Community på Sveriges dataportal
Utkast till kundhändelsetypskatalog finns publicerad
-
Inom Mina ärenden ser vi ett behov av att byggblocket tar fram en struktur för hur producenterna beskriver sina datamängder, d.v.s. vilka kundhändelsetyper man tillgängliggör och hur dessa förhåller sig till en producentärendetyp.
Med kundhändelsetypskatalogen kan en konsument få förståelse för:
- vilka producentärendetyper (verksamhetsprocesser) kan en producent lämna återkoppling i
- vilka kundhändelsetyper ingår i respektive producentärende, d.v.s. förståelse för hur återkopplingen för respektive producentärende ser ut och hur kundhändelsetyper relaterar till varandra
- kundhändelsernas utformning
- vilka kundhändelsetyper som bär på ytterligare information som inte följer av nationell standard (objektet utokadInformation)
Det här är en av de centraliserade förmågorna som vi närmast kommer börja utforska. För den intresserade finns behovet av förmågan "Tillhandahålla katalog över kundhändelsetyper och producentprocesser", dv.s. Kundhändelsetypskatalogen, i byggblocksbeskrivningen under kap. 2.2.
Initialt är detta en excel med begränsad information, just nu är det också endast Skatteverket som börjat beskriva vilka kundhändelsetyper som kommer exponeras via det kundhändelse-API som kommer v.44.
På sikt ser Mina ärenden att kundhändelsetypskatalogen blir en teknisk komponent med maskinläsbar information. Du som läser detta får gärna ta på dig "Konsumenthatten" och fundera ett varv kring vilken information om kundhändelser skulle ni ha behov av fanns beskrivet på ett likartat sätt hos de Producenter som tillgängligör kundhändelser?
-
@johantjader spännande som icke domän kunnig undrar jag har ni beskrivit kund? Inom den bank jag konsulta var det inte trivialt... har för mig att bolag med dotterbolag etc.. strular till det... gissar att är kunden hela bolaget med dotterbolag så blir det andra Mina ärenden som skall visas...
-
@Magnus-Sälgö bra fråga! Vi har beskrivit det i den nationella standarden så vagt som som det du saxat in, d.v.s. "den person som kundhändelserna handlar om". Vi har resonerat som att det är svårt för byggblocket att definiera kunden närmare på ett sätt som skulle fungerar för alla potentiella producenter i offentliga Sverige och som alla också skulle köpa in på.
Uppgiften ligger därför hos de producenter som ska generera och tillgängliggöra kundhändelser att identifiera och definiera vem sina kundhändelser de facto gäller (vem som är kunden). Något som kan vara särskilt utmanande när det kommer till juridisk person. Producenten har då att göra samma jobb som i exemplet du lyfte med banken.
-
@johantjader tack känns som en fara att inte ha en samsyn dag 0... även fast det är svårt och jobbigt så är det bra att styra upp det så tidigt som möjligt är min erfarenhet.... har för mig att att SEB hade 1600 interna system och vi fastna ofta i vad en betalning var och vad en bokning är när 2 system skulle prata....
-
Hej Magnus
Som @johantjader nämner ovan är vår definition lite vag och detta är fullt medvetet. Vår förhoppning i just detta fall är att om vi inte detaljerar vad en kund är så låser vi inte in oss mot en specifik betydelse, eftersom Mina ärenden är tänkt att stödja många olika sorters offentlig förvaltning.
Om vi istället skulle behöva definiera begreppet hårdare så skulle vi utan tvekan hamna i den typ av diskussion som du nämner kring betalningar på bank.
Men, det kan säkert finnas fallgropar här. Jag har själv erfarenhet av att jobba med just kundbegreppet inom en stor bank. Det kan bli problematiskt när det handlar om stora företag/organisationer där intressanta kundhändelser endast rör en liten del av organisationen. Vår förhoppning är dock att andra urvalskriterier än kund, t ex process eller ärende (kommer snart ut i ny version av vår spec) kan hjälpa till att snäva in mot intressanta kundhändelser för stora organisationer.
-
@Fredrik-Ferm the future will tell pratade med en fd projektledare på Post Nord i veckan och hon hade kört ett projekt för att få prdning på kundbegreppet i företaget och det är inte att leka med...