Community på Sveriges dataportal
"Senaste ändrad" verkar inte fungera
-
@salgo60 exempel hur inte ens sortering "senaste ändrad" fungerar i dataportalen video - det har inte fungerat sedan datahamstern börja leverera dataset men jag har inte orkat påpeka detta.....
- dataset som dyker upo med datahamstern som nytt "Umgänge med anhöriga och vänner efter indikator, redovisningsgrupp och kön. Andelar i procent och skattat antal i tusental. År 2008-2009 - 2020-2020" https://dataportal.se/sv/datasets/91_34367
- söker du fram "umgänge med anhöriga och vänner"
- klickar på senaste ändrade --> den kommer sist
-
@kristine_ ok berätta om
- ni kan återskapa det
- om ni skall åtgärda det
- ert ärendenummer för att fixa det gärna med ett estimat när
-
@salgo60 Hej,
Kort återkoppling är att vi har återskapat beteendet och tror oss ha hittat källan.
Har som sagt inga ärendenummer att ge, men vi kollar på en buggfix just nu.
Vi siktar på att att kunna åtgärda problemet inom kort.Vänliga hälsningar,
Kristine -
@salgo60
Hej,
Nu är det primära felet som vi kunnat identifiera korrigerat och produktionssatt.Ordningsföljden har blivit bättre. Vi ser dock samtidigt att det fortfarande inte är helt korrekt ibland. Vissa datamängder läggs fortfarande i felaktig ordningsföljd och vi behöver undersöka själva modifieringsdatumen närmare för att reda ut vart problemet ligger.
Vänliga hälsningar,
Kristine -
@kristine_ Vad hände sen? Skulle det gå att förbättra portalen så jag som användare enkelt kan se nya datamängder, nyuppdaterade datamängder, äldsta datamängder, äldst uppdaterade datamängder,. ..
Jag vill kunna snäva in så jag kan se allt detta men bara för en viss myndighet eller geografiskt område.Varför kan inte vi se eran backlog?
Jobbar ni agilt?
Har ni inga användarberättelser alls? -
@dennis_priskorn Ja, vi jobbar agilt och vi har användarberättelser. Jag kan hålla med om att vi inte är så transparenta idag, det är också någonting som vi jobbar på att förbättra.
Det låter som en bra idé att vi är tydligare med vad som ligger i vår backlog och vad som kommer i våra releaser. Just nu är det sommarsprint och vi är ganska få på plats. Jag tar med mig frågan till teamet. -
Bra Nina hör gärna av er om ni vill ha feedback....
Jag har gjort en lista med saker vi vill se när folk kopplar sig till #Wikidata se "One way to design a system to be a good external identifier in Wikidata" som pekar på saker som fungerar bättre och sämre enligt mina försök.... steg 1 är att kunna ha en dialog och att det finns folk på båda sidorna som är intresserade att lösa saker....
Wikidata kör Phabricator(DIGG kör Jira internet om jag fattat rätt) och där har man en enormt duktig produktägare Lydia som styr upp allt.
Exempel på Sprint för det nya verktyget Wikidata Mismatchfinder jag pratat om för bättre kvalitet --> nu är det Sprint 4 backlog - change stream - GITHUB yta wmde/wikidata-mismatch-finder