Community på Sveriges dataportal
energy data api
-
Har haft tankar på att offentliggöra en tjänst kring detta och grävde då lite mer. Har använt API hos ENTSO, men ville ha korrekt valutakurs. Läste denna tråd och hörde mig för hos några andra webbplatser. Min slutsats är att det kostar väldigt mycket för kunna få presentera spotpriser...
Har ni här på Sveriges dataportal någon tanke om det här med Nordpool-data och deras rätt att kräva pengar för att man ska kunna återpublicera spotpriser? @Eric ? Antar att ni tänkt på det när ni listar elprisetjustnu som en gratis tjänst när:
-
Nordpool utryckligen säger att man inte får återpublicera eller vidare distribuera spotpriserna genom någon webbplats/onlinetjänst, utan deras tillåtelse och licens: https://www.nordpoolgroup.com/en/About-us/terms-and-conditions-for-useofwebsite/.
På elprisetjustnu är det till synes entso-priserna, med en annan valuta-kurs, som finns i api:et och jag utgår därmed att man inte betalar NordPool? På ENTSO skriver de att man ska ta hänsyn till copyright-regler som gäller hos Nordpool i det här fallet. -
elprisetjustnu tjänar pengar på annonser. Att det är en gratis-tjänst kan ju då diskuteras?
Är det någon som betalar Nordpol och har ett API kanske? Känns som det är svårt med öppen data här..?
-
-
@fredde sa i energy data api:
elprisetjustnu
Kollade Dataportalen och ser inte aktören listad. Precis som du skriver behöver de som använder andras data säkerställa att de gör detta i enlighet med befintliga villkor. Att tillhandahålla andras data som öppna data, i strid med befintliga licenser kan bli dyrt.
-
@Maria_Dalhage sa i energy data api:
@fredde sa i energy data api:
elprisetjustnu
Kollade Dataportalen och ser inte aktören listad. Precis som du skriver behöver de som använder andras data säkerställa att de gör detta i enlighet med befintliga villkor. Att tillhandahålla andras data som öppna data, i strid med befintliga licenser kan bli dyrt.
Jo, den är listad om du söker på Elpris API istället.
Det jag också tänkte var om det kanske finns någon som betalar för licens och har möjlighet att tillhandahålla ett api billigare. Antar att det är svårt att göra det gratis.
-