Community på Sveriges dataportal
-
Bra tydligt exempel på hur en temkatalog presenteras så alla kan förstå
Eionet Data Dictionary innehåller termen bathingWaterIdentifier = dataelements/99263
-
där står hur termen skapas
-
vem man skall fråga
-
om den stöder flerspråkighet
Motsvarande MÅSTE finnas för termer inom öppen data i Sverige om vi skall få ordning på detta
- Exempel virr varr
- Havs- och vattenmyndighetens i Sverige har ett API till det data som skickas till i det API:et heter fältet NUTSKOD men när det skickas till Europeiska miljöbyrån så heter det bathingWaterIdentier se zipfiler
Vem vet mer
skall det bli ordning måste saker dokumenteras och enkelt kunna hittas känns som DIGG borde ta det uppdraget? Jag gillar inte detta att man inte har publika backlogs hos DIGG och att saker skall utredas till 2024 för att gissar jag utredas ytterliggare 3 år vi måste veta vart skutan styr... och kunna fråga....- vi måste veta planer
- kommer det vi uppfattar som helt fel (namnet "NUTSKOD" min issue 106 ) att fixas eller har vi uppfattat det fel
- se issues i mitt repository som berör Havs myndigheten
OT Wikidata
jag tog beslutet att i Wikidata kallar vi fältet Eionet bathingWaterIdentifier och sedan igår har vi det i Wikidata som egenskap P9616Jag hoppas att vi får in alla badvatten i Europa och kan skala upp detta med massa spännande relationer
-
-
Detta inlägg är raderat!