Community på Sveriges dataportal
Finns det öppen miljödata kring fordon i Sverige?
-
För att kunna förbättra insikten i hur utsläpp som kommer från Sveriges E-handel så behöver man kunna räkna på fordons-nivå vad transporterna har för utsläpp. Denna data finns idag ofta registrerad hos t.ex. Transportstyrelsen.
Hur kommer man åt denna data idag på ett smidigt sätt?
(Om jag fick välja exakt hur datan skulle "se ut" så skulle jag vilja få tillbaka CO2-eqvivalent/körd tonkilometer när jag skickar in t.ex. ett registreringsnummer)
-
@MaxDan
Hej Max!
Tack för att du skriver och vi ber så hemskt mycket om ursäkt för långsamt svar. Vi har som sagt satt igång en samverkan för att hjälpa er fram till rätt datamängd och undersöka möjligheten för oss att tillgängliggöra den via dataportalen. Men för att göra det tydligt för andra läsare finner ni här information vi förvaltar om fordon https://www.transportstyrelsen.se/contentassets/d55c679a8ced42869bdeb66e52b37131/filbeskrivning-standardiserade-informationspaket-20201206.pdf -
@siha Jag tror det kan vara enklare att tänka tvärtom, att ha öppenhet som standard - enligt DIGGs Nationella principer för att tillgängliggöra information, i stället för att förhandla om varje enskild datamängd.