Community på Sveriges dataportal
Umeå geodata
-
Jag har börjat hänga en del i Umeå och tänkte dela med mig av mina erfarenheter om samspelet såhär långt med kommunen.
Jag har efterfrågat följande geodata från kommunen och fått tydliga svar på alla mina förfrågningar:- data om vandringsled/cykelleden runt broarna som skyltas tillsammans med tavelsjöleden i centrum. Svar: Ingen data finns.
- ortofoto likt den som finns för Stockholms kommun: Svar är på gång att tas fram. Foton från 2019 finns och jag fick en gåva av hon som håller i processen: en geotiff på 1.8 gb med CC0 licens att börja leka med. 🤩🥳
- alla adresser: jag hänvisades trots länk till helsingborgs adresser till lantmäteriet. Min gissning är att det i kommunen finns ett adressregister någonstans men att de av någon anledning inte vågar lämna ut den. ️ Det skulle vara skönt om regeringen skulle kunna fixa den här biffen likt den i Danmark så tex postnord som nu använder osm kan få bra data om adresserna. Jag hittade på min inventering tex en kvinna på en udda adress i centrala umeå som fem gånger missat ett flygplan när taxin hon beställt inte hittade hennes hus eller infart. Det tyder på undermålig geodata och skälet är kass datadelning.
- data om våningar, takform, takfärg, fasadfärg, fasadmaterial: inget av detta finns hos kommunen och detta är ett hinder för att göra bra 3d modeller av staden