Community på Sveriges dataportal
Web3 och min spårbara information
-
Hejsan
Jag läste en artikel om bluesky-social som beskriver hur sociala media kan tänkas fungera i framtiden. Det är ett dotterföretag till Twitter som funderar på framtiden för sociala media. Tyvärr är jag osäker på exakt vilken artikel jag läste, men googlar man på bluesky-social så får man många träffar.
Där tänker man sig att varje personer äger sitt eget data och att varje inlägg ägs av individen och är unikt identifierat. Ägaren kan sedan välja att publicera inlägget i ett eller flera sociala media och genom den unika identiteten så kan man hitta samma inlägg på flera ställen. Det gör att man inte är beroende av de stora plattformarnas välvilja för att gör sin röst hörd.
Tankarna for förstås till MyData och deras koncept och detta kan ses som en fortsättning på samma tanke. Just att jag kan identifiera mina inlägg (eller information om du så vill) tycker jag är intressant.
Riktigt hur det skulle vara använt i ett myndighets-sammanhang är väl kanske inte lika tydligt. Jag kan tänka mig att platsannonser och företag har unika identiteter så att jag enkelt kan hitta alla platsannonser från samma företag med bara en enkel googling. Även de annonser som kanske är er nischade och kanske inte är lika publikt publicerad.Det finns i alla fall många tankar att spinna vidare på här. Även om jag personligen inte är lika lockad av metaverse, blockchain och NFT:er just nu som ju också anses vara en del av web3.
vänligen
Bengt -
@bengtb låter jätteintressant! Exempelvis finns det ju flera olika diskussionsforum som offentlig sektor tillhandahåller.
Olika forum har olika syften så det finns en anledning till varför det är många olika grupperingar. Idag tappar vi information (omvärldsbevakning) för att vi användare inte känner till vilka forum som är intressanta och heller inte har tid och möjlighet att bevaka alla. Att kunna posta i många forum samtidigt vore ju toppen.