Community på Sveriges dataportal
API:fiera kravkatalog för upphandling. Erfarenheter?
-
@davidlars jag är ju inte informationsägaren så jag är inte helt säker. Tror excel, men rekommenderar att du skickar frågan till den kontakt som anges i datamängden IFkrav@umea.se
-
@Maria-Söderlind sa i API:fiera kravkatalog för upphandling. Erfarenheter?:
datamängd med upphandlingskrav?
@davidlars det var EXAKT denna kravlista jag satt och tittade på när vi diskuterade idag (men hade inte sett denna tråd). Men med tillägget hur man kan göra en sådan kravlista open source och community baserad. Där man beaktar icke-funktionella krav som kanske har annan review-gång än funktionella krav. Icke-funktionella krav från såväl lag som standarder och möjligt att filtrera utifrån bransch och målgrupp på systemet. Och där man kan koppla olika standarder till samma krav ex om ISO och NIST och eller GDPR i slutändan innebär samma krav.
De som är icke-kod kunniga ska kunna lägga till/föreslå ändringar i content & kommentera i ett web-interface, men som har versionshantering genom git (finns kommenteringssystem som hanterar kommentarer på det sättet).
Vi kan gå igenom det initiala diagrammet och flödena jag skissat på vid tillfälle.
-
@davidlars sa i API:fiera kravkatalog för upphandling. Erfarenheter?:
@Maria-Söderlind
Var bor er masterdata någonstans? Hur ser gränsnittet ut för de som matar in nya krav eller ändrar i kraven? Excel?Uppdaterar du oss om du får något svar om inmatning? Och hemvist för metadatan?
-
"det var EXAKT denna kravlista jag satt och tittade på när vi diskuterade idag (men hade inte sett denna tråd)."
Jag misstänkte det Inget svar ännu ang hemvist för metadata och hur Umeå matar in detta. Men blir inte förvånad om det är Excel och att man extraherar datan i säg nattliga jobb inför publicering via API, CSV och JSON.
Jag gillar ju mitt YAML-exempel här i tråden men jag är inte de flesta.
-
@davidlars Hallå, kan du maila mig på bjorn@hagstrom.nu? Skulle vilja ta en lunch:)