Community på Sveriges dataportal
Öppna datalagen följs inte - brister i internrevision?
-
Jag har försökt att begära ut data från flera olika myndigheter enligt lagen om öppna data.
Tyvärr har alla försök hittills misslyckats. Alla förfrågningar har nekats eller inte besvarats till dato...
Det här är mycket intressant eftersom att myndigheterna bevisligen har datan jag begär och de inte inkluderas av någon av undantagen i lagen.
Jag misstänker att myndigheterna ifråga inte har koll på lagen och därför begår lagbrott i handläggningen igen och igen trots att jag påpekar och länkar till DIGGs vägledning, m.m.
Det här är mycket oroande.
Även Riksrevisionen är oroad över brister i internrevisionen hos våra myndigheter.
-
@Dennis_Priskorn Jag tror tyvärr att myndigheterna har insett att den nya lagen är väldigt uddlös. Efter domen i HD, där HD tydligt säger att endast om annan lag säger att man har rätt till digital data så behöver man lämna ut det digitalt "En grundförutsättning för 2022 års lag är att det föreligger en rätt att få tillgång till digital data enligt någon annan lag eller förordning (jfr 1 kap. 2 och 8 §§ i 2022 års lag).", tror jag inte att sannolikheten att man ska kunna hänvisa till lagen och därmed få ut öppna data är stor.
(Se mitt inlägg https://community.dataportal.se/topic/816/dom-i-hd-som-nämner-öppna-data)