Community på Sveriges dataportal
Förslag: Ny lag om socialmedicinska insatser
-
@Dennis_Priskorn I dagsläget saknas helt det socialmedicinska perspektivet i interaktionen mellan vården och patienten tex via 1177
frånÄr detta en allvarlig brist i 1177 och SKR/regionerna? Vem ansvarar för att vi har bra löpande och uppföljande digital kontakt mellan patienten och vården?
Användarberättelser:
- som patient vill jag när på kvällen känner mig orolig vill jag ha konkreta förslag från vården på vad jag kan göra för att lugna mig inför att skulle gå och sova
- som patient vill jag att ta del av informationen i en app för jag har ändå alltid med mig telefonen
- som patient vill jag att vården söker upp mig och bokar in ett uppföljande samtal om jag varit orolig många kvällar i en period och kanske behöver mera stöd
- som patient vill jag i appen kunna lägga in när jag tagit min ångenstdämpande medicin som jag fått ordinerad vid behov så alla kan se hur ofta jag behöver den och följa upp
- som patient vill jag kunna se väntetider enkelt i appen så jag kan boka en tid där jag tror jag får bäst och snabbast vård
- som patient vill jag kunna se antalet kuratorer/psykologer/läkare per listade för alla vårdcentraler i mitt närområde så jag kan se var jag har störst sannolikhet att faktiskt få den vård jag behöver
Se vad regeringen gjort hittills:
-
@Dennis_Priskorn Der är regionerna tillsammans med kommunerna som har detta ansvar. Och det är också nåt som jobbas på. Och som vanligt finns det massa material om detta åtkomligt. Det tar bara några dagar eller ännu längre tid att sätta sig in i allt man hittar.