Community på Sveriges dataportal
Flera datakataloger och leverans till dataportal
-
Jag har ett scenario där vi är på väg att skaffa en central metadatakatalog samtidigt som vi har minst en datakälla som redan levererar DCAT-AP-SE utifrån sin data.
Enligt https://docs.dataportal.se/dcat/docs/harvesting/#multipla-kataloger-per-organisation kan man leverera underkataloger till dataportalen men då måste detta vara en del av DCAT-AP-SE från vår centrala metadatakatalog?
Det verkar som att det är möjligt att peka på en separat ström för DCAT-AP-SE och att dataportalen skördar denna genom dct:hasPart men jag är inte helt säker på att jag tolkar det rätt. Någon som vet hur det fungerar?
Eller kan man peka på två separata skördningskällor i dataportalen? Om det är möjligt känns det som den enklaste lösningen för oss.
Någon som vet om Entryscape och/eller CKAn har stöd för dct:hasPart?
-
@Björn-Hagström Jag har provat och jag har för mig att det fungerade men har inget fungerande exempel på dataportalen.se just nu. Jag ska försöka att göra det i helgen igen!
Jag tror att det var dct:hasPart som användes och jag pekade mot en annan DCAT-AP-fil. -
@Björn-Hagström sa i Flera datakataloger och leverans till dataportal:
Någon som vet om Entryscape och/eller CKAn har stöd för dct:hasPart?
Jag råkar känna till att det finns flera organisationer med EntryScape som kör med flera kataloger och dct:hasPart och fungerar väldigt bra. Det finns öppet dokumenterat. Om det fungerar med CKAN eller ej vet jag inte men hittar inget om det någonstans så det kan jag inte uttala mig om.
-
@mattias Nej inte din sak att tala för CKAN heller:) Men bra att det fungerar i Entryscape!
@PierreMesure Tackar för inputen och jag tror att Mattias svar gav mig det jag behöver.