-
@Magnus-Sälgö Medborgardialogen är självfallet mycket viktig i det demokratiska samhället. Om man sen väljer att kalla det medborgaförslag eller något annat spelar mindre roll. Parallellt med vårt arbete kring öppna data så jobbar vi på Länsstyrelsen Skåne även i ett EU-projekt där vi undersöker hur blockkedjan kan användas för just medborgardialog genom olika former av omröstningar.
-
@Jörgen-Dehlin nja
kollar du på Wikidata objekt så har du ••rättslig grund** grund och sådant måste finnas med i en tydlig modell så vi kan se att alla kommuner implementerar detta (se exempel)… där är vi tillbaka till problemet att ”rättsinformationssystemet” havererat men SFS finns hos Riksdagen som man bör peka på…. Sedan kan Gnesta kommun kallade det xxx och så vidare viktigt är att vi kopplar ihop datat /api:er semantiskt med vad dom olika kallar det ( se WD P92 sedan kan vän av ordning fundera över om dessa hittepå namn tillför något borde vara mer fokus att vara tydlig och juridisk korrekt och göra det enkelt att peka på att kommunen uppfyller det SFS:erna säger och med färre hittepånamn och egna varianter gissar jag att även flerspråkighet blir enklare… vilket borde vara självklart i ett inkluderande samhälle
Kom gärna med tankar och idéer och vem som borde styra upp detta? Tycker det enda ställde där jag ser ett samlat grep på data och Sveriges kommuner är Kolada…. Det borde inte vara omöjligt att göra en variant för alla kommuner
Coolt vore att utveckla handlingar.se så dom kunde även kan skicka in alla kommuners medborgarförslag cc @mattias
- har sett att vissa kräver skriftligt underskrivet men det går säkert att lösa
- ”datamodeller” jag sett idag är löjligt enkla med typ titel, text, bor du i kommunen ( kanske kan lösas genom att för varje kommun ha en medborgare som bor där som man skickar in det som
)
-
@Magnus-Sälgö Jo, Kolada är ett bra exempel på hur det kan vara. Kolada drivs ju av "Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA" som ju är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
-
@Jörgen-Dehlin mitt lilla hobby projekt med utegym och badplatser och sedan det havererade Rättsinformationssystemet och nu Digg som inte ens kan versionshantera en PDF eller skapa egna öppna data ser att bara större kommuner som Stockholm är lite mogna för öppna data. Att göra hela resan riktning Persistenta Identifierare är även de mil ifrån… det är inte Digitalt mogna eller lärande organisationer…
Tittar vi bara på hur DIGG snurrar in sig i något så enkelt som versionshantering av dokument så tror jag inte ens Digg skulle kunna förstå och svara på frågor om Öppna data man måste ha en viss baskompetens som saknas hos kommuner men även hos alla dom myndigheter som på 15 år inte kunde skicka in sina författningar till Rättsinformationssystemet ….
Kanske ge varje kommun konkreta uppgifter som dom skall lösa och se hur många som kan det på en vecka ger en bättre bild än låta dom själva bedöma sin kompetens?!?! När inte ens i förstudien av Rättsinformationssystemet 1998 fanns med en riskanalys att 100 myndigheter inte kan leverera in sitt viktigaste dokument författningar så tror jag svaren blir mer önsketänkande….
Frågar du DIGG om dom har kompetens att skriva handledningar så lyfter dom nog inte fram att deras dokument har saknat ärendenummet, kan inte detta med versionshantering eller dom har ingen procedur med spårbarhet att koppla inkommande synpunkter till vilka ändringar som görs i ett dokument… att man använder benämningen ”senaste version” men inte ger läsaren spårbarhet vilken version man läser, att man inte ger ett identifierat problem som detta ett helpdesknummer utan säger ”förlåt vi kan göra fel”, att det är mer regel än undantag att dom på äldre dokument har länkröta så det är enklare att kolla direkt hos Internet Archive…
Jag kastade in bollen i Almedalen om certifiering av aktörer men fick en politiker som svara yadada det kan begränsa… min tro att den politikern inte förstår hur illa det är…. Att det finns en ”feghet” att lyfta sanningar att kompetens är saknad, att klyftan mellan A-lag och B-lag inom digitaliseringen tyvärr bara blir större och större
Ärlighet vara längst fick man lära sig som liten och tror det inte skadar med tydlighet hur illa det är.
Det problem jag ser med ex. Forskare på RISE är att man sitter i en ”beroende ställning” och samma med Öppna data konsulter där dom vill hellre vara kompis med kunden en peka på ”dysfunktion” fel laguppställning och att man lever bra på en uppdragsgivare som inte har kompetens….
Mitt exempel med Europeana och Carl Larsson visar på att felaktigheter kan pågå > 10 år när styrning/vision saknas och man inte vågar ställa krav…. Rättsinformationssystemet >15 år (vet dock inte varför det havererade gissar svaga länkar hos många av dom 100 myndigheter)
Min tro är nya laguppställningar… men det är lättare sagt än gjort och vill kidsen med rätt kompetens börja hos kommuner utan kompetens? Gissar Spotify, Google lockar mer… hos myndigheter som ser kompetensproblemet som RAÄ och Riksarkivet går ryktet att utlysta tjänster inte blir tillsatta…
@Jörgen-Dehlin hoppas du hittar den gordiska knuten och kan rikta ett välriktat slag så denna Öppna Data teater vi ser idag pulvriseras och något nytt börjar ta fart
-
@Magnus-Sälgö man skulle ju vilja sätta ihop ett utbildningspaket om versionshantering, markdown och persistenta identifierare till alla tjänstemän i offentlig sektor som en grundbult 1A i effektiv digital förvaltning. Se till att alla myndigheter har ett Git-repo istället för Google Drive/Filyta i sharepoint eller vadhelst annat tok de håller på med.
-
@Stefan-Wallin kanske … jobba agilt och publika backlogs känns ännu viktigare så man har ett mindset att förbättras….
Måste dock varit 100 tals anställda hos DIGG, kommuner, ledningen, externa konsulter, regeringskansliet, digitaliseringsrådet, regeringskansliet, politiker, forskare, anställda hos Rise som kollat på dessa dokument utan att reagera… känns som den känsla jag fick på Almedalen då DIGG presentera sig i en panel med SEB Google Telenor politiker att DIGG bara fokusera på hur många anställda dom är och inte på vilken skillnad man gör… Visionen verkade vara mer handledningar… dom andra i panelen verkade inte imponerade och verkade inte se DIGG som skulle bidraga till utvecklingen … någon borde vara orolig
Kolla på vad Lydia Wikidata produktägare dagligen gör trots att Wikidata skapades 2012 så blir det bara mer och mer saker som måste utvecklas… prioriterad in i sprintar etc…
- https://phabricator.wikimedia.org/p/Lydia_Pintscher/
- samma för en av deras tyngre utvecklare
-
@Magnus-Sälgö publika backlogs är bra! Men vägen dit bör kunna få gå via publika issues. Jag kan förstå att det finns interna prioriteringar i vissa fall när det är sekretess och rikets säkerhet inblandat i processerna.
-
Kanske OT men känns som kulturarvet gör samma resa som kommunerna gör med Öppna data… och även dom försökt i > 10 år
Intressant diskussion där kulturarvspersoner som försökt att under 10-20 år digitalisera något så enkelt som kulturarvet frågar sig varför händer inget
Min undran vad kan vi lära av deras 10-20 år* Jag är rädd att vi ser se samma evighetsprojekt med kommuner och Öppna data som med svenska kulturarvet, som Rättsinformationssystemet…
Fel jag ser i kulturarvet
- man är bidragsstyrd och har en slapp hållning se mitt inlägg om Europeana men tycker mig se samma med DIGG som inte versionshanterar dokument och ingen klagar
- folk jobbar till 65 sedan tar man in ny kompetens dvs. domän kunskap finns men nya saker som länkade data blir för svårt
- dom har svårt att rekrytera nya kompetenser eftersom få söker utlysta tjänster är ryktet jag hör
- Är inga doers det utreds i evigheter nu senast heter det Utreda förutsättningarna för?gemensam statlig infrastruktur för produktion/ basdigitalisering
- man skapade Digisam som nu verkar försvinna som under 10 år knappt gjorde något väsen
- man har Europeana där mycket blir fel
- jobbar ofta i Silos, har inte publika backlogs eller finns på GITHUB se galenskap hur yrken beskrivs olika av alla
- även ett panelsamtal med myndighetschefer
-
@Magnus-Sälgö Den intressanta frågan ur mitt perspektiv är vad vi kan göra för att lyfta publiceringen av öppna data högre upp på den kommunala agendan.
-
@Jörgen-Dehlin mitt svar starta med en konkret sak som medborgarförslag och kör det under 3 veckor från ax till limpa --> tydligt vad som skall göras, ni lär er vilka delar av processen ni inte hanterar, enkelt scenario, skandal att inte alla har det implementerat, finns en kommunallag SFS 2017:224, verkar ha diskuterats de senaste 15 åren, tror det är en del av hållbarhetsmålen att skapa inkluderande samhällen med demokrati...
Kör man hela leveranscykeln direkt så ser ni på 3 veckor vilka kompetenser som saknas och kan inse det direkt och slipper skriva rapport om 3 år att API kunskaper saknade vi...
För en mer mogen organisation skulle jag förespråka API-First / Raw data now dvs, det är ett design problem.... sedan måste man ha visioner.,.. och för att skapa saker semantisk kompetens, API kompetens.... gissar det är inte den laguppställningen vi har idag hos myndigheter och kommuner...
Lyssnar du på min senaste Wikidata predikan
så är Stockholms stad "bäst i klassen med API" men dom funderar inte på bilder/licenser, vad en bild föreställer.... hade man alla bilder med en frilicens och vad dom föreställer gissar jag att steget till Dataturism inte är långt,.,... jag ringde någon direktör på Stockholms stad och personen förstod inte frågan om att ha bilder tillgängliga med vad dom föreställer i maskinläsbart format....
Vad andra gör
Jag roar mig numera med att cykla runt och mata in saker på Google Map med recensioner (gick upp 2 kg på en vecka trots 50 mil cykling) där Google map är extremt på att numera även veta- i realtid hur många som är på en restaurang - om det är fler eller mindre
- Google Map ger mig även en uppskattning innan hur jag kommer att gilla maten --> ev. drar jag och cyklar runt i Skåne och kan då se att Eriksgården matchar min smak med 64%
dvs. idag finns möjligheter...
2022 vet vi att skapa en ny myndighet som snart förbrukat en miljard kronor inte verkar göra någon skillnad... --> tillbaka till ritbordet är min tro
-
Magnus Sälgö