Community på Sveriges dataportal
Använd öppna data vid rapportering av nyckeltal
-
Jag skulle vilja tipsa om verksamheten Bygglov Umeå kommun som verkligen har kommit igång med att dela öppna data. De delar data som de sen nyttjar själva i en dashboard de skapat och där de redovisar sina nyckeltal.
På det sättet har de sin rapportering färdig automatiskt, med fräscha siffror, och de som vill veta hur de ligger till kan själva gå in och kika.
Flera andra verksamheter på Umeå kommun kikar på hur de ska kunna göra samma sak. De har verkligen tagit till sig tanken om att använda öppna data för transparans.Verksamheten Bygglovs dashboard hittar ni här [https://opendata.umea.se/pages/bygglovsstatistik/](link url)
-
@maria-söderlind snyggt deras användare på GITHUB openumea
känns som flera kommuner borde kunna återanvända detta men hittar inte lösningen på GITHUB någon som vet om det finns dessa tankar...
WD Q96992832
OT: vi lyfte in Umeås data om konsten i Umeå kommun se T268797 tack för den,...
-
@maria-söderlind jobbar du där? Vet du om nån av dem är med här?
-
@dennis_priskorn jo, jag jobbar där. Ursäkta sent svar från min sida. Lösningen ligger inte på Github, kan lyfta önskemålet vidare.
-
@salgo60 GITHUB användaren som du nämner är en gammal, från förra försöket Umeå gjorde kring en portal för Öppna data. Med nuvarande lösning har vi fortfarande inte delat ngt på GITHUB. Min förhoppning är att vi kommer att dela t.ex. de script vi använder för att maska personnummer när dessa finns.
Kan du förtydliga exakt vad, i lösningen kring för Bygglov, som du skulle vilja se på GITHUB? -
@maria-söderlind sa i Använd öppna data vid rapportering av nyckeltal:
@salgo60 GITHUB användaren som du nämner är en gammal, från förra försöket Umeå gjorde kring en portal för Öppna data. Med nuvarande lösning har vi fortfarande inte delat ngt på GITHUB. Min förhoppning är att vi kommer att dela t.ex. de script vi använder för att maska personnummer när dessa finns.
Kan du förtydliga exakt vad, i lösningen kring för Bygglov, som du skulle vilja se på GITHUB?Svårt att svara på. Kan du ge en grafisk bild av hur dataflödet ser ut?
Är det typ en SQL-databas där ni exporterar via ett skript som maskerar personnummer? Var hamnar datan sen?Vilken programvara kör ni portalen med? Den verkar bra, är det FLOSS?
Jag gillar skarpt att man både kan se datan i tabellform där man kan exportera från och att det finns en API med tydligt exempel OCH att det är CC0.
Ni verkar ha kommit långt! Det här som julafton för datakonsumenter som jag.
Jag vill passa på att säga grattis!
Jag har 3 önskemål till er i Umeå:
- Bjud hemskt gärna in IT-avdelningar från andra kommuner så de kan inspireras.
- Håll öppna videokonferenser där ni delar av era erfarenheter så alla kan ta del.
- Dela portalkoden på Github så andra bara kan replikera eran setup på en halvtimme.
-
- Dela också gärna hur ni fick till ett partnerskap och hur ni gjorde för att det skulle ge resultat så de 290 andra kommuner kan inspireras av och kopiera er.
-
@dennis_priskorn Vad roligt att du gillar den, tackar! Vår förhoppning var att den ska kunna erbjuda något till alla så att man både kan se data direkt på portalen samt sen kunna ladda ner det man vill eller anropa ett API.
Portalkoden kan vi tyvärr inte dela, den är inte vår att ge bort. Vi har valt att köpa en färdig produkt som kunde erbjuda allt vi ville ha opendatasoft.
I vissa fall har vi skript som hämtar data till portalen, jag jobbar på att vi ska lägga ut dessa på GITHUB. Har tyvärr inte kunskaperna (eller ägarskapet) själv för att kunna göra det.När det gäller partners så har Umeå kommun sagt "vi står för portalen, ni är välkomna att lägga ert öppna data där". På så sätt slipper våra partners göra en egen investering i en portal, och eftersom portalen finns där så är ett av hindren för att kunna dela öppna data undanröjt.
-
-