Community på Sveriges dataportal
Naturvårdsverket delar felformaterad CSV-data
-
Jag har märkt att flera av våra myndigheter har uppenbara svårigheter med det här med öppna standarder och att dela informationen på ett sätt som enkelt kan konsumeras av datakonsumenter.
Här har ni ett exempel där jag analyserat en felaktig formaterat CSV från Naturvårdsverket.
Det här tolkar jag som inkompetens att hantera data hos myndighetens anställda. Har DIGG några utbildningar eller dylikt att erbjuda för anställda som handlägger ärenden enligt öppna datalagen så vi slipper sånt här på sikt?
-
Hej @Nizo_Priskorn Digg har en utbildning som heter Dataambassadörsprogrammet som syftar till att sprida kunskap om öppna data och datadelning samt öka de anställdas kompetens inom dataområdet och bidra till organisationens förmåga att arbeta med datadelning och nyttiggörande av data. Utbildningen hittar du här Utbildningar om datadelning (dataportal.se)
Vi har också en film på Digg play som sprider kunskap om öppna datalagen, EU:s nya dataförvaltningsförordning och öppna datalagen – det här gäller (digg.se)