Community på Sveriges dataportal
Om denna kategori
-
Här kan vi tillsammans diskutera den standard som byggblocket Mina ärenden tar fram för hur det offentliga kan lämna ärendeåterkoppling till privatpersoner och företag.
Skatteverket är byggblockansvarig för Mina ärenden. Byggblocket är under utveckling och arbetsgruppen undersöker just nu hur anslutningen kan ske på ett så enkelt sätt som möjligt för dem som vill använda Mina ärenden.
Syftet med byggblockets deltagande här på dataportalens community är att bjuda in er som är intresserade att använda standarden till att samskapa med Skatteverket och andra aktörer på ett öppet och transparent sätt.
Standarden innehåller dessa delar:
• Begreppsmodeller – begrepp med definitioner som används inom byggblocket Mina ärenden.
• Verksamhetsguide – hur ärendeåterkoppling är en del av ett sammanhållet kundmöte.
• Teknisk anslutningsguide – stöd för hur ni som producent skapar den tekniska förmågan att skapa och lämna ut kundhändelser.
• RAML-fil med tillhörande schema – beskrivning av det som är den tänkta nationella standarden för ärendeåterkoppling.
• Rättslig guide – stöd och beskrivningar för under vilka förutsättningar information i form av kundhändelser kan tillgängliggöras.
• Tjänstebeskrivning – en teknisk specifikation för hur ett kundhändelse-API ska se ut.Alla dokument, en kom igång-guide samt ett exempel på en kundhändelsetjänst och en prototyp finns på Sveriges Dataportal, Mina ärenden - Sveriges dataportal.
Kom gärna med synpunkter, frågor och idéer. Tillsammans vill vi vidareutveckla vår standard så att vi tillgängliggör information om ärenden och gör det enklare för kunden i mötet med det offentliga. Observera att standarden är under utveckling och ändringar kommer att ske. Samtliga innehållsliga förändringar kommuniceras i versionshanteringen.
Vi ser gärna att du som skriver i trådarna uppger ditt fullständiga namn och vilken organisation du representerar. Följ användarvillkoren för dataportalens community, tänk på att ha en respektfull och trevlig ton.
Observera att vi på Sveriges dataportal inte själva tar kontakt eller utövar några påtryckningar gentemot ansvariga myndigheter.
Vi hjälper till att främja dialogen med våra kontaktnät och frivillig samverkan inom communityt. Om ni vill begära ut data som allmän handling ber vi er därför ta kontakt med respektive ansvarig organisation.
-
-
-