Community på Sveriges dataportal
Går ej att ångra efter formatering i editorn
-
-
@jonor Vi har tittat på det här, här är vad vi kom fram till:
Problemet är "By design" från utvecklarna av pluginet (editorn). Vi kommer inte åt denna kod på ett enkelt sätt då den ligger på en djupare nivå i pluginet.
Vi kan skriva om problematiken på deras GitHub, men det är inte självklart att de gör något åt det.
Ett annat alternativ är att vi tittar på ett annat plugin. Det vill vi helst undvika eftersom vi tycker det här funkar ganska bra och vi har gjort en del anpassningar för att kunna möta tillgänglighetsdirektivet.Just nu har vi inte prioriterat någon utveckling för att lösa det här, vi har andra saker som vi bedömer har högre prioritet. Framför allt förbereder vi produktionssättningen av det vi demade på senaste NOSAD. Här fokuserar vi t ex också på en del användbarhetsfrågor.
-
@nina_ Hej, Att det skulle vara en avsiktlig design att inte kunna ångra efter formatering låter lite märkligt, skulle det i så fall vara en medveten trade-off för att spara tid eller uppnå någon annan funktionalitet?
Har ni en länk till GitHub repository för editorn? Det kanske finns mer information att hämta i issues-listan där.
Det vore intressant att veta vilka anpassningar ni har gjort för tillgänglighet, är det ändringar i programkoden som är tillgängliga som öppen källkod? Det låter som något som kunde vara lämpligt att dela med andra institutioner som har samma krav på sig.
-
@nina_ sa i Går ej att ångra efter formatering i editorn:
demade
Spännande ordval, har du sett det i bruk någon annanstans? Jag skapade https://www.wikidata.org/wiki/Lexeme:L616130 eftersom det fattades...
-
@nina_ sa i Går ej att ångra efter formatering i editorn:
Problemet är "By design" från utvecklarna av pluginet (editorn).
Vi kommer inte åt denna kod på ett enkelt sätt då den ligger på en djupare nivå i pluginet.
Vi kan skriva om problematiken på deras GitHub, men det är inte självklart att de gör något åt det.
Ett annat alternativ är att vi tittar på ett annat plugin. Det vill vi helst undvika eftersom vi tycker det här funkar ganska bra och vi har gjort en del anpassningar för att kunna möta tillgänglighetsdirektivet.Jag vill påpeka att ingen av referenserna som nämns går att härleda till något faktiskt existerande, och följdfrågor om precisering som skulle ge en möjlighet att följa upp problemet besvaras inte.
-
@nina_ vill inte @jonor att ni pekar på var GITHUB och källkoden finns.... tror ingen förväntar sig att DIGG skall förklara saker tekniskt utan det är bättre att snacka direkt med den community som levererar grejerna... har de utvecklare som skapat grejerna tröttnat på att underhålla saker så brukar det vara kört... med hopp om jag har fel...
-
När det gäller "en del anpassningar" är det väl något som gjorts av DIGG på ett tekniskt plan, även om jag inte vet vad det innebär eller om det handlar om programmering. Tillgänglighetsdirektivet kanske inte säger något om att det ska gå att ångra ändringar vid redigering. Den plugin-kod som ligger på utvecklarens GitHub borde ju inte vara något problem att länka till.
-
@jonor Det verkar som att de anpassningar vi gjort framför allt ligger i temat. Jag har inte klart för mig än om och hur de slår på just editor-pluginet. Det finns också ett förslag på en plugin men den verkar inte vara helt stabil.
Jag har bett utvecklaren om två länkar till de aktuella GitHub-projekt det handlar om, jag återkommer när jag har dem. -
@jonor Här kommer länkarna till pluginet och våra anpassningar.
Det plugin som används för text-editorn är Default Composer för NodeBB; https://github.com/NodeBB/nodebb-plugin-composer-default.
Tillgänglighetsanpassningar inbegriper tabuleringsordning, fokusmarkeringar och fokusfällor.
De anpassningar som gjorts återfinns i DIGGs egna tema kopplat till nodeBB. Temat finns på DIGGs Github; https://github.com/DIGGSweden/nodebb-theme-digg.
-
@nina_ Ok. Roligt att också temat finns som öppen källkod. Jag hade inte tänkt på att DIGG har ett kodförvar på GitHub och att titta efter där.
Jag gissade att det var den medföljande editorn för NodeBB som användes, samma problem verkar förekomma i andra forum som använder den programvaran.
-