Community på Sveriges dataportal
Analys: Svenska samhällets hantering av sina egna begrepp
-
Jag har gjort följande analys av begreppet "kommunpolis".
Vid sökning på google kommer följande fram:
Notera att det där inte är en pålitlig källa, Polismyndigheten finns inte med på nån av hitsen på första sidan.Regeringen då? Nej, inga hits alls på kommunpolis
Riksdagen då? Nej, de har ingen begreppsdatabas. Ordet förekommer dock vid sökning i 161 träffar, men man kan inte enkelt med maskin utleda vad det betyder.
Polismyndigheten själva? Nej, de har ingen maskinläsbar begreppsdatabas heller dock får man 188 träffar vid sökning men det är inte maskinläsbart.
Varken Regeringen, Riksdagen eller Polismyndigheten har alltså klarat av att definiera begreppet på ett vettigt maskinläsbart sätt eller i en öppen datamängd med begrepp och deras definitioner.
Men vad med våra språkvårdande myndigheter då?
Svenska Akademin? Nej, de klarar inte heller av att berätta för mig vad det är TROTS att de är en statlig organisation med ansvar för svenska språket och är de enda som jobbar professionellt med att definiera ord och begrepp. De jobbar dessutom inte med öppna data eller öppna licenser, så de är inte mycket att ha i dagsläget öht. De har inget tydligt regeringsuppdrag och styrs inte av några regleringsbrev vad jag vet. Dags för en förändring? Se en analys rörande organisationens stadgar. Konungen verkar ännu inte lyckats säkerställa att denna märkliga organisation bidrar till att tillgodose samhällets behov av öppna data om svenska språket.Institutet för språk och folkminnen (ISOF) då?
Nej, de har flera databaser med begrepp, och har nyligen frigett öppna data, men de klarar inte heller av att förklara vad det är.Jag sitter här på min kammare och undrar varför inte svenska staten klarar av något så simpelt som att definiera, publicera och underhålla ett vettigt IT-system för sina begrepp.
PS:
Wikidata vet i dagsläget inte vad en "kommunpolis" är. En användare har hittat ordet nånstans och lagt in det som ett leksem, men det saknar betydelser i dagsläget.
Ordet förekommer även i titeln på en motion som importerats från Riksdagens öppna data.
https://www.wikidata.org/w/index.php?search=kommunpolis&title=Special%3ASearch&ns0=1&ns120=1&ns146=1