Community på Sveriges dataportal
Efter Facebook-skandalen, är det dags för offentliga svenska organisationer att lämna?
-
Detta inlägg är raderat!
-
@dennis_priskorn japp saker som detta är galna... testade i veckan att på twitter köpa mer synlighet... är det ett sådant samhälle vi skall gynna
Nedan skillnaden för en osynlig snubbe som jag 181 vs, 16086.... samma "problem" med Google där jag sett sökorden "Öppna data" etc,... köps av DIGGs underleverantörer...
obetalda 181 och 16086 extra efter att givit twitter mina pengar...
-
@salgo60-ej-aktiv sa i Efter Facebook-skandalen, är det dags för offentliga svenska organisationer att lämna?:
@dennis_priskorn japp saker som detta är galna... testade i veckan att på twitter köpa mer synlighet... är det ett sådant samhälle vi skall gynna
Nedan skillnaden för en osynlig snubbe som jag 181 vs, 16086.... samma "problem" med Google där jag sett sökorden "Öppna data" etc,... köps av DIGGs underleverantörer...
obetalda 181 och 16086 extra efter att givit twitter mina pengar...
Sånt här med "har du pengar syns du och får ögon på dina grejer" riskerar att snedvrida hela grafen/plattformen/samhället på sikt. Facebook gör också detta, kanske var de först?
Mastodon och de andra öppen källkod nätverken har inget sånt här hemlig algoritm-skräp om jag förstått rätt. Du måste själv sålla i grejerna och då är du ju herre i eget hus plötsligt.
-
Tveksam till om detta har med data att göra. Det är nog fel forum för denna typ av frågor.
-
@björn-hagström Jag håller med, jag tycker detta är off-topic och flaggar det trådstartande inlägget.
-
@nina_ har inte DIGG som uppdrag att fixa detta eller hur tolkar ni ert uppdrag Förordning (2018:1486) 8 §
skyddet av den personliga integriteten.
Att en myndighet aktivt för dialog på en plattform som har en helt annan agenda kan inte vara ok är min tolkning....
Önskvärt vore att DIGGs regleringsbrev kopplas ihop med leverabler/aktiviteter som sker hos DIFF och att status kunde hämtas löpande... plus att jag skulle kunna prenumerera på dom som berör mig...
-
@salgo60-ej-aktiv Det här forumet är inte till för att täcka allt som DIGG gör. Det är ett forum för dialog och utbyte av erfarenheter kring öppen datadriven innovation och utveckling. För andra frågor om DIGG hänvisar vi till vår hemsida https://www.digg.se/ och info@digg.se.
-
@salgo60-ej-aktiv sa i Efter Facebook-skandalen, är det dags för offentliga svenska organisationer att lämna?:
@nina_ ok vad jag försöker säga att jag saknar en Digital vision och att DIGG och andra myndigheter är datadrivna
Det är absolut en annan diskussion än den tråden handlar om.
-
@björn-hagström ok gissar att NSÖD jobbar med frågan hur kommuner skall jobba ihop bättre så starta gärna en ny tråd.... eller peka på annan plats där vi kan se och lära...
-
@salgo60-ej-aktiv Starta gärna en ny tråd och ta upp dialogen där, så länge den håller sig inom topic för forumet.
-
@nina_ tror inte det är jag som skall driva frågor som detta.... men jag lär mig gärna mer hur ni tänker så the stage is yours
-
-