Community på Sveriges dataportal
Analys av regeringens (försvunna) digitaliseringsstrategi
-
Hej
Apropå mitt inlägg om att försöka göra strukturerad data om politiska mål så gjorde jag ännu ett försök här
https://github.com/salgo60/DiggUptime/issues/77#issuecomment-1326122311Resultatet var ungefär samma. Regeringen verkar inte kapabel att ta fram specifika, mätbara, nåbara mål med en tidsram och detta gissningsvis hela digitaliseringsinsatsen allvarligt negativt och leder till att enorma summor slösas på ineffektiva insatser och projekt som ingen har överblick över.
Det resulterar även i död, kognitiv stress för statsanställda som tvingas lägga mycket tid för triviala saker och splittring som att logga in i sina 10+ olika system och allvarliga negativa effekter för civilsamhället när infrastruktur angripas och IT-säkerhet nerprioriteras.
(tex i RVN där jag pratade med den informationssäkerhetsansvariga med 20 års erfarenhet och han inte var överraskad av de sårbarheter jag identifierade vid ett besök på en avdelning. Han sa att han aldrig får gehör hos ledningen när han föreslår insatser för att höja skalskyddet eller IT-säkerheten. Min gissning är att de inte kör några tester av säkerheten heller och det är ju steg 1 i en vettig it-säkerhetsplan)
Det här är inget mindre än en pågående skandal i miljardstorlek som påverkar tusentals människor negativt varenda dag (tex i vården).
Jag föreslår att regeringen omedelbart fixar i ordning insatserna för digitalisering genom att pausa alla pågående projekt och utvärdera om de ger den förväntade nytta och utger nya vettiga direktiv som säkerställer att vi medborgare kan lita på att det här görs på ett professionellt och säkert sätt som innebär maximal nytta för varje skattekrona.
-
@Dennis_Priskorn skriv gärna och fråga. Jag har bara hittat samlingssida för digitaliseringspolitik och denna sida för mål. Sedan är det ju länkat exempelvis till alla remisser och tänkte på dig om effektivisering när jag såg denna om varaktiga former om statlig IT-drift (har inte läst).
Och denna om övergripande cybersäkerhetskrav för produkter med digitala element är ju forfarande öppen och om du har åsikter finns det säkert någon remissinstans som vill samskriva exempelvis finns ju flera föreningar och även mindre bolag, sen har ju allmänheten möjlighet att lämna synpunkter men jag skulle föredra att gå ihop några.
@Dennis_Priskorn sa i Analys av regeringens (försvunna) digitaliseringsstrategi:
Regeringen verkar inte kapabel att ta fram specifika, mätbara, nåbara mål med en tidsram
Sen har vi nog olika åsikter om det är regeringen eller myndigheten som ska ta fram specifika mål. I datastrategin är det ganska bra uppdelat och även tydliga tidsramar, har du sett den (på NOSAD:s hemsida nu)? Tror det är 6 eller 8 st insatsområden tror jag de kallas.