Community på Sveriges dataportal
Förslag till ny semantisk tillsynsmyndighet
-
-
@Dennis_Priskorn jag har inte riktigt fått häng på citering och forumformen ännu men besvarade avseende "semantisk tillsynsmyndighet" och lägger in det här.
@tove sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar designmönster:
@Dennis_Priskorn sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar designmönster:
en rikssemantiker. Jag vet inte om det finns en enda anställd i dagsläget i regeringskansliet som begriper sig på semantisk interoperabilitet?
Vet att det var ett halvt skämt men besvarar seriöst så kanske vi båda lär oss något. Jag kan missförstå dig men semantisk interoperabilitet är väl vad vi har i Lagrådet i Sverige?
Inte på något sätt för att föreläsa utan för att se om jag missförstår dig. Men vi har ju tre typer av kontrollmakter i Sverige.
- Den parlamentariska kontrollmakten
- Den utomparlamentariska kontrollmakten
- Normgivande kontrollinstitution
Jag uppfattar det som att vi diskuterar främst de två senare.
I utomparlamentariska kontrollmakten har vi då idag Justitiekanslern (JK) och Riksrevisionen (RV).
Avseende "rikssemantiker" så uppfattar jag det på dig som att du önskar en sk författningsdomstol som genomför normprövning (inte kontroll). Det finns parter i Sverige som önskar det exempelvis motion från 2018 och 2020 så du kan se på argument för och emot. Personligen tror jag inte det är rätt väg att gå, däremot håller jag med om att vi behöver få en förbättrad kapacitet vad gäller tillsyn, särskilt teknisk sådan.
@Dennis_Priskorn sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar designmönster:
semantisk tillsynsmyndighet skulle kunna vara med när lagar skickas på remiss men även ha kompetens att utreda IT-haverier från ett kostnadseffektivitetsperspektiv och semantisk interoperabilitetsperspektiv.
När lagar skickas på remiss har vi Lagrådet och även skickas de på remiss utom de parlamentariska instituten varför föreningar, domstolar mfl kan påtala brister i kommande rätt. Sedan finns det en annan diskussion om ekonomisk möjlighet att avsätta resurser för att besvara remisser, att en liten förening ska hålla sig uppdaterad och vara tvungen att besvara juridiska remisser för att göra sin röst hörd, men det är en annan diskussion.
Att ytterst utreda haverier tycker jag ska skiljas från de parlamentariska instutut som stiftar våra lagar då det annars skapar andra risker. Vi har riksrevisionen som bl.a. genomför en effektivitetsrevision samt en om myndigheters digitala service.