#DATAtourisme ! - Workshop on the importance of semantics for the Tourism Data Space
-
Det finns ett problem att kommuner och myndigheter inte levererar Öppna data om turism eller ser till att det sker medans jättar som Booking.com Airbnb Facebook Google och kan härja fritt och styra marknadsföring, de "bestämmer" vad som visas upp och vem som säljer vad....
- vad sker i Sverige?
Nedan ett Workshop vad andra länder gör....
- Video 45:00 - https://www.datatourisme.fr 15 miljoner downloads per month
- Video 58:00 The Netherlands Touropedia
- Video 29:34 Finland - datahub.visitfinland.com - demo
-
@Magnus-Sälgö Intressanta satsningar du tipsar om. Jag antar att det är Visita som skulle vara Sveriges motsvarighet till franska ADN Tourisme. Någon liknande satsning på data-/informationsdelning tror jag dock inte finns här.
-
Magnus Sälgö
-
@mistral tycker mig se en helt annan kunskapsnivå/driv/vision i projekt som detta... i Sverige fastnar vi i dörren, att visionen är att ladda upp en fil på dataportalen eller att man skall undersöka om vi verkligen är så dåliga som andra säger....
-
prenumerera på youtube InteroperableEurope så dyker det upp saker som detta
-
det havererade Rättsinformationsprojektet gjorde att jag hittade Youtube kanalen och deras vision "Discover ELI, the European Legislation Identifier"
Det intressanta är att Rättsinformationsprojektet som startade innan 1996 hade massa mer visioner än jag ser idag, trots ett mantra att Sverige skall bli bäst i världen att ta till vara digitaliseringen när verkligheten är att vi är så handlingsförlamade att vi inte ens verkar orkar skapa nya kategorier i en dataportalen eller jurister skall fundera på redigeringsparametrar i denna portal om vi skall ha 5 minuter eller 45 minuter,....då dom borde fundera över hur alla Europas lagar skall kopplas ihop semantiskt med European Legislation Identifier, känns som en dålig Kafka novell.....
2009 startade Stefan Malmgren i detta Rättsinformationsprojekt han hade innan det skapat lagen.nu/GITHUB exempel på hans vision....
- Staffans graduate theses "Towards a theory of jurisprudential relevance ranking Using link analysis on EU case law" annat han skrev
Idag känns Öppna data i SVerige lite som Elon Musk skulle ha gått till en körskola och frågat dom om dom för en miljard skulle skapa självkörande bilar.... --> det lyfter inte.... vision och plan saknas...
-
-
Magnus Sälgö