Hur skyndar vi på digitaliseringen?
-
@Magnus-Sälgö enligt våra villkor så får vi inom forumet nämna varandra med namn.
-
Redaktionen för lagrummet.se svarade hur det går med lagrummet idag
- översyn av Regeringskansliet sedan några år
- hade projektet levererats enligt plan så hade de även löst att hantera upphävda myndigheter
- databasen Vägledande avgöranden finns inte som öppnadata ev. finns planer men dom vet inte status
Se hela svaret https://github.com/salgo60/open-data-examples/issues/2#issuecomment-1175362343
Har idag lyssnat på diskussioner i Almedalen
- både Google och metaverse är där och “brandar” sina varumärken och verkar vilja bygga sina nya plattformar utan att regleras
En kommun pratade från scen om att dom idag saknar stöd att kunna göra bra leveranser av Öppna data ex. hur öppna data skall levereras dom verkar känna sig övergivna…
Summa sumarum det råder leveransproblem i Svea riket Sverige internationella tech jättar har visioner och levererar
-
@Magnus-Sälgö sa i Hur skyndar vi på digitaliseringen?:
Se hela svaret https://github.com/salgo60/open-data-examples/issues/2#issuecomment-1175362343
...
I Regeringskansliet pågår sedan några år tillbaka en översyn av rättsinformationsförordningen. I samband med detta upphörde arbetet med att samla in myndigheternas rättskällor och status för lagrummet.se stannade vid att vara en länkportal.Svårt att förstå hur regeringskansliet tänker kring hur digitaliseringen ska skyndas på.
Vad handlar översynen om, hur långt har man kommit i den, och varför upphörde arbetet med att samla in rättskällorna?
Det låter som något en haverikommission eller riksrevisionen borde ta sig an att reda ut, det innebär ju ett allvarligt bakslag för digitaliseringen och effektivisering av det svenska samhället.
-
@jonor det är så mycket som känns dysfunktionellt i Almedalen igår kväll var massa politiker och GDar inbjudna av Meta på dyr middag och fick presentera sig själva och applådera varandra…. Är väl roligare än att tvätta sitt eget byk…
Jag rök ihop med en Rise forskare som jobbade med öppna data, ML och hållbarhetsområdet. På en rak fråga varför påpekar ni inte att organisationer inte levererar så var svaret ”det är inte vårt uppdrag”. Vi skildes som ovänner när jag tycker det är en skam att bidragsberoende organisationer inte bryr sig om hur våra skattepengar används…
Efter 48 timmar i Almedalen ser jag inget ljus i tunneln. På ett minglande efteråt uttrycktes att det gått så långt att någon måste rensa upp i hur det jobbas och att våga peka ut vad som är fel…
Var idag på Google sessions där GD:ar var med men även politiker jag reste frågor
- om att certifiera kompetens hos myndigheter och kommuner
- att vi måste börja prata ”samma som” och börja prata om yrket kunskapsingenjörer.
Det jag ser mer och mer är att ingen tror på myndigheter eller kommuner, den risk jag ser har hänt inom kultursektorn är att man inte kan tillsätta kompetens för att kidsen hellre jobbar hos Spotify…. Kan vi ändra på detta?
Almedalen rekommenderas jag har hittat massa spännande entreprenörer, pratat med massa folk från meta och Google som normalt är omöjliga att kontakta….
Min privata tanke är att skall något ske så är det ofta enklare att kontakta leverantörer… dom har ett helt annat driv exempel JCDecaux https://app.toasverige.se/
Gillar även https://www.healthintegrator.se https://www.insertcoin.se
Hur får vi samma leveranser av kommunens data? Hur skapar vi stjärnor hos myndigheter/kommuner och får dom glänsa? Kan vi skapa sandboxar där vi skapar testmiljöer för data? Intressanta frågor som lyftes under Googles sessions….
@jonor Kollade snabbt med en jurist och det bör kunna gå vidare till EU att Sverige inte implementerat en förordning SFS 1999:177 jag tror att dagens myndigheter är ett självspelande piano som behöver synas. Har har dom inte fixat sammanställa sina egna författningar så är det inte bara en del i kedjan som är svag
-
@jonor här är en artikel från 2009 som nämner den web Peter skapade - Det slutna myndighets Sverige
Idén var enkel. Vi skulle granska hur öppna de svenska myndigheterna var. Vi skulle bygga en hitlist och en shitlist. Efter många veckors arbete är det bara att konstatera: det blev ingen hitlist. De goda exemplen lyser med sin frånvaro.
Tillsammans med nyhetsmagasinet Fokus och sajten Makthavare började jag och andra entusiaster skissa på hur man skulle kunna driva utvecklingen mot en öppnare och mer användbar svensk offentlig förvaltning. Vi skapade ett projekt, döpte det till »Makten och öppenheten« och formulerade målsättning.
Vi ville sätta sökarljuset på öppenhet, attityder och arbetsmetoder, granska myndigheter och makthavares förhållande till digitaliteten, peka på svaga punkter och lyfta fram goda exempel. Ungefär så formulerade vi oss. Vi bestämde oss för att låta projektet löpa till valet 2010.Om webbsajten rent av bara fungerar som en vacker broschyr har den inget värde som är värt att ranka.
Min reflektion när jag lyssnat i Almedalen 2022 och hört visionen med Digg i 2 meningar är
- vi står och stampar ung. som 2009
- frustrationen från dom som vill ha saker gjorda finns kvar
- Digg är jag osäker på ser problemet när man pratar om att skriva handledningar skall lösa det
- en kommun som Varberg säger dom saknar stöd vad man gör med Öppna data och gjorde om jag fatta rätt leverantörsreskontran med projekt NSÖD
Min hobbyanalys ovan är att färre kommuner har ens en sida som heter ”Öppna data”, många bara länkar Kolada och säger man till en kommun att ha inte bara era utegym på en webbsida så vet dom inte hur man gör det är typ 4 fält som behövs publicera och (dom kan hämta datan från wikidata ….)
Summa summarum känns som alla miljoner det satsas på projekt, ny myndighet är svåra att se gör skillnad. Kollar vi på Rättsinformationssystemet så kan vi inte förvänta oss att en SFS hjälper för att få fart på systemet och deras ”taktik” att ”vänta” 15 år ger resultat. Myndigheten Verva försvann snabbt och lite tragikomiskt är att dom hanterade lagrummet.se och även projektledde Rättsinformationsprojektet eftersom projektet blev endast en länksamling som pekar på myndigheter som finns idag så försvann deras författningar från dagens lagrummet.se… se svar från dagens lagrum där jag tolkar bekräftar att vi inte har koll på nedlagda myndigheters författningar… Känns som att skicka dagens myndigheters författningar till internet archive kan vara ett höstpyssel och begära öppna data från myndigheter som har egna författningssamlingar borde kunna minska skadan… enklast är nog att som med utegym skapa datan själv och spara den på Wikidata
-
@Magnus-Sälgö en av de problem vi vet om och som inte kommer att lösas med handledningar är de tekniska förutsättningarna. Idag läggs ett stort ansvar på enskilda dataproducenter att själva etablera de tekniska förmågor som behövs.
Vår bedömning är att det bör införas möjlighet till alternativa tekniska publiceringsprocesser som är enkla. Vi har gjort en analys av de tekniska förvaltningsgemensamma förutsättningar för tillgängliggörande och vidareutnyttjande av öppna data från den offentliga förvaltningen.
Analysen hittar du på vår webbplats, https://www.digg.se/analys-och-uppfoljning/publikationer/publikationer/2022-03-09-tekniska-forutsattningar-for-oppna-data -
Något jag tycker saknas också är en tydlig budgetering för utveckling av öppen källkod och öppna data.
Jag förstår inte av budgetposterna vilka resurser som satsas på relevanta områden för teknikutveckling inom digitalisering, strukturerade och länkade data.
Går det att gräva djupare i kategorierna på något vis och få en bild av vilka utvecklingsprojekt som drivs i praktiken eller koppla dem till en särskild fråga man är intresserad av?
Det kanske skulle behövas nya och tydligare kategorier och avgränsningar för budgetering av utvecklingsområden inom digitalisering?
-
Infrastrukturdepartementets utgiftsområden
-
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
-
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
-
Utgiftsområde 21 Energi
-
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
-
-
Infrastrukturdepartementets anslag inom utgiftsområde 2
- 1:18 Myndigheten för digital förvaltning
-
Infrastrukturdepartementets anslag inom utgiftsområde 6
- 4:1 Elsäkerhetsverket
-
Infrastrukturdepartementets anslag inom utgiftsområde 21
-
1 Energi
-
1:1 Statens energimyndighet
-
1:2 Insatser för energieffektivisering
-
1:3 Insatser för förnybar elproduktion
-
1:4 Energiforskning
-
1:5 Laddinfrastruktur längs större vägar
-
1:6 Energimarknadsinspektionen
-
1:7 Energiteknik
-
1:8 Elberedskap
-
1:9 Avgifter till internationella organisationer
-
1:10 Lokal och regional kapacitetsutveckling för klimat- och energiomställning
-
-
-
Infrastrukturdepartementets anslag inom utgiftsområde 22
-
1 Transportpolitik
-
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur
-
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur
-
1:3 Trafikverket
-
1:4 Ersättning för sjöräddning och fritidsbåtsändamål
-
1:5 Ersättning för viss kanal- och slussinfrastruktur
-
1:6 Ersättning avseende icke statliga flygplatser
-
1:7 Trafikavtal
-
1:8 Viss internationell verksamhet
-
1:9 Statens väg- och transportforskningsinstitut
-
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk
-
1:11 Trängselskatt i Stockholm
-
1:12 Transportstyrelsen
-
1:13 Trafikanalys
-
1:14 Trängselskatt i Göteborg
-
1:15 Sjöfartsstöd
-
1:16 Internationell tågtrafik
-
1:17 Infrastruktur för flygtrafiktjänst
-
-
2 Politiken för informationssamhället
-
2:1 Post- och telestyrelsen
-
2:2 Ersättning för särskilda tjänster för personer med funktionsnedsättning
-
2:3 Grundläggande betaltjänster
-
2:4 Informationsteknik och telekommunikation
-
2:5 Driftsäker och tillgänglig elektronisk kommunikation
-
-
-
-
@jonor tror det skall ESV datalabb fixa
Jag byggde ESV:s staging area på 90 talet och sedan hade vi en programvara som man kunde analysera datat med .... hoppas dom kommit längre....
-
@Magnus-Sälgö Tack för tipset, ska se om jag kan hitta något där.
-
@jonor jag emailade deras projektledare l svenne.junker@esv.se och fick snabbt svar...
Tror dock inte dom kan länkade data får en känsla att dom har svårt att beskriva saker över tid....