Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Sverige ansluter sig till International Open Data Charter

Arbetssätt och organisation
    3
    3
    41
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Jonas Nordqvist
      Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/sverige-ansluter-sig-till-international-open-data-charter-data-fran-offentliga-forvaltningen-gors-mer-oppen-och-lattillganglig/

Vad kommer detta medföra?

/Jonas Nordqvist
      Storsthlm

mattias Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • mattias
        mattias @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Bra delning! Jag var i kontakt med International Open Data Charter och de hade inte fått formell återkoppling från RK om anslutningen så har kopplat ihop dem.

Som jag förstått är det följande:
        utgångspunkt från dess sex principer: 1) öppenhet som standard, 2) relevanta och kompletta, 3) tillgängliga och användbara, 4) jämförbara och interoperabla, 5) för förbättrad styrning och medborgarengagemang, 6) för
        inkluderande utveckling och innovation.

Källa DIGG förslag till handlingsplan: https://digg.se/download/18.79c61f7c17db5871992f0b0/1647952779652/handlingsplan-oppna-data.pdf

Men som alltid - vad innebär i praktiken är ju svårt att förutse i och med myndigheters självstyre. Jag skulle gärna se att det hade hamnat med i årets regleringsbrev för relevanta myndigheter.

Mattias Axell

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Maria_Dalhage
          Maria_Dalhage @mattias Senaste redigerad av

@mattias och @Jonas-Nordqvist Principerna är bra och borde arbetas in i offentliga organisationer processer för datadelning och datahantering. Jag kommer att lyfta frågan i det befintliga regeringsuppdraget för Kompetensförsörjning och Livslångt lärande.

Community Manager NOSAD - Network Open source and data / Arbetsförmedlingen Jobtech

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
          • Första inlägg
            Sista inlägg