Community på Sveriges dataportal
Open source som strategi för digital suveränitet och leverantörsoberoendeet
-
"Oavsett digital arena, moln, ai, cybersäkerhet eller internet of things, så är öppen programvara i hjärtat av innovationen som sker och Europa har en chans att leda den."
Så skriver APELL (European Open Source Business Association), och föreslår sedan följande politiska prioriteringar.
-
Etablering av specifika öppen källkods-strategier på EU-nivå och i varje EU land, fokuserat på att förbättra ekonomisk tillväxt, innovation och digital suveränitet
-
Prioritera Open Source när det gäller inköp av programvara i publik och privat sektor, så att det blir omöjligt att skapa ogenomträngligt leverantörsberoende
-
Främja investeringar i OSS, till exempel med stöd för högrisk- och FoU-intensiva processer relaterade till att små och medelstora företag skapar en initial kodbas och tar den till marknaden, och mer generella skatteincitament för öppen källkods-bidrag
-
Öka offentlig finansiering av specifika och strategiska öppen källkods-projekt, specifikt för små och mellanstora företag, genom existerande och nya initiativ
-
Placera öppen källkod i hjärtat av digitala kunskapsstrategier och datavetenskapliga utbildningar över hela Europa, med målet att främja innovation i det långa loppet
Vad tycker ni?
-
-
@maria_dalhage Jag tycker att vi talar mycket om risker med öppen källkod, vilket är bra eftersom det är en komplex fråga som kräver att vi lär oss hantera den. Vi talar också mycket om risker med molntjänster, vilket också är bra eftersom vi behöver lära oss hantera även dem.
Jag tycker att vi talar alldeles för lite om riskerna med proprietär programvara. Hade molnfrågan varit lika besvärlig om vi sluppit ta hänsyn till vilken jurisdiktion molnen ligger under?
"Från ett samhällsperspektiv är denna strategiska inlåsning av industrier och länder kärnan av vad som underminerar Europas digitala suveränitet." -
@nina_ Vi kommer imorgon tisdag kl 10-11 att diskutera bl.a. supply chain attacker. Närmast känd sårbarhet var ju Log4j, vilket drabbar både öppen och stängd källkod. Coopincidenten förra sommaren är ett annat exempel. Nu mer än någonsin blir säkerhet viktigt. Genom samarbete får vi säkrare lösningar. Och tiller som ännu inte anmält er till eventet: gå in på https://nosad.se
-
@maria_dalhage Ett mycket angeläget ämne, särskilt i dessa dagar. Jag har anmält mig.
-