-
Stockholm stad - kommunfullmäktiges sammanträden live
Fråga
- andra kommuner som har samma sak dvs. arkiv med live video av sammanträden, text transkriberad
- öppna data om personer i kommunalfullmäktige
- API:er till detta data?
- känns som detta borde finnas i WIkidata några tankar hur/vad/nya egenskaper
- .....
Se även Open Parliament TV - twitter / presentation
-
@Magnus-Sälgö Jaså är det norrmän som driftar.
-
@jonor ok AventiaKommunTV..,.. men inget med API eller Linkeddata?
- Vänersborgs kommun
- Sollentuna kommun
- Sundsvalls kommun kör youtube
- Hedemora kommun TV
- Nacka kommun TV
- Uppsala kommun TV
- Sundbybergs kommun TV
- Tierp kommun TV
- Vaggeryds kommun TV
- Orust kommuns TV
- Kungälvs kommun TV
- Söderköpings kommun TV
- Tingsryds kommun TV
- Lidingö stads TV
- Ronneby kommun TV
- Eskilstuna kommun TV
- Huddinge kommun TV
- Nässjö kommun TV
- Umeå kommun TV
- Alvesta kommun TV
- Härnösands kommun TV
- Täby kommun TV
- Ulricehamns kommun TV
- Klippans kommun TV
- Värnamo kommuns TV
- Järfälla kommun
- Åmåls kommun TV
- Hässleholms kommun TV
- Göteborgs kommun TV
- Leksands kommun TV
- Finspångs kommun TV
- Habo kommun TV
- Kramfors kommun TV
- Karlshamns kommun TV
- Ljusdals kommun TV
- Sävsjö kommun TV
- Tyresö kommun TV
- Vingåkers kommun TV
- Sölvesborgs kommun TV
- Köpings kommun TV
- Västerås stad kommun TV
- Karlstads kommun TV
- Östersunds kommun TV
- Skövde kommun TV
- Varbergs kommun TV
- Lomma kommun TV
.....
Tankar
- Känns som man skulle vilja åtminstone ha fritextsökning på allt som sägs i alla kommuner.... helst Linkeddata
- Kunna prenumerera på alla markärenden som diskuteras inom en radio av 2 km från där man bor
- Att alla kommunala mötesagendor/ protokoll publiceras på ett enhetligt sätt så man kan prenumerera/sammanställa/söka i jmf tanken med det havererade Rättsinformationssystemet där alla myndigheters författningar skulle levereras via Atom/RSS och ha standard format/begrepp
3-1) varför inte ha som målsättning att länka ihop alla kommunala handlingar mellan kommuner jmf EU lags vision - Kunna ge feedback under mötet som kan kommenteras av andra kanske modell Gov Zero
- En förening som naturskyddsföreningen pratar om att skicka in medborgarförslag
4-1) hur kan naturskyddsföreningen få funktioner för att prenumerera på alla medborgarförslag i Sverige som är inom deras intresseområde?
4-2) hur kan naturskyddsföreningen få funktioner för att prenumerera på alla agendor från Sveriges kommunfullmäktige så att dom kan följa debatten
4-3) ......
Kan Tinder hålla reda på varje olyckligt kär gumma eller gubbe över hela jorden som söker varandra så borde demokratin ha minst samma stöd jag känner mer och mer att dagens Vinnova projekt där det aldrig levereras utan bara skapas PDF:er och snackas uppfront sedan bli projekt på drift utan projektytor som sedan tynar bort i tiggande om mer pengar till dom själva detta måste försvinna
-
@Magnus-Sälgö Jag instämmer i din analys av Vinnovaprojekten kring öppna data. Allt fokus ligger på införsäljning av projekten och att ordna finansiering. Något krav på leverans, annat än i väldigt fluffiga ordalag finns inte. De stora orden saknas dock inte. Jag tar ett par exempel. 1/ ÖDIS (Stockholm): "ett krafttag för öppna data på ett sätt som aldrig skådats i Sveriges historia". Tänk er! Största i Sveriges historia, alltså större än öppna data-satsningen vid slaget vid Svolder! Inte illa. 2/ Nationella Dataverkstaden: "är den största satsningen hittills i Sverige för att stödja och driva på arbetet med att tillgängliggöra och använda öppna och delade data från regional och kommunal sektor".
Alla Vinnova-öppna data-projekt är "störst, bäst och vackrast". Inget av projekten levererar och inget av dem har heller förutsättningar att göra det, eller ens ambitionen (vad det verkar). Det här ger tyvärr arbetet med öppna data dåligt rykte och hjälper inte saken.
Så vad skulle behöva göras så? Ja, som ni är inne på @Magnus-Sälgö @jonor och @Maria_Dalhage så anser jag också att arbetet med öppna data görs bäst av kommuner/regioner/myndigheter själva, utan diverse externa projekt. I de fall kompetens behövs, så finns det ju en hel community av engagerade eldsjälar som gärna delar med sig sin kunskap. Det här forumet är ett bra exempel på detta. Att bedriva arbetet i projektfom leder i "bästa" fall till inget alls, i värsta fall felaktiga och/eller illa underhållna datamängder, med låg tillförlitlighet, jämförbarhet och ringa (eller inga alls) möjligheter till vidareförädling.
-
Det är ju imponerande att mötespunkter och talare är kopplade till uppspelningen så det går att överblicka och navigera effektivt, det är ett bra exempel på hur man kan koppla den data som kanske ändå sparas i sammanhanget för att underlätta för konsumenten.
Tjänsten verkar vara baserad på Youtubes spelare, gränssnitt och funktioner är väldigt lika, kanske därav Google-kakorna.
I Youtubes spelare brukar det gå att komma åt transkriptionen, jag ser att det finns undertexter på stockholm.kommunetv.se , men jag ser inte hur man kan visa hela texten med tidsangivelser?
Saknar också den funktion i Youtube där man från den aktuella tidpunkten i videon kan visa motsvarande kapitel i innehållslistan?
Youtube:
@Magnus-Sälgö sa i Kommunalfullmäktiges sammanträden live:
Stockholm stad - kommunfullmäktiges sammanträden live
Fråga
- andra kommuner som har samma sak dvs. arkiv med live video av sammanträden, text transkriberad
- öppna data om personer i kommunalfullmäktige
- API:er till detta data?
- känns som detta borde finnas i WIkidata några tankar hur/vad/nya egenskaper
- .....
-
Jag ser bara ett RSS-flöde under arkivsidan.
Det skulle väl ingå i upphandlingen av tjänsten då att tillhandahålla innehållsförteckning och transkription som data också.Riksdagen har väl data för transkriptioner, vet inte hur det är kopplat till deras videosändningar.
@Magnus-Sälgö sa i Kommunalfullmäktiges sammanträden live:
@jonor ok AventiaKommunTV..,.. men inget med API eller Linkeddata?
-
@jonor Riksdagen har folk som sitter och transkriberar live...
Tycker tyvärr Riksdagen tappat alla de visioner jag såg 2013 se video dom ligger på star 4 det finns identifierare för Riksdagsledamöter men det saknas externa kopplingar
Saker som borde göras (testas i WIkidata) är att fundera över om man kan
- koppla alla partiernas förslag/ beslut till hållbarhetsmål
- test jag gjort dels med data från partiguiden.se / GITHUB
- i veckan släppte SDG Mapper ny API version med bättre språkstöd se salgo60/SDGMapperSweden/issues/8 och dom har nu Länkade data efter påpekan av mig salgo60/SDGMapperSweden/issues/6 --> vi kan skicka in alla Riksdagens utredningar och få ut vilka hållbarhetsmål dom matchar ex. SOU 2022:28 Vår demokrati – värd att värna varje dag
**Hållbarhetsmålens modellen ** hur saker kopplas av FN
- med hjälp av partiguiden.se och deras API se Notebook
Historiskt data TEI - vad som görs är koppla "samma som" Wikidata och för massa länder ParlaMint
Forskare kopplar nu samma som med Wikidata för historiska Riksdagstrycket / GITHUB med mha TEI Parla-CLARIN länk TEI text i GITHUB
- exempel hur Wikidata kopplar historiska Riksdagsmän till partier som forskarna i Uppsala bygger vidare på Issue GITHUB Issue / Timeline
Detta görs även i andra länder med deras parlamentdata se ParlaMint: Towards Comparable Parliamentary Corpora - video ParlaMint Showcase / "Plenary Debates of the Parliament of Finland as Linked Open Data and in Parla-CLARIN Markup"
- koppla ämnesord till motioner etc. se jobb av @Ainali i Wikidata 20 nov och det kommer en ny workshop snart 21 Augusti
Exempel test som gjorts med några motioner skrivna 2001 med koppling person som skrev den och ämne https://w.wiki/569m
Annan test 2000-2010 med ämne inom Q1311670 "järnvägsinfrastruktur" https://w.wiki/569t samma men 2011- https://w.wiki/569u - koppla alla partiernas förslag/ beslut till hållbarhetsmål
-
@Magnus-Sälgö Hur är det med metadata för videor på Wikidata/Wikipedia?
https://www.wikidata.org/wiki/File:Wikidata_från_grunden_Del_1_Introduktion_till_Wikidata.webm
-
@jonor kanske @Ainali är mer uppdaterad men du kan lägga metadata i en Wikibase som körs på Wikicommons där bilder och video lagras och kan kommas åt via SPARQL som jag beskrev på min dataroundtrip artikel
Coolt vore att kunna ange metadata per tidsintervall jag "lekte" i ett SGML projekt med en standard som heter HyTime som jag tvekar har överlevt men där kan man ange att något finns x antal minuter in....
Tittar vi på hur man gör med bilder så anger man var i bilden en person finns kanske man kan göra samma med video....
- bild Lärare vid Gefle högre elementar - läroverk - json
- där P2677 pekar på relativ position i bilden ex."pct:57.9123,32.0868,13.5876,13.8027"
- där P2677 pekar på relativ position i bilden ex."pct:57.9123,32.0868,13.5876,13.8027"
- bild Lärare vid Gefle högre elementar - läroverk - json
-
Projektyta för Open Parliament TV
https://github.com/OpenParliamentTV
Top languages
PHP Python Shell JavaScriptFinansiering
https://de.openparliament.tv/announcements
We were able to develop Open Parliament TV as part of a grant from MIZ Babelsberg (a total of almost €37,500 over a period of 16 months). This was only possible because a lot of preparatory work and a lot of volunteer work went into the project during the project period.
Mötesprotokoll och data
https://de.openparliament.tv/faq
Since the 19th electoral period (2017) the proceedings of the German Bundestag are available in a machine-readable „Open Data“ Format. For other parliaments we work on extracting this information automatically from PDF files. In a perfect world all parliaments would publish their documents in machine-readable, internationally standardised formats (these standards exists, they are just not used).
The proceedings by the German Bundestag are in the public domain.
We retrieve the data on people, factions and parties from Wikidata (a collaboratively edited multilingual knowledge graph). Additional data on documents is being requested via the "DIP API" of the German Bundestag.
Synkronisering av videor och mötesprotokoll
https://de.openparliament.tv/faq
The synchronisation itself (the "alignment") builds upen the open source "forced alignment" software "Aeneas" by Alberto Pettarin. We use this component to generate a time-based transcript (text fragments are linked to start -and end times in the video).
The method we use is based on the visual comparison of audio waves. Instead of using "speech-to-text" based on the original audio signal, we use "text-to-speech" to generate an audio version of the text proceedings. The wave form of this generated audio version is then visually compared with the wave form of the original audio. This makes the method almost language independent, as the pauses between sentences are more important for the synchronisation than the actual spoken word.
Before starting the alignment process we implemented many small steps that help us to find out which video matches which text fragment in the proceedings.
-
@jonor det känns som ett lyft!!! har vi några kandidater för detta? Jag twittrade med dom då jag cyklade runt Gotland i juli...
- borde kunna användas för andra saker som DIGGs uppföljning att Sverige blir bäst i världen på att ta till vara Digitaliseringens möjligheter.... tänk att ta del av detta och kunna fritextsöka vad alla kommuner skapar för Öppna data godis :
- borde kunna användas för andra saker som DIGGs uppföljning att Sverige blir bäst i världen på att ta till vara Digitaliseringens möjligheter.... tänk att ta del av detta och kunna fritextsöka vad alla kommuner skapar för Öppna data godis :
-
Några videor som kunde vara lättare att bläddra igenom.
https://data.jobtechdev.se/videos/
https://nosad.se/workshops#genomförda-workshops@Magnus-Sälgö sa i Kommunalfullmäktiges sammanträden live:
har vi några kandidater för detta?
borde kunna användas för andra saker som DIGGs uppföljning att Sverige blir bäst i världen på att ta till vara Digitaliseringens möjligheter... -
@jonor tror alla vinner på navigerbarhet och findability
Tycker min senaste video på Youtube som använder deras länk syntax är ett lyft att navigera i men det är bara mellan text och tid i filmen inte en semantisk snygg koppling....
- man skulle sedan kunna länka mellan youtube filmer med #Linkeddata
- idag funkar hashtag #utegym #wikidata... men det är en fattigmanslösning
- snyggare om man kunde koppla in samma som Wikidata, kunde koppla film till GITHUB ämnen, DOI osv....
- kunde se andra kommuner som har API lösning och hanterar bilder med maskinläsbar licens eller peka på hur ärenden hos DIGG som tittar på hur licenser skall visas maskinläsbart eller peka problem som hos Kungliga bibliotekets ruttnande licensdata som vi påpeka 2019 men vet inte vad som händer, lite trött känns det som att ett nationalbibliotek inte har koll på copyright på deras böcker i sin egen katalog eller har en riktning hur det skall hanteras #metadatadebt med ett tydligt helpdesk nummer utan som i detta fall så tar man bort diskussionsgruppen så vi får kolla i Internet Archive...
- man skulle sedan kunna länka mellan youtube filmer med #Linkeddata
-
@Magnus-Sälgö @jonor Alla bra förslag angående inspelningarna https://nosad.se/workshops#genomförda-workshops dvs https://data.jobtechdev.se/videos/ uppskattas. Skulle vilja hitta ett sätt att texta med en öppen lösning (automatiserat) så att vi kan ha kvar inspelningarna. Tror att de har ett värde.
-
@jonass kolla på https://www.textamig.se/advanced - skapad av P Krantz
Jag har inga lösningar men ser hur vi måste börja knyta ihop saker jag hade nyss ett twitter utbrott
hur kulturinstinstitutionerna inte ens orkar ge oss unika helpdesknummer och sedan sitter man på Digisam i 10 år och funderar varför inte kulturarvet kan knytas ihop....
Min tes är att det är ingen ide att Wikipedia skall lägga tid på dessa institutioner om dom inte steppar upp med change management....
2018 bad jag snällt Riksarkivet ge oss helpdesknummer och spårbarhet... men inget händer.... jämförde även med hur jag per minut kan följa när min iWatch lagas tweet....
Ser "lite samma problem" med NOSAD som skapar bra video filmer men sedan försvinner saker in i en film och kommer aldrig mer hittas...
Ser lösningen som Linked data men inte vem som styr upp det
-
@Magnus-Sälgö Vilken nyttig sajt av Peter! Ska prova. Instämmer i att filmerna är långa och nyttig info lätt blir otillgängligt utan bra taggning. Vi borde vara flera som hjälps åt och tagga upp innehållet.
-
@jonass Peter är en enorm doer och tänkare
- han var med i LIBRISXL som jag tycker tyvärr blivit en tummetott
- han jobbade på Verva och var med i förstudien till Rättsinformationssystemet och även sedan som projektledare till Rättsinformationssystemet...
Några ideer vad som kan göras?!?!?
- jag testade Wikibase i veckan med några av kommunalfullmäktige video strömmarna i veckan från ovan...
kanske kan vara en väg?
-
Tycker Varbergs kommun visar sina samträden lite snyggare än andra kommuner
Jag springer igenom Sveriges kommuner och lägger upp kopplingar på Wikibase länk senaste ändringar
-
@Magnus-Sälgö Tolkar https://www.digg.se/analys-och-uppfoljning/lagen-om-tillganglighet-till-digital-offentlig-service-dos-lagen/om-lagen som att Varbergs (med flera) sändningar räknas som förinspelade och behöver vara textade.
-
Mina senaste ändringar på svenska
@jonass kan vara. Den "variant" jag ser är att kommuner spelar in saker men tar bort dom efter ett tag.... för att dom inte orkar texta....
Vän av ordning kan undra vem som vinner på att saker inte finns i Digital form och borde inte det räcka att ha ett mötesprotokoll kopplat till en videosändning....
Här skulle jag vilja slänga in i DIGGs öppna publika backlog att skapa ett allmännt råd NU som
- anger hur videosändningar Kommunfullmäktige skall hanteras
- duger mötesprotokoll som textning
- duger en radiosändning som Gotland gör mitt id sweopendata Q192
- om man har videosänding hur man beskriver det med schema.org så andra kan skörda
- att man bör ha ett Kommunfullmäktiges API där man kan hämta agenda, protokoll och vilka fält som förväntas så att det går med ett Atom flöde hämta saker och sammanställas
- vilka vokabulär som skall kopplas ex.
- bra verktyg att texta video med.... om youtube duger....
- .....
- anger hur videosändningar Kommunfullmäktige skall hanteras