• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Umeå geodata

Scheduled Fäst Låst Flyttad Data
1 Inlägg 1 Posters 155 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    wrote on Senaste redigerad av

Jag har börjat hänga en del i Umeå och tänkte dela med mig av mina erfarenheter om samspelet såhär långt med kommunen.
    Jag har efterfrågat följande geodata från kommunen och fått tydliga svar på alla mina förfrågningar:

• data om vandringsled/cykelleden runt broarna som skyltas tillsammans med tavelsjöleden i centrum. Svar: Ingen data finns.
    • ortofoto likt den som finns för Stockholms kommun: Svar är på gång att tas fram. Foton från 2019 finns och jag fick en gåva av hon som håller i processen: en geotiff på 1.8 gb med CC0 licens att börja leka med. 🤩🥳
    • alla adresser: jag hänvisades trots länk till helsingborgs adresser till lantmäteriet. Min gissning är att det i kommunen finns ett adressregister någonstans men att de av någon anledning inte vågar lämna ut den. 🤷‍♂️ Det skulle vara skönt om regeringen skulle kunna fixa den här biffen likt den i Danmark så tex postnord som nu använder osm kan få bra data om adresserna. Jag hittade på min inventering tex en kvinna på en udda adress i centrala umeå som fem gånger missat ett flygplan när taxin hon beställt inte hittade hennes hus eller infart. Det tyder på undermålig geodata och skälet är kass datadelning.
    • data om våningar, takform, takfärg, fasadfärg, fasadmaterial: inget av detta finns hos kommunen och detta är ett hinder för att göra bra 3d modeller av staden
    Ett svar Senaste svaret
    2

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste