Community på Sveriges dataportal
Geodata och geodatatorget
-
I ett tidigare inlägg skriver @Matself följande. Jag väljer att kopiera och också lägga i tråden efterfrågade data eftersom jag vet att denna tjänst kommer att underlätta för många.
Matself 11 maj 2021 11:05
Geodata är samhällsbyggnadens DNA. Men för att fylla sin roll behöver geodata vara öppna, tillgängliga, användbara och möjliga att använda i alla sammanhang och applikationer. Det är grundsatserna i den Nationella geodatastrategin som nu är inne på sin andra femårsperiod.
Tyvärr är de mest värdefulla geodatamängderna ännu inte öppna. Lantmäteriet har inte lyckats öppna fastighetskartan, eller fastighets- och adressregistret.
Tillgången på Öppna geodata är trots allt rätt god. Flera dataproducenter erbjuder data för nedladdning eller som karttjänster. Som exempel kan nämnas Trafikverkets vägdatabas, meteorologiska data från SMHI eller fornminnen från RAÄ. Det kan dock vara svårt att hitta data.
Därför har jag skapat tjänsten geodatatorget.se. Den sammanställer metadata från ett flertal öppna kataloger och datakällor, till en sammanhållen katalogtjänst. Gränssnittet är inte fancy, men funktionellt. Fokus är på en kraftfull sökfunktion.
Kom gärna in och titta.
Funna datamängder kan i de flesta fall betraktas på Torgets karta. I metadata finns för det mesta förekommande länkar till nedladdning eller alternativa tjänster.
Tjänsten bygger på Geonetwork, en metadatakatalog i Öppen källkod. Den samlar regelbundet in metadata till Torget från ett antal öppna datakällor.
Du som kanske driver en karttjänst eller en metadatakatalog som du skulle vilja se på Geodatatorget, skicka en länk och lite info så kan jag se om den passar in. E-post finns på landningssidan.
Att arbeta med geodata kräver särskilda verktyg och viss kunskap. Alla datamängder som redovisas på Torget kan användas i QGIS som är ett fritt, professionellt geodataverktyg i Öppen källkod.