Community på Sveriges dataportal
Statistik över efterfrågade data från dataportal.se?
-
Hej! Jag söker statistik över vilka datamängder som efterfrågas på/via dataportal.se, men hittar inget. Kanske statistiken bara är tillgänglig via API? Eller så är det bara jag som inte hittar...Är inte ute efter exakta siffror egentligen, snarare en fingervisning om användandet (vilka datamängder och organisationer som är eftersökta).
-
@mistral Har samma fundering! Kan tipsa om ett nytt dataset (utan att sno tråden) af/jobtech har släppt som kanske är liknande. Vilka sökningar utförs i platsbanken på en daglig basis. https://data.jobtechdev.se/annonser/search-stats
Vi började enkelt och skapade en array:
[ "stockholms län", 23394 ], [ "undersköterska", 22567 ], [ "personlig assistent", 21287 ], [ "lagerarbetare", 19452 ], [ "butikssäljare", 17083 ], [ "barnskötare", 15337 ], [ "göteborg", 14610 ], ...]
-
@jonass Tack, jätteintressant! Jag är övertygad om att det är viktigt för både dataproducent/dataleverantör och konsument att se statistik över användningen. Visst kan säkert resp. dataproducent/aktör i dataportal.se se statistik på sina resp. webbplatser, men det skulle vara värdefullt att ha övergripande statistik publicerad i dataportalen.
För konsumentens del kan det handla om att upptäcka nya datamängder, utan att aktivt behöva söka ("i blindo"). Vi kan även, med statistikens hjälp, följa trender.
-
Borde vara självklart att alla datamängdsleverantörer redovisar användningen (konsumtionen) av respektive datamängd till Sveriges dataportal.
I realtid. Och gärna ett API mot dataportalen så att vi som är intresserade kan följa utvecklingen över tid.