Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in
    1. Hem breadcrumb link
    2. johantjader breadcrumb link
    3. Bästa
    J
    • Profil
    • Följer 3
    • Följare 3
    • Ämnen 6
    • Inlägg 22
    • Bästa 16
    • Grupper 0

    Bästa inläggen skapade av johantjader

    • RE: Pilot Mina byggärenden

      @Jonas-Nordqvist Bra fråga! Standarden för den tekniska utformningen av kundhändelserna ägs av byggblocket Mina ärenden och förvaltas inom Ena. Den tekniska standarden för att tillgängliggöra kundhändelser bygger i sin tur på REST API-profilen som byggblocket API-hantering tagit fram. På sikt ska Mina ärendens standard närmare kopplas mot andra byggblock i takt med att de blir mer mogna - t.ex. auktorisation/identitet och hur man autentiserar och auktoriserar system och organisation.

      Den specifika implementationen av ett producentärendeflöde och tillgängliggörandet av dessa, likt det Värmdö nu gör på samhällsbyggnadsomårdet, ägs av respektive producent (i detta fall Värmdö). Hur vi ska hantera och kunna återanvända det som tas fram av kommuner behöver växa fram i samarbete med de utvecklande kommunerna och SKR.

      Inom Mina ärenden har vi sett behov av något vi kallar för kundhändelsetypskatalog där respektive producents producentärenden och tillhörande kundhändelsetyper finns publikt beskrivna (de ursprungliga tankarna bakom en sådan katalog finns beskrivet i byggblocksbeskrivningen kap. 2.2.2). Det är en del i att göra det enkelt för kommande kommuner att ta del av det arbete som gjorts, samtidigt som att det måste finnas frihet och flexibilitet för respektive kommun att själva ta fram de kundhändelsetyper utifrån de behov och förutsättningar som finns inom den kommunen.

      @Kenneth-Zetterberg har du något du vill komplettera ovanstående svar med?

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • Uppdaterad dokumentation 20220914

      Mina ärenden har uppdaterat delar av lösningsdokumentationen för byggblocket. För att hålla arbetet transperent och göra det enklare att förstå vilka ändringar som gjorts kommer vi att löpande skapa inlägg här på Dataportalens community i samband med att dokumentationen uppdateras/förändras.

      Om du som läser detta har några frågor så är du välkommen att skriva de i denna tråd.

      Förändringar

      2022-09-14

      Tjänstebeskrivning

      • Indata ska skickas i body till POST-anrop istället för GET. Skälet till ändringen är att möjliggöra kryptering av t.ex. personnummer som anses vara extra skyddsvärda personuppgifter.
      • Två nya indataparametrar "kund.identifierare" och "kund.typ" ersätter tidigare "kund". Syftet är att möjliggöra för fler typer av identifierare än personnummer och organisationsnummer

      Verksamhetsguide

      • Nytt avsnitt i kapitel 1 med rubriken "Kundsituation" har tillkommit som närmare beskriver begreppet och kundsituationsperspektivet.
      • Nytt avsnitt i kapitel 2 med rubriken "Mappning från kundärende till producentärenden".
      • Ändrad utformning av avsnittet "Kundhändelser och hur du formulerar dem (mikrocopy)" i kapitel 3 i syfte att göra det mer lättläst.
      • Nytt innehåll i kapitel 4 med exempel på hur kundhändelser kan användas i gränssnitt i tjänst hos en Konsument.
      • Mindre språkliga justeringar

      Begreppsmodell

      • En begreppsmodell har publicerats i PDF-format. Ambitionen är att göra begreppsmodellen tillgänglig i ett mer lämpligt format framöver.

      Enkel Kundhändelsetjänst

      • Uppdaterad enligt senaste tjänstebeskrivning (sker inom kort)
      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @elias förstår din fundering och att man som privatperson eller företagare absolut inte ser sig som kund till t.ex. en myndighet. Eftersom jag blev intaggad så skriver jag lite kortfattat om hur vi ser på kundbegreppet på Skatteverket där jag själv jobbar.

      Saxar in kort information från Skatteverket ang. kundbegreppet nedan:

      När vi på Skatteverket diskuterar "kundens möte med Skatteverket så används genomgående begreppet ”kund”, oavsett om det är fråga om en individ, ett företag, en representant för ett företag eller en organisation.

      Vi använder begreppet kund för att hjälpa oss att ha rätt fokus och tydligare visualisera förflyttningar som behöver göras i vårt agerande och vårt förhållningssätt för att nå intentionerna i Skatteverkets riktning och verksamhetsplan.

      Kundbegreppet har sitt naturliga ursprung i det privata näringslivet och är inte alltid ett självklart begrepp på Skatteverket eller ens lämpligt att använda i alla sammanhang. Ofta är det naturligt att använda begreppet kund, men ibland kan det vara bättre att använda andra begrepp som företagare, skattebetalare, fastighetsägare eller medborgare."

      postat i Arbetssätt och organisation
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      --Uppdaterat med ID--

      Mina ärenden har uppdaterat lösningsdokumentationen för byggblocket. För att hålla arbetet transperent och göra det enklare att förstå vilka ändringar som görs kommer vi att löpande skapa inlägg här på Dataportalens community i samband med att dokumentationen uppdateras/förändras.

      Du hittar Mina ärendens lösningsdokumentation på Sveriges dataportal.

      Om du som läser detta har några frågor så är du välkommen att skriva de i denna tråd.

      Förändringar

      ID Vart Beskrivning
      2022-09-14-01 Tjänstebeskrivning Indata ska skickas i body till POST-anrop istället för GET. Skälet till ändringen är att möjliggöra kryptering av t.ex. personnummer som anses vara extra skyddsvärda personuppgifter.
      2022-09-14-02 Tjänstebeskrivning Två nya indataparametrar kund.identifierare och kund.typ ersätter tidigare kund. Syftet är att möjliggöra för fler typer av identifierare än personnummer och organisationsnummer.
      2022-09-14-03 Verksamhetsguide Nytt avsnitt i kapitel 1 med rubriken "Kundsituation" har tillkommit som närmare beskriver begreppet och kundsituationsperspektivet.
      2022-09-14-04 Verksamhetsguide Nytt avsnitt i kapitel 2 med rubriken "Mappning från kundärende till producentärenden".
      2022-09-14-05 Verksamhetsguide Ändrad utformning av avsnittet "Kundhändelser och hur du formulerar dem (mikrocopy)" i kapitel 3 i syfte att göra det mer lättläst.
      2022-09-14-06 Verksamhetsguide Nytt innehåll i kapitel 4 med exempel på hur kundhändelser kan användas i gränssnitt i tjänst hos en Konsument.
      2022-09-14-07 Verksamhetsguide Mindre språkliga justeringar.
      2022-09-14-08 Begreppsmodell En begreppsmodell har publicerats i PDF-format. Ambitionen är att göra begreppsmodellen tillgänglig i ett mer lämpligt format framöver.
      2022-09-14-09 Enkel kundhändelsetjänst Uppdaterad enligt senaste tjänstebeskrivning (sker inom kort)

      @johantjader sa i Uppdaterad dokumentation 20220914:

      Mina ärenden har uppdaterat delar av lösningsdokumentationen för byggblocket. För att hålla arbetet transperent och göra det enklare att förstå vilka ändringar som gjorts kommer vi att löpande skapa inlägg här på Dataportalens community i samband med att dokumentationen uppdateras/förändras.

      Om du som läser detta har några frågor så är du välkommen att skriva de i denna tråd.

      Förändringar

      2022-09-14

      Tjänstebeskrivning

      • Indata ska skickas i body till POST-anrop istället för GET. Skälet till ändringen är att möjliggöra kryptering av t.ex. personnummer som anses vara extra skyddsvärda personuppgifter.
      • Två nya indataparametrar "kund.identifierare" och "kund.typ" ersätter tidigare "kund". Syftet är att möjliggöra för fler typer av identifierare än personnummer och organisationsnummer

      Verksamhetsguide

      • Nytt avsnitt i kapitel 1 med rubriken "Kundsituation" har tillkommit som närmare beskriver begreppet och kundsituationsperspektivet.
      • Nytt avsnitt i kapitel 2 med rubriken "Mappning från kundärende till producentärenden".
      • Ändrad utformning av avsnittet "Kundhändelser och hur du formulerar dem (mikrocopy)" i kapitel 3 i syfte att göra det mer lättläst.
      • Nytt innehåll i kapitel 4 med exempel på hur kundhändelser kan användas i gränssnitt i tjänst hos en Konsument.
      • Mindre språkliga justeringar

      Begreppsmodell

      • En begreppsmodell har publicerats i PDF-format. Ambitionen är att göra begreppsmodellen tillgänglig i ett mer lämpligt format framöver.

      Enkel Kundhändelsetjänst

      • Uppdaterad enligt senaste tjänstebeskrivning (sker inom kort)
      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      @Fredrik-Forsberg

      Vi håller med och förösker vara trogen REST så långt som möjligt men valde att införliva detta avsteg efter input av myndigheter som vi haft dialog med.

      Dokumentationen på Skatteverkets utvecklarportal för Mina ärenden är detsamma här på dataportal.se då det är exakt samma. Tänker att jag passar på att skriva några rader om Skatteverkets olika "hattar" på området då det finns en risk för att hopblandning (även internt 😊 ).

      Skatteverket är byggblocksansvarig för Mina ärenden, d.v.s. leder arbetet med att ta fram en standard för ärendeåterkoppling. Standarden ska utgå från de behov och förutsättningar som finns ute hos samtliga aktuella producenter och konsumenter så det inte blir "Skatteverkifierad" lösning.

      Skatteverket är också s.k. producent och håller nu på att ta fram ett kundhändelse-API i enlighet med den nationella standarden som planeras att lanseras v.44. Skatteverket kommer publicera tjänstebeskrivning och information om API:et och hur man ansluter till det på Skatteverkets Utvecklarportal. Jag tänker att vi (Mina ärenden) ser till att slänga upp ett nytt ämne om detta även i denna forumdel så snart det är klart.

      I byggblocket Mina ärenden ser vi att det finns ett värde att ta fram en struktur för hur de olika producenterna beskriver sina datamängder - i detta fall kundhändelser och tillhörande producentprocesser. Därför har vi bett producenten Skatteverket att inledningsvis beskriva dessa i något vi kallar för "kundhändelsetypskatalog". Nu inititalt är det endast en enkel excelfil men på sikt ska det bli en maskinläsbar teknisk komponent som beskriver alla producenters kundhändelser och producentprocesser. Vi publicerade denna på dataportal.se i slutet på förra veckan. Där finns vilka kundhändelsetyper som Skatteverket kommer göra tillgängliga via kundhändelse-API:et.

      För den intresserade så har vi kortfattat beskrivit behovet av vissa centraliserade förmågor, bl.a. kundhändelsetypskatalogen, inom Mina ärenden i den byggblocksbeskrivning som togs fram under våren 2022. Avsnitt 2.2 i byggblocksbeskrivningen som finns på www.skatteverket.se/minaarenden

      Er input är oerhört värdefull, vi ska försöka involvera dig och andra programvaruleverantörer i takt med att vi får fler myndigheter och kommuner på tråden 👍

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • Uppdaterad dokumentation 20221020

      Mina ärenden har den 20 oktober 2022 uppdaterat lösningsdokumentationen för byggblocket. För att hålla arbetet transperent och göra det enklare att förstå vilka ändringar som gjorts kommer vi att löpande skapa inlägg här på Dataportalens community i samband med att dokumentationen uppdateras/förändras.

      Om du som läser detta har några frågor så är du välkommen att skriva de i denna tråd.

      Förändringar

      ID Vart Beskrivning
      2022-10-18-01 Tjänstebeskrivning Lagt till möjlighet att fråga på ärende utöver kund efter önskemål från Bolagsverket.
      2022-10-18-02 Tjänstebeskrivning Ensat attributnamn kundhandelseRequest och kundhandelseResponse. Bytt bokstaven ä mot a i kundhändelse-attribut i svar.
      2022-10-18-03 Tjänstebeskrivning Attributet kundhandelsekategori ersatt med producentarendetKraverKundatgard och producentarendetKlart. Tidigare lösning med kundhandelsekategori har vållat en del osäkerhet hos producenter mot vilket värde man ska mappa en kundhändelsetyp mot. Eftersom det ursprungliga behovet är att det ska vara tydligt "vem som har bollen", eller snarare "behöver jag som kund agera" så bedöms det bli enklare och renare med dessa två booleans.
      2022-10-18-04 Verksamhetsguide Uppdaterat kap.2 "Att utforma en kundhändelse" och kap. 2 "Att skriva en kundhändelse" med anledning av att attributet kundhandelsekategori ersatts.
      2022-10-18-05 Verksamhetsguide Nytt avsnitt "Notifiering av kundhändelser" i kap. 2. Beskriver behovet av att avisera kundhändelser och kort om relationen kundhändelse - meddelande.
      2022-10-26-06* Tjänstebeskrivning Lagt till information om vilken URL skall användas.

      Eftersom ändringen innebär ett attrbut utgår (kundhandelsekategori) i den tekniska standarden så har vi valt att skapa en ny plats för tidigare versioner -> Mina ärenden - tidigare versioner.

      Befintlig plats på dataportalen kommer istället alltid innehålla den aktuella versionen.


      *Tillagd efter urspungligt inlägg postades

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • Uppdaterad dokumentation (20221221) - version 3

      Mina ärenden har den 21 december 2022 uppdaterat lösningsdokumentationen för byggblocket. För att hålla arbetet transperent och göra det enklare att förstå vilka ändringar som gjorts kommer vi att löpande skapa inlägg här på Dataportalens community i samband med att dokumentationen uppdateras/förändras.

      Om du som läser detta har några frågor så är du välkommen att skriva de i denna tråd.

      Förändringar

      ID Vart Beskrivning
      2022-12-21-01 Verksamhetsguide Språkliga justeringar och flyttat runt innehåll. Avsnittet om notifering har flyttats till kap. 5 "Kommunikationstaktik och kanalsamordning"
      2022-12-21-02 Verksamhetsguide Uppdaterat språkguide med anledning av ändring av lösning för "referenser och mönster för tvåvägskommunikation"
      2022-12-21-03 Tjänstebeskrivning Uppdatering med anledning av nytt angreppssätt för att tillgodose mönster för tvåvägskommunikation. Nytt informationsobjekt "referenser" har lagts till i Tjänstebeskrivning.
      2022-12-21-04 Verksamhetsguide Mönster för tvåvägskommunikation beskrivs kap. 2 avsnitt "Mönster för tvåvägskommunikation - referenser"
      2022-12-21-05 Tjänstebeskrivning Nytt attribut "version" i "kundhandelsResponse" som informerar vilken version av Mina ärenens standard som producenten implementerat
      2022-12-21-06 Enkel kundhändelsetjänst Svaren i enkel kundhändelsetjänst har uppdaterats i enlighet med senaste versionen av Tjänstebeskrivning
      2022-12-21-07 Kom igång med Mina ärenden En kom igång-guide som tagits fram utifrån de frågor och diskussioner som väckts i samband med att Värmdö kommun börjat sätta sig in i byggblocket Mina ärenden. Kom igång-guiden avser att ge stöd för hur en producent steg-för-steg kan närma sig området med att lämna ärendeåterkoppling på ett standardiserat sätt
      2022-12-21-08 Prototyp Kundhändelsetypskatalog En första enkel prototyp för att bättre kunna kommunicera hur en kundhändelsetypskatalog kan utformas för att få input i den fortsatta utvecklinen. Behandlas i en separat tråd här på communityt.
      2022-12-21-09 Versionshantering av Mina ärendens standard och Producenters API:er Dokument som beskriver Mina ärendens versionshantering och hur byggblocket förhåller sig till producenternas versionshantering.

      Det kan dröja till imorgon innan de nya versionerna och nya resurser "skördats" till dataportalen, vill man se dessa nu så går de hitta på Skatteverkets utvecklarportal.

      I och med att vi genomför en förändring av Tjänstebeskrivningen som innebär att ett nytt informationsobjekt "referenser" tillkommer dit bl.a. attributet producentReferens och "konsumentReferens" läggs så blir detta en ny version av standarden för kundhändelser - version 3.

      Är man intresserad av att ta del av tidigare versioner finns dessa samlade på dataportal Mina ärenden - Tidigare versioner

      På dataportal.se finns senast uppdaterade dokumentation.

      Övrig info:

      • Skatteverket har tagit fram ett första kundhändelse-API som möjliggör för en användare att via en s.k. konsumenttjänst hämta kundhändelser från Skatteverket.  API:et lanserades v.50 och bygger på Mina ärendens första standard (v.1). Läs mer om API:et på Skatteverkets utvecklarportal.
      • Digg har publicerat byggblocksbeskrivningar för flera byggblock, inkl. Mina ärenden. De finns att läsa på Diggs webbplats.

      Uppdaterade tråden m.a.a. vi lade till nytt dokument "Versionshantering av Mina ärendens standard och Producenters API:er" samt inte beskrivit nytt attribut "version" i Tjänstebeskrivning.

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      @Magnus-Sälgö Ingen fara. Vi uppskattar all input så delta gärna i fortsatta diskussioner så får vi på sikt förhoppningsvis fram en standard för ärendeåterkoppling från det offentliga som möter upp de behov och förutsättningar som finns därute 🙂

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      @Magnus-Sälgö Bra synpunkter. Lägger till ID för varje förändring så det går att hänvisa till så får vi utvärdera längs vägen om det här är ett bra sätt eller om det ska justeras mer.

      Ang. GET vs POST
      Intressant synpunkt. Skulle du kunna utveckla vad du ser för användningsområde mellan Wikidata och kundhändelser (Mina ärenden)?

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      Bra input, här kommer ett tråkigt svar men vi är begränsade kring val av verktyg i dagsläget till de . Självklart ska dock se hur vi kan göra vårt arbete ännu mer transperent och inbjudande till samskapande. Tänker att vi kan lägga upp den road map som vi jobbar efter här på Communtyt så snart den är förankrad med samverkande myndigheter.

      Har någon av er haft möjlighet att ta del av den dokumentation vi lagt upp och har ni några spontanta synpunkter på innehållet? 🙂

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      @jonass Hej Jonas
      Vi tolkade det som inte kritik och vi håller med dig till 100% 🙂 tror det är en framgångsfaktor att avgränsa sig och våga testa att vara så konkret det går - även om det gör ont eller inte att allt inte riktigt hänger hop.

      Först ut är Skatteverket som siktar på att ha ett kundhändelse-API i produktion v.44. Vi kommer lägga ut mer information om det inom kort.

      Sen håller vi på att starta upp piloter med ett antal olika kommuner på bygglovsområdet. Intressant där är att verksamhetsprocessen "söka bygglov" är i stort likadan i varje enskild kommun vilket skapar en del nya utmaningar som vi vill lära oss mer om.

      Därutöver håller några av myndigheterna som har koppling till verksamt.se att jobba med kundhändelser - dels att generera ärendeåterkopplingen och dels att göra informationen tillgänglig på ett standardiserat sätt.

      Skjut gärna på med mer inspel och fortsätt följa Mina ärenden, vi är fortfarande i en utvecklande fas där all input är uppskattad 👍

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20220914

      @Jonas-Nordqvist Du har mail 🙂

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • Utkast till kundhändelsetypskatalog finns publicerad

      Inom Mina ärenden ser vi ett behov av att byggblocket tar fram en struktur för hur producenterna beskriver sina datamängder, d.v.s. vilka kundhändelsetyper man tillgängliggör och hur dessa förhåller sig till en producentärendetyp.

      Med kundhändelsetypskatalogen kan en konsument få förståelse för:

      • vilka producentärendetyper (verksamhetsprocesser) kan en producent lämna återkoppling i
      • vilka kundhändelsetyper ingår i respektive producentärende, d.v.s. förståelse för hur återkopplingen för respektive producentärende ser ut och hur kundhändelsetyper relaterar till varandra
      • kundhändelsernas utformning
      • vilka kundhändelsetyper som bär på ytterligare information som inte följer av nationell standard (objektet utokadInformation)

      Det här är en av de centraliserade förmågorna som vi närmast kommer börja utforska. För den intresserade finns behovet av förmågan "Tillhandahålla katalog över kundhändelsetyper och producentprocesser", dv.s. Kundhändelsetypskatalogen, i byggblocksbeskrivningen under kap. 2.2.

      Initialt är detta en excel med begränsad information, just nu är det också endast Skatteverket som börjat beskriva vilka kundhändelsetyper som kommer exponeras via det kundhändelse-API som kommer v.44.

      På sikt ser Mina ärenden att kundhändelsetypskatalogen blir en teknisk komponent med maskinläsbar information. Du som läser detta får gärna ta på dig "Konsumenthatten" och fundera ett varv kring vilken information om kundhändelser skulle ni ha behov av fanns beskrivet på ett likartat sätt hos de Producenter som tillgängligör kundhändelser?

      Kundhändelsetypskatalogen finns publicerad på dataportal.se

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • Prototyp publicerad

      Hej

      Vi tog fram en prototyp i syfte att ha ytterligare ett kommunikationsverktyg kring vad Mina ärenden är och kan bli. Prototypen är ett exempel på hur en konsument skulle kunna använda Mina ärendens standard för att bygga tjänster. Notera att det här är ETT exempel på hur man skulle kunna välja att exponera kundhändelser men på inget sätt det enda eller för den delen lämpligaste sättet. Värdet av kundhändelser är som störst när det kan sättas i ett för kunden relevant sammanhang och stötta kunden där den vill och har behov.

      Vi hoppas prototypen kan göra Mina ärenden lite mer begripligt för någon. Vi har också försökt väva in några av de beroenden vi ser att Mina ärenden har till andra byggblock och ser det som en början på hur man kan komma framåt i att beskriva hur de olika byggblocken kan fungera ihop.

      Ni hittar prototypen på dataportal.se

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation 20221020

      Hej @jonass

      Bra fråga, delar upp svaret i två delar:

      URL:er för kundhändelse-API:
      Det finns absolut ett värde att ensa URL:en för de kundhändelse-API:er som tas fram. Dock blir det svårt att standardisera annat än sista delen av URL:em eftersom respektive producenter redan har etablerade lösningar för hur deras URL:er ska se ut. Vi tar dock med oss detta och lägger till i Mina ärendens tjänstebeskrivning att sista delen av URL:en ska heta "/kundhandelser". Vi slänger upp en ny version pronto som borde synas på dataportal inom kort.

      Med "sista delen av URL:en" menar vi:
      Skv.se/…/…./…./kundhandelser

      Mönster för tvåvägskommunikation
      Du lyfter även behovet för en användare att kunna agera på informationen den får till sig i en kundhändelse. Vi har för det behovet valt att prata om behovet av "mönster för tvåvägskommunikation". Vi tror att det kommer finnas behov av olika lösningar beroende på vad man som producent har att erbjuda kunden för lösningar samt i vilket sammanhang användaren tar del av en kundhändelse.

      Exempel:
      Scenario 1 - en användare (privatperson) tar del av en kundhändelse "du behöver komplettera ditt bygglovsärende" på Mina sidor hos en kommun. I denna kontext kanske behovet är att kunna hänvisa användaren till en e-tjänst där användaren kan komplettera med efterfrågat underlag.
      Scenario 2 - en användare (företagare) tar del av en kundhändelse "du ska lämna in momsdeklaration senast 12 september" i användarens affärssystem. Skatteverket som producerat kundhändelsen skulle då kunna erbjuda möjligheten att lämna momsdeklaration direkt från affärssystemet via ett API istället för att hänvisa till t.ex. en e-tjänst.

      D.v.s. lösningarna för att möta behovet kan variera beroende på situation och kontext varför det blir mer naturligt att prata om mönster för tvåvägskommunikation.

      Vi har på inget sätt en färdig lösning utan har för avsikt att börja titta närmare på det här, helst tillsammans med de som först går ut och börjar ta utforska området (deltagare i Verksamt, Värmdö och potentiella konsumenter att SKV:s KH-API). Området adresseras kort i Verksamhetsguiden i sista avsnittet i kap 3 - "Länkar och mönster för tvåvägskommunikation"

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader
    • RE: Uppdaterad dokumentation (20221221) - version 3

      @Stefan-Wallin bra och relevant fråga!
      När vi fick behov av att publicera och tillgängliggöra dokumentation och specifikationer så undersökte vi vilka möjligheter som stod till buds. På Skatteverket används idag ingen av de lösningar du nämner utan istället är det framförallt Utvecklarportalen som används och som sen skördas till Dataportalen.

      Vi ville inte skapa konton i eget (privat) namn på t.ex. Github av flera skäl, dels vill vi inte att det ska finnas någon tveksamhet vem som är avsändare (Skatteverket som byggblocksansvarigt), dels kommer det komma fler byggblock i Ena som har ungefär samma behov som BB Mina ärenden där man kommer vilja tillgängliggöra tekniska förmågor, tjänster, standardiserade modeller, ramverk och mönster enkelt, tillgängligt och med en fungerande versionshantering.

      Vi tror att det bästa är att vi inom Ena tar ett större grepp kring frågan så att de lösningar som tas fram av vårt och andras byggblock blir enkelt och sammanhängande att både hitta och använda för tänkta användare.

      Mot bakgrund av ovanstående valde vi att köra med det som fanns tillhands idag med Utvecklarportalen och medvetna om en del av de brister som ett sådant val medför. Viktigast för oss har varit att tidigt få vår dokumentation publik så det finns möjlighet för andra att ta del och tycka till. Med sagt så kvarstår dock ambitionerna att hitta bättre sätt framöver - helst på ett inom Ena enhetligt sätt 😄

      Trevlig fortsättning! 🎄 🎆

      postat i Mina ärenden
      J
      johantjader