Community på Sveriges dataportal
Ortofoto från kommunerna
-
När jag karterar på OpenStreetMap saknar jag ofta bra ortofoto (satellitfoto är ofta för dålig kvalitet) så jag ser i detalj vad som finns på marken. Ett exempel från idag är när jag precis besökt Södra berget i Sundsvall och ville lägga in liten nya stugor och detaljer på en lägerplats.
Tyvärr finns i dagsläget bara ortofoto frisläppta från ett fåtal kommuner (tex Stockholm)Här finns en tråd där jag försöker nysta i om flygfoto från Umeå kommuns öppna data som är öppen data går att använda. Tyvärr verkar så inte vara fallet för det är "bara bilder" dvs ingen har gjort jobbet att se till att de är geokoordinerade och korrigerade för kameravinkel, m.m.
https://www.facebook.com/groups/osmsweden/posts/7977016679036129Jag har förstått att ortofoto numera borde gå att ta fram relativt enkelt och kostnadseffektivt mha. drönare.
-
@Dennis_Priskorn Återigen är Frankrike ett bra exempel på hur öppna data faktiskt kan fungera, ortofoton (20 cm-upplösning) tillgängliga för hela landet. Ett nationell perspektiv, inte 290 olika mer eller mindre kreativa lösningar och ambitionsnivåer.