som vi kommit överens om att dessa myndigheter ska dela
- missköter underhåll/tillgång till data
- inte klarar av att förklara hur datan samlats in och vilka antaganden som gjorts eller vad fälten betyder (exempel där jag bett regionen förklara vad deras för mig kryptiska ID betyder).
...
DIGG utfärder rekommendationer och tar alltså fram best practice. Datainspektionen ser till att straffa de myndigheter som inte sköter sig och håller sig inom rimliga gränser när det gäller kvalitet och tillgång till data.
Om nån är missnöjd med best practice får de ta det med experterna på DIGG.
-
@FredrikEriksson sa i Vägledning för att publicera data om grillplatser:
Kanske kan man bearbeta den data som delas genom att helt enkelt ange ett uppdateringsdatum i utläsningsprogrammet?
Jag misstänker att utläsningsprogrammet läser ut alla grillplatserna, och då sätter man samma datum på dem alla. Trots att det är mycket troligt att ingen data egentligen har uppdaterats. Dvs man "lurar" konsumenterna att tro att för varje grillplats så har någon information förändrats i de interna systemen.
-
@ChristerOlsson Varberg har ett api i testmiljö för de 6 obligatoriska fälten i specen (plus 2 som inte finns med i specen men som kommer med automatiskt från Geoserver som delar datan).
Skulle du vara intresserad av att betatesta vårt api och hjälpa oss bli bättre med tiden? Maila mig på bjorn@hagstrom.nu.
Vi börjar med de obligatoriska och hoppas lägga till fler fält när verksamheten kommit lite längre.
-
Tack till @ChristerOlsson som hjälpt Varberg att utvärdera publicerade grillplatser!
Här finns lite issues jag skapat för specifikationen:
https://gitlab.com/lankadedata/spec/grillplatser/-/issues -
Hej!
Toppen specifikation som vi på kommer att börja med på vår kommun som testdatamängd för öppna data Här kommer en fråga om definitionen av ett av attributen:
I stadsmiljöer kan det finnas cykelparkering, elsparkscykelparkering, m.m. Parkering är såklart en helt värld och skapar starka känslor "nedströms" för mottagare av otydlig eller inkorrekt information. Jag utgår från att i dagens bilcentrisk värld att man (till nackdel för cyklister) menar bilparkering med nedanstående definition:
"Beskriver om det i närheten till grillplatsen (kortare än 100 meter) finns en parkeringsplats till vilken besökare av grillplatsen har tillgång."
Däremot framgår det inte. Skulle ni som utvecklar specifikation vilja precisera där?
/Nicholas
-
@Björn-Hagström sa i Vägledning för att publicera data om grillplatser:
På dataverkstad.se står det att man inte får lägga till egna fält utöver de i specifikationen (om man ska kunna säga att man följer specifikationen). Jag undrar om det är så viktigt? Kan man inte göra specifikationen utbyggbar? Den som hämtar data får då slå ihop den med samma data från andra kommuner och matcha kollumnnamnen. Redan idag finns det inget som hindrar att kolumner kommer i olika ordning från olika kommuner så det krävs ändå ett jobb att matcha för att kunna samköra data.
En stor anledning till att jag frågar är att vi i Varberg jobbar för att publicera detta automatiskt utifrån att vi har det som geodata och visar den i vår webbkarta. Det är enkelt för oss att skapa osv och json genom en WFS men vi får automatiskt med två fält som inte finns i specen och det är FID (ett internt id) och GEOM (geometri). Vi har nyss upptäckt detta och fortsätter undersöka om vi kan ta bort dem. Vi vet att vi kan ta bort geom men då får vi lite problem med att publicera samma data med mer data än specifikationen pekar på (tar vi bort geom för vi det för alla distributioner).
Någon med mer erfarenhet om Geoserver och dessa fält kanske har tips på hur vi kan gå vidare?
Fantastisk fråga som Solna stad arbetar med i talande stund. Vi har "fid" och "geom" som behövs i vårt nuvarande upplägg då datamängden är lagrad i en MSSQL-databas. Hur har andra kommuner kommit runt problemet?
-
@nsmart sa i Vägledning för att publicera data om grillplatser:
Fantastisk fråga som Solna stad arbetar med i talande stund. Vi har "fid" och "geom" som behövs i vårt nuvarande upplägg då datamängden är lagrad i en MSSQL-databas. Hur har andra kommuner kommit runt problemet?
@nsmart Kul att ni jobbar med datat. Kolla med @ChristerOlsson om ni har frågor han har samlat ihop > 7000 grillplatser och vi ser massa utmaningar med dåligt data helst vill vi att alla Sveriges Grillplatser skall kunna hämtas med ett API anrop och ha bilder, unika persistenta identifierare, tydlighet om de fungerar för handikappade eller med eller utan rullstol/ problem med syn osv.
Snyggt mönster är att man kan felanmäla en grillplats via ett API och ange det unika id::et på grillplatsen....
Bilder skall ha en tydlig licens som följer CC common och ange vad den pekar på gärna med länkade data
Samma som Google Map och Open Street Map - min erfarenhet att det är där datat gör nytta och "vanliga personer hittar sin info" (undantaget grillplatser där jag tror grillplatser.nu gör nytta... dvs. snyggt vore om Solna stad även pekar på det unika Id:et hos grillplatser.nu
Jag skissade snabbt på en mogenhetsmodell
Jag finns i Stockholm och kan nås på 0735152802 eller vi har en yta på GITHUB https://github.com/dpriskorn/svenska-grillplatser är hemma nu ett tag opch kan komma förbi er om ni vill och prata öppna data...
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@VarförFungerarInteDetta en test jag gjorde med att komplettera grillpltaser.nu och skapa Wikidata objekt för en del grillplatser där jag
- pekade på om platsen finns i grillplatser.nu
- om vi har tillgänglighet
- om det finns bild på platsen
- om den finns i Open Street Map / GoogleMap
Wikidata:WikiProject_Svenska_Grillplatser
- kombinerade grillplatser med Naturvårdsverkets data var Naturreservat finns -->
Finns massa mer men det verkar vara massa begränsningar i detta forum vad man kan länka eller ej säkert enklast att ha dialogen på GITHUB https://github.com/dpriskorn/svenska-grillplatser
-
@nsmart sa i Vägledning för att publicera data om grillplatser:
Fantastisk fråga som Solna stad arbetar med i talande stund.
Detta är det lilla grillplatser.nu har om grillplatser i Solna Stad
Kollar vi på Open Street Map så har dom ett frågespråk Overpass
area["name"="Solna kommun"]->.boundaryarea;
(
nwr(area.boundaryarea)["leisure"="firepit"];
nwr(area.boundaryarea)["amenity"="bbq"];);
out meta;* där jag söker fram 2 olika objekt * firepit --> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure%3Dfirepit * "amenity"="bbq" --> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:amenity ![5b05dee0-28ac-49f0-ab41-a247be28eb2d-image.png](/assets/uploads/files/1724909442073-5b05dee0-28ac-49f0-ab41-a247be28eb2d-image-resized.png) ![fe05c998-96ca-4487-b0ca-34ee1e29982b-image.png](/assets/uploads/files/1724909213101-fe05c998-96ca-4487-b0ca-34ee1e29982b-image-resized.png) <node id="2770013307" lat="59.3700146" lon="17.9932780" version="2" timestamp="2024-05-18T16:06:19Z" changeset="151501349" uid="16710636" user="oo1337"> <tag k="amenity" v="bbq"/> <tag k="covered" v="no"/> <tag k="source" v="survey"/> </node> <node id="3057860495" lat="59.3782072" lon="17.9994830" version="2" timestamp="2023-07-16T15:12:40Z" changeset="138583007" uid="2256461" user="bagis"> <tag k="amenity" v="bbq"/> <tag k="covered" v="yes"/> <tag k="fuel" v="charcoal"/> </node> <node id="5420346423" lat="59.3435844" lon="18.0024390" version="2" timestamp="2018-02-18T15:57:36Z" changeset="56466762" uid="525254" user="Haisuli"> <tag k="amenity" v="bbq"/> </node> <node id="6750566556" lat="59.3771683" lon="18.0259369" version="1" timestamp="2019-08-27T16:10:28Z" changeset="73805897" uid="622545" user="FredN"> <tag k="leisure" v="firepit"/> </node> <node id="8245115563" lat="59.3716914" lon="18.0134586" version="1" timestamp="2020-12-20T15:37:52Z" changeset="96144520" uid="622545" user="FredN"> <tag k="access" v="private"/> <tag k="amenity" v="bbq"/> </node> <node id="8245115574" lat="59.3717359" lon="18.0140799" version="1" timestamp="2020-12-20T15:37:52Z" changeset="96144520" uid="622545" user="FredN"> <tag k="access" v="private"/> <tag k="amenity" v="bbq"/> </node> <node id="8316237095" lat="59.3846407" lon="18.0339303" version="1" timestamp="2021-01-12T18:56:51Z" changeset="97392560" uid="2696386" user="fatuus"> <tag k="leisure" v="firepit"/> </node> <node id="10871648103" lat="59.3889265" lon="17.9907488" version="1" timestamp="2023-05-05T18:42:21Z" changeset="135753053" uid="509569" user="Atakua"> <tag k="access" v="customers"/> <tag k="leisure" v="firepit"/> </node> <node id="12143467274" lat="59.3589676" lon="17.9923243" version="1" timestamp="2024-08-29T05:10:05Z" changeset="155909360" uid="305854" user="salgo60"> <tag k="amenity" v="bbq"/> <tag k="name:sv" v="Skytteholms grillplats"/> <tag k="wikidata" v="Q130041682"/> </node>
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
-
@VarförFungerarInteDetta
Exempel hur vi försöker samla in grillplatser och ha bilder utan licens så andra även kommuner kan använda dessa bilder
- saknas som sagt enkelt sätt att felanmäla en grillplats men vi försöker i Open Street Map lägga upp senast en plats besöktes
Södra delen av Rösjön skall ha en grillplats jag skall försöka besöka idag
- Skapar en Open Street Map anteckning att kolla upp denna plats https://www.openstreetmap.org/note/4408211
- skapar ett WIkidata objekt med grillplatsen och sägver att denna grillplkats saknas hos grillplatser.nu, Solna kommun och Naturkartan Q130043666
- skapar en katalog på Wikicommons dit jag kan lägga bilderna Category:Röstasjöns södra grillplats
/ Magnus Sälgö
0735152802
github salgo60
email salgo60@msn.com -
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användareDetta inlägg är raderat!
-
@nsmart har du en lista med grillplatser ni vet finns i Solna?
Vi har hittat följande och tagit bilder på dom
Du har även de flesta kopplade till Open Street Map och skapade objekt på Google Map med bilder exempel
- Google Map 10236333300981630240
- Open Street Map node/2770013307
Fri licens
Bilderna har fri licens så det är bara att hämta dom!!!
-
Nytt fält önskas Mapillary image id
- exempel hur Mapillary ser ut för bild id 1620005561877175
Egenskaper finns på foljande plattformar
- Wikidata P1947 exempel Q130241597
- Schema Svenska Grillplatser (E408)
- Open Street Map key:mapillary exempel nod 12155540935
Tester gjorda
-
Fördelar
- man kan bilda sig en egen uppfattning om hur platsen ser ut och om det fungerar med rullstol eller ej
- du får en bättre förståelse för platsen om man kan tälta där etc...
- kommunen som ansvarar för platsen kan kolla på Mapillary istället för att åka ut
-
Nästa steg
- Segmentation- redan idag körs bildigenkänning på trafiksignaler/ skyltar etc... borde inte vara svårt att upptäcka lekplatser, grillplatser, utegym
- skapa navigerbar 3D bilder
-
Karta där vi kopplat Wikidata OSM och Mapillary oranga pluppar
-