Community på Sveriges dataportal
Epost till Litteraturbanken ang. API idag
-
Hej
Jag jobbar frivilligt med Wikidata. Vi skulle vilja dra ut exempelmeningar från era CC0 böcker.
För det ändamålet skulle det vara skönt med en API där vi kan
0) få ut CC0 metadata en bok via bokid- få ut en bok i fulltext via bokid
- söka på ett ord i alla böcker
- filtrera sökresiltatet på licens enl spdx
- få ut ett utdrag av boken där order som eftersökts ingår (utan formattering)
Om 4) inte finns utan vi bara får en lista på bokid där ordet förekommer då gör vi bara anrop för varje träff till apin och frågar efter fulltext och letar själv reda på ordet.
Om ni saknar kunskap eller personal som kan skapa och underhålla en sådan här API så kan ni anlita mig som konsult om ni vill. Jag är både F och FA registrerad.
-
@dennis_priskorn du har dom på GITHUB men lite halvdåliga att svara github spraakbanken/littb-frontend
- deras duktiga programmerare är github jroxendal / linked in
- känns inte som dom har produktägare men i deras projekt för att scanna in all 1800-tals litteratur "Nya vägar till det förflutna" är Ljubica Miočević med men hon svarar inte på email. Hon har dock bra teoretisk utbildning med Teknisk fysik i botten så kunskapsgrafer borde hon fundera på...
-
Fick snabbt svar :
Hej!Vi har tyvärr inga böcker med CC0 som licens. cc-by-nc-sa finns dock 733 stycken böcker med. Men att ta exempelmeningar är rimligtvis skyddat av citaträtten, så det borde inte vara något problem att göra ens på moderna böcker.
Här finns en lista:
https://litteraturbanken.se/bibliotek?filter=license:cc-by-nc-sa&sort=relevansÅterkom ifall du vill ha hjälp att ta ner böckerna.
En sökning med licensfiltrering:
https://litteraturbanken.se/api/search/kyrka?from=0&include=authors,title,titlepath,titleid,mediatype,lbworkid&number_of_fragments=6&text_filter={"license": "cc-by-nc-sa"}&to=29&word_form_only=truework_ids-parametern tar en kommaseparerad lista på lbworkid:n.
resultatet är lite bökigt att parse:a men eftersom du är programmerare så borde du uppskatta utmaningen!
-
@dennis_priskorn sa i Epost till Litteraturbanken ang. API idag:
doktor glas
Spännande du har även ett UI till Korp ex Doktor Glas
där finns även en möjlighet att ladda ned till CSV, men som sagt inte helt trivialt vad dom gör..... men du är ju programmerare
-
-
-