@Jonas-Nordqvist Bra fråga! Standarden för den tekniska utformningen av kundhändelserna ägs av byggblocket Mina ärenden och förvaltas inom Ena. Den tekniska standarden för att tillgängliggöra kundhändelser bygger i sin tur på REST API-profilen som byggblocket API-hantering tagit fram. På sikt ska Mina ärendens standard närmare kopplas mot andra byggblock i takt med att de blir mer mogna - t.ex. auktorisation/identitet och hur man autentiserar och auktoriserar system och organisation.
Den specifika implementationen av ett producentärendeflöde och tillgängliggörandet av dessa, likt det Värmdö nu gör på samhällsbyggnadsomårdet, ägs av respektive producent (i detta fall Värmdö). Hur vi ska hantera och kunna återanvända det som tas fram av kommuner behöver växa fram i samarbete med de utvecklande kommunerna och SKR.
Inom Mina ärenden har vi sett behov av något vi kallar för kundhändelsetypskatalog där respektive producents producentärenden och tillhörande kundhändelsetyper finns publikt beskrivna (de ursprungliga tankarna bakom en sådan katalog finns beskrivet i byggblocksbeskrivningen kap. 2.2.2). Det är en del i att göra det enkelt för kommande kommuner att ta del av det arbete som gjorts, samtidigt som att det måste finnas frihet och flexibilitet för respektive kommun att själva ta fram de kundhändelsetyper utifrån de behov och förutsättningar som finns inom den kommunen.
@Kenneth-Zetterberg har du något du vill komplettera ovanstående svar med?