Community på Sveriges dataportal
Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen
-
Nedan visas ett enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar i form av referensobjekt från Nationella geodataplattformen. Det sker inget urval utifrån attribut annat än typ. Limit-parametern begränsar hur många objekt som hämtas. Det går att maximalt hämta 10000 objekt åt gången.
Pythonskriptet hämtar en OAuth2-token från Lantmäteriets API genom att skicka en POST-förfrågan med dina konsumentnycklar. När token har hämtats, används den för att autentisera en annan POST-förfrågan till Lantmäteriets API för att hämta data om kulturhistoriska lämningar. Slutligen loggas den hämtade datan till konsolen.
# -*- coding: utf-8 -*-
import urllib.request, json, base64 token = json.loads(urllib.request.urlopen(urllib.request.Request( 'https://apimanager.lantmateriet.se/oauth2/token', data='grant_type=client_credentials'.encode('utf-8'), headers={'Authorization': 'Basic ' + base64.b64encode(b'consumerKey:consumerSecret').decode('utf-8'), 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'} )).read().decode('utf-8')).get('access_token') response = json.loads(urllib.request.urlopen(urllib.request.Request( 'https://api.lantmateriet.se/distribution/geodatakatalog/sokning/v1/kulturhistorisklamning/v1/search', data=json.dumps({"query": {"feature.typ": {"eq": "kulturhistorisk lämning"}}, "limit": 10}).encode('utf-8'), headers={'Authorization': f'Bearer {token}', 'Content-Type': 'application/json'} )).read().decode('utf-8')) print(json.dumps(response, indent=2, ensure_ascii=False))
-
Vore det inte bra att lägga saker som detta i ett GITHUB repository för "Nationella geodataplattformen" .... Känns som saker i detta forumet flyttas och tas bort...
-
@Magnus-Sälgö
Bra synpunkt. Som jag nämnde i en annan tråd är detta en fråga som jag försöker att driva på Lantmäteriet. Det finns dock inget ställningstagande än – därför publicerar jag exempel som enskilda trådar just nu. -
Ok känns udda att det inte bara är att ladda upp....
Hur mår Lantmäteriet?
Tycker den video presentation video vid 5:54 man skapade om Öppna data som inte blev så öppna pga om jag fattar rätt data om vissa byggnader/ortofoto inte släpptes med motivering GDPR så skall byggnader/ortofoto behandlas som personuppgift känns extremt udda... tyvärr dock inte överraskande att saker inte släpps...
Fråga: Finns denna motivering någonstans i skriftlig form
-
@Magnus-Sälgö
Lantmäteriet mår bra! Dock inte så snabbfotad. Jag personligen skulle gärna se ett tydligt uppdrag för att sprida kod som offentlig sektor tar fram.Med anledning av din GDPR-kommentar så lät Lantmäteriet en extern aktör göra en utredning om ortofoto och byggnad. Utredningen pekade mot att dessa dataset kunde tolkas som personuppgifter. Utredningen går att begära ut och jag vet flera på LinkedIn som gjort det och sedan tillgängliggjort den genom sina kanaler.
-
Tackar skall kolla på det jag frågade ChatGPT får några veckor sedan om hen kunde förstå kopplingen Byggnad GDPR men den gick bet så där var Lantmäteriet vassare än dom tyngsta neurala nätverken
Jag personligen skulle gärna se ett tydligt uppdrag för att sprida kod som offentlig sektor tar fram.
Vore intressant vad kostnaden är att inte vara snabbfotad... och hur sårbara blir vi om amerikanerna tar bort sina molntjänster eller karttjänster som vi blivit så beroende av....
-
@Magnus-Sälgö
Då kan jag glänsa lite nu då. Det handlar i grund och botten om det UUID som finns knutet på alla byggnader. Samma UUID, för byggnad, går att härleda till en lagfaren ägare genom fastighetsregistret där UUID för byggnad finns registrerat på fastigheten. -
Då kan jag glänsa lite nu då. Det handlar i grund och botten om det UUID som finns knutet på alla byggnader.
Tackar men det borde kunna gå att anonymisera... eller !?!?!?
Mer funderingar var jag vill se LM och hur fel det blir när alla andra rör sig snabbare https://github.com/salgo60/Fredagsvandringen/issues/26
-
@Magnus-Sälgö
Det skulle såklart gå att göra. Sedan är det nog just kopplingen mellan objektet byggnad och fastighet som är en av styrkorna också. Så där måste en avvägning göras. Sedan kan ju användaren välja att anonymisera i nästa steg efter att ha hämtat informationen från Lantmäteriet. -
@lmdaniel sa i Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen:
Sedan är det nog just kopplingen mellan objektet byggnad och fastighet som är en av styrkorna också
inte för oss som vandrar
skämt o sido tror det finns hur många user cases som helst att ha bra strukturerad data... som jag visar i min länk så kör vi bara Google Map för dom har
- en koppling till kommunala transportmedel
- har Realtidsinfo när båtar, bussar, T-bana går men även ibland även andra transporttjänster ...
- har flerspråkighet....
- rankar restauranger mha av läsarna...
- låter restaurangägare uppdatera sina öppet tider...
- låter sina användare skriva och tycka till om maten...
- ger mig soim brukare ett enkelt sätt att kommunicera med dom som har stället vad man tyckte....
- jag som brukare kan skapa listor av saker jag gillar och rekommenderar och dela dessa
8-1) jag kan bjuda in andra att bidraga till listorna
Senaste vandringen fick mervärde pga koppling på Wikipedia
Exempel hur nya saker dyker upp och gör kartan mer intressant...
- fredagensvandring var 19 km flyby
- där ramlade vi in på Skolleden som en wikipedian hade skrivit en artikel om och även markerat på äldre kartor