Community på Sveriges dataportal
Hur mäter vi effektiv användning av skattemedel?
-
Finns det någon som forskat på det?
Går det utan vettig metadata om alla beslut i alla myndigheter och kopplingar till uppföljningar?Jag har ett par arbetshypoteser jag skulle vilja ha motbevisat med bra öppen länkad data:
- väldigt få beslut som tas i statens myndigheter idag följs upp överhuvudtaget.
- skattemedel slösas i stor utsträckning pga. undermåligt underlag (ingen strukturerad data internt, papperstänk finns kvar)
- myndigheter är inte transparenta om inte de själva publicera varenda beslut som tas internt och kopplar det till budget/förordning/anslag
- tredje statsmakten kan inte göra sitt jobb effektivt för ingen i staten har bra data (om beslut, budget, chefer, m.m.) och det finns ingen överblick över besluten som tas i statens myndigheter, AI går inte att använda effektivt till att hitta avvikelser, m.m.
Min gissning är att det är för lite transparens och öppenhet för att de ansvariga faktiskt ska ha ett ödmjukt och stenhårt fokus på effektiv användning av varenda skattekrona. <- detta är i alla medborgares intresse.
Min gissning är att det här är ett kulturellt problem och går inte enbart att lösa med öppna data tror jag. Jag skulle vilja se mera forskning på hur bristen på transparens i svenska myndigheter påverkar beslut, hälsa hos de anställda, effektivitet och arbetssätt. -
@Dennis_Priskorn Jag har varit i kontakt med ESV och de har ingen bra strukturerad data om statliga myndigheters budget tex. (de har excelfiler med textsträngar )
Italien har kommit långt med budget som strukturerad öppen data...
Vad hindrar regeringen från att se till att detta tas fram i alla statliga myndigheter via ESV?