Community på Sveriges dataportal
Copyright licens i metadata och på portal sidan
-
Detta inlägg är raderat!
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användareDetta inlägg är raderat!
-
Hej,
Det stämmer att Sveriges dataportal förvaltas och utvecklas av DIGG och att källkoden publiceras på github. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge taskid:s.
Det finns möjlighet att hitta licenser på två nivåer, en för själva metadatan och en för själva datamängderna/api:erna. Sveriges dataportal kan inte lägga in information om data, t.ex deras licens, utan allt detta kommer från tillhandahållande organisationerna. Metadatan uppdateras dagligen och ändringar i metadatan slår igenom när organisationer uppdateras sin metadata.
Licensen för metadatan återfinner du i metadatan under fältet: Primär klass: Katalog-licens . Man ska som organisation använda CC0 för deras metadata.
Vi valde att inte visa upp detta fält (dvs licensen för själva metadatan) i gränssnittet då vi bedömde att det, för de allra flesta användningsfallen, skulle vara förvirrande (jmf licens för att använda data).
I praktiken är det inte många som har satt en licens på katalognivån. Metadatan från olika organisationer hittar man på respektive organisations skördningskälla. Men notera att det är en maskinläsbar fil. Gå in via statusrapporten: https://registrera.oppnadata.se/status/overview - sök fram org - se skördningskälla under "information" . (Obs under våren kommer denna domän att flytta till subdomän till "dataportal.se")
Licensen för själva datamängderna och API:erna hittar du under "Distribution".
Idag är det inte alla som inkluderar den här information tyvärr men vi jobbar för att alla organisationer ska ha tydliga licenser eller rättighetsmärkningar.
-
@kristine_ Tackar jag lyckades hitta metadata så därför tog jag bort mitt inlägg som du svara på efteråt
Vi har ju en typ av task id i denna diskussion som fick nummer 23 --> https://community.dataportal.se/topic/23
skall flera aktörer jobba ihop är unika idn viktigt...
- id dataset
- id version av dataset
- id issues....
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@salgo60 " tillhandahållande organisationerna."
Min tro är att skall ni ha kvalitet så måste ni ta på er en polis roll om jag minns rätt starta Öppen Data i Sverige med Riksarkivet 2016 och nu har vi 2021.... kolla i Our World in Data nedan som tar tag i ett ledarskap att samla in Vaccineringsdata och styr upp datat ser vi på vaccineringsdata så tog det 1 vecka att få fart på detta.... jag kan inte se hur detta skall ske av sig själv med 290 kommuner som skall lämna data....
Exempel
-
negativt Europeana startade 2012 som tillåter Europas museer > 3500 stycken att ladda upp bilder med metadata... dom verkar inte ange krav på metadata utan det skickas in så dåligt metadata att Carl Larsson länk blir gegga --> att inte ens Wikipedia länkar detta EU projekt --> min slutsats att inte styra upp skapar dåligt data och på sikt oanvändbart data
-
positivt Our World in Data - där jagar man på myndigheterna i de olika länderna och ifrågasätter kvaliten, lägger till nya fält som skall in
** följ deras twitter
** deras tvättade data som vi kan hämta från GITHUB och se versioner av
*** exempelvis hur galet Sverige fortfarande lägger ut data på en websida - jag har försökt prata med FHM men det är web människor som verjar vara långt från maskinläsbardata och verkar inte veta vad som sker hos FHM
***** tvättad Sverige data hos OWiD
Intressant med en gemensam utmaning som denna som alla vetat skall komma att vaccin skall distribueras är att FHM inte alls går i takt med en organisation som OWiD medans Turkiet kör realtidsrapportering av sitta data gör refresh på denna sida
- hur OWiD gör om Turkiets data så vi andra kan enkelt hämta det
- Lagrummet negativt startade 2009 om jag fattar rätt för att samla in myndigheters författningssamlingar... jag tror inte dom är i mål ännu finns på https://lagrummet.se/ se även beskrivning från 2015 av datat där verkar det funnits någon som styrde upp insamlingen men slutresultatet blev ingenting så min tro är att polisen fanns där men kanske inte hade mandat, målet var tydligt och enkelt att förstå men jag gissar (har själv hjälpt Skolverket och Luftfartsverkt att ta fram deras författningssamlingar med tillhörande verktyg i mitt tidigare liv) att respektive myndighet inte har ordning på sina författningar och/eller kompetens att leverera data som data.... video från 2013 om detta Öppna data projekt och man trodde man skulle fixa detta inom några år som jag fattar så är vi tillbaka att länka respektive myndighet som ofta bara visar en pdf ---> att skicka data som data fungerade inte... komplexiteten skall nog inte underskattas intressant att få en bättre analys varför man inte kom i mål...
-