Community på Sveriges dataportal
GovTech Explore - webinar om en nationell digital innovationsplattform
-
Välkommen till GovTech Explore som handlar om den pågående förstudien kring en nationell digital innovationsplattform.
Digitala tjänster som kan bidra till välfärdens utveckling är en viktig samhällsfråga. För att lyckas accelerera utvecklingen finns ett tydligt identifierat behov av en integrerad, säker och stabil digital innovationsplattform för att sänka tröskeln för innovation och utveckling.
Innovationskraften ska tas tillvara för att vi ska klara utmaningar och nå hållbarhetsmålen. Därför vill vi, som en produkt av förstudien, starta en pilot med Västernorrland som utgångspunkt för att sedan snabbt kunna skala upp plattformen till att bli nationell. Men hur blir vi framgångsrika?
Vi har bjudit in fem experter som ger oss sina perspektiv på hur vi skapar genomförandekapacitet, tar tillvara på innovationskraften och ökar beslutsförmågan för skalning av innovationer i offentlig sektor.
Välkommen att delta i samtalet!
När? 28 maj kl. 11-12.30
Var? ZoomDet är kostnadsfritt att delta men anmälan krävs.
Länk till Zoom får du med bekräftelsen på din anmälan. -
@broninnovation spännande mer dialog behövs #linkeddataneedslinkedpeople plus det behövs struktur och se till att folk har rätt kompetens som deltar och äger datat/domänkunskapen...
- exempel så försöker jag nu skapa en bro mellan Öppen data SILOS om badvatten, Wikidata och Havs- och vattenmyndighetens i Sverige se öppna frågor men även ser om vi kan skala upp detta på Europanivå se Wikidata property proposal bathingWaterIdentifier
- är Wikidata en enabler trots en öppen plattform/community alla fel och brister?
- min önskan om tydlighet från myndigheten med spårbar felrapportering etc... se #56 så vi kan starta co-create länk
Kolla på hur spretig data från olika länders myndigheter kan styras upp där OWiD och Covid vaccineringen gör ett magiskt jobb. Dom samlar in data från mer eller mindre omogna aktörer (twitter pressrelease etc... till Turkiet som rapporterar i realtid maskinläsbar data) och sedan gör detta datat användbart på GITHUB och försöker även vara tydliga mot olika aktörer när dom misstänker fel...
- deras Issues på GITHUB 413 stängda 10 öppna
- deras Covid Vaccinering data som är idag hämtat från 212 länder
- här har dom förbättrat data med tydliga identifierare för olika länder och har idag fler fält än dag 0
- MEN dom är lite besvikna på att det är inte bättre fart på de olika länderna alla visste vaccineringen skulle komma men som sagt Sverige har inte ens idag sitt data som data utan på en websida,..
- exempel hur snabba OWiD är att svara på min fråga och hur bra GITHUB fungerar....
- exempel så försöker jag nu skapa en bro mellan Öppen data SILOS om badvatten, Wikidata och Havs- och vattenmyndighetens i Sverige se öppna frågor men även ser om vi kan skala upp detta på Europanivå se Wikidata property proposal bathingWaterIdentifier