-
Ny digital tjänst ska lösa matchningsproblem
Verkar som ett semantiskt uppvaknande att skit in skit ut gäller även för metadata..... hoppas detta inte blir ett ytterligare hemligt projekt utan att det körs med moderna metoder och dialog....
Vi lärde oss tyvärr sedan tidigare att "datadriven arbetsmarknad" inte förstods av Öppna data-utredningen... länk
I stället för att styra upp Öppna data-utredningen så startar man nu ett nytt projekt ?!?!?
-
@salgo60 utbildningsvärlden kör skräpdata. Iallafall vad jag sett i universiteternas datamängder som skickas till KB.
Källan måste förbättras.
Ta ett exempel: Varför har inte alla svenska högskoleanställda som publicerar orcid än? Hur svårt kan det vara att ha unika id?
Varför har universiteten eller rektorskollegiet inte ett API där jag kan få ut namn, orcid, wikidata id, och en lista på publikationer med DOI?
Hur svårt kan det vara att fixa? -
@dennis_priskorn @salgo60-ej-aktiv Finns mer information. https://www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-strategiska-samverkansprogram/samverkansprogrammet-kompetensforsorjning-och-livslangt-larande/. Detta är såklart ett svårt projekt där flertalet organisationer ska samverka. Förutom kvalitén i utbildningsdatan, som produceras av flertalet, där komvux etc idag inte finns i Skolverkets API idag, bör datan i slutändan hänga ihop (länkad data).
-
@jonass mm tror dom har gjort detta sedan 2009... går fortare cykla runt och hämta in datat
Nu verkar projektet vara i förvaltning så då gissar jag att det inte blev bättre....
- presentationer från deras senaste användardag / youtube
Många pekar på hur KB missköter sitt uppdrag...
”Kungliga biblioteket är en bromskloss för de andra forskningsbibliotekens digitalisering.”
- Min tolkning fel kompetens och feghet att ta in ny kompetens
-
@salgo60-ej-aktiv Nu är det kanske dags att ta fram saltkaret igen, eftersom vi inte har publicerat våra modereringsregler, men:
Det här forumet är inte till för att diskutera huruvida andra organisationer saknar kompetens och/eller missköter sina uppdrag.
Jag betraktar inlägget som off-topic av den anledningen. -
@dennis_priskorn sa i Kunskapsgraf 0.1 ?:
@salgo60 utbildningsvärlden kör skräpdata. Iallafall vad jag sett i universiteternas datamängder som skickas till KB.
Källan måste förbättras.
Ta ett exempel: Varför har inte alla svenska högskoleanställda som publicerar orcid än? Hur svårt kan det vara att ha unika id?
Varför har universiteten eller rektorskollegiet inte ett API där jag kan få ut namn, orcid, wikidata id, och en lista på publikationer med DOI?
Hur svårt kan det vara att fixa?Jag kolla lite närmare på DiVAs API (som är bristfälligt dokumenterad) och skapade DiVAScraper på en kväll. Idén är att kunna göra statistik över hur många av deras författare har ORCID (vilket faktiskt finns med som fält, hör och häpna) men det bliver svårt att göra nån vettig statistik per högskola för deras "affiliate" fält är blandat skräp med textsträngar hit och dit. Jag skrev deras support och bad om att de lägger till möjligheten för deras användare att söka upp rätt institution via Wikidata och lägger till som QID på alla författare.
Min epost till deras "support" innehöll en del frågor, men jag fick inte napp på något av det jag föreslog och det verkade mest som att de inte är intresserade av att samspela eller driva utvecklingen på något som helst öppet sätt, tyvärr.
Systemet klarar i dagsläget inte ens av att skicka ut korrekt JSON, så det blev en massa parser-fel när jag försökte läsa deras dåliga data. Jag har jobbat med kanske 25 olika JSON-APIer förut och det här API:et verkar ta priset för undermålig dokumentation, bristande kvalitet i implementeringen och brister i datakvalitet.
Resultatet är tyvärr ännu ett dyrt(?) undermåligt skattefinansierad system som ingen verkar bry sig om inte fungerar optimalt och låter forskare hitta varandras bidrag.
-
@nina_ varför så fega?!?!? jag citerade bara Jonas Nordin, professor i bok- och bibliotekshistoria
vad gör vi med myndigheter som underlevererar.... skall vi 2027 se en ny utredning "Grunddata - i samhällets tjänst " bra digitalisering är att vi lär av varandra och styr upp saker.... tycker mig se att saker utreds och utreds ex. Digital Mognad i Offentlig Sektor / mer utredningar gissar att 2024 kommer grunddatautredningen med beskedet vi vill ha mer pengar inget om kunskapsgrafer, nya kompetenser utan gör samma misstag som KB att tro att old-schools bibliotekarier kan ta klivet till att leverera
- direkt feedback till KB finns i denna tråd
-
@salgo60-ej-aktiv Olika forum för olika saker så är det enklare att hitta informationen för den som vill läsa och mer praktiskt att bemöta informationen för den som kanske vill svara. I det här fallet KB.
-
@nina_ jag nix vi måste bort från sociala medier och lösa diskussionsgrupper utan kunna peka med unika identifierare på en task i en backlog se hur galet KB projektet LIBRISXL blivit där man stänger ned dikussionsgrupper när de får kritik....
- Exempel: Wikipedia är en av världens 10 största websiter MEN när vi länkar till KB så finns bara deras sida på svenska --> vi önskar via URL kunna ange att engelsk WIkipedia med 9 miljarder sidvisningar per månad kan se svenska författare hos KB med engelska fältnamn (helst engelska beskrivningar)
- jag loggar det som T200436 Jul 26 2018, 4:47
- skriver i KBs diskussionsgrupp om detta länk
- KB har stängt ned sin diskussionsgrupp
- jag får inget unikt id av KB eller ser att dom förstått min fråga eller lagt de som oprioriterad i deras backlog
- via internet archive kan vi hämta sidan
- skriver i KBs diskussionsgrupp om detta länk
- jag loggar det som T200436 Jul 26 2018, 4:47
Annan användare klagar på KB och som ett svar på detta upprörda användarinlägg (gissar att det inlägg som detta var därför KB stängde diskussionsgruppen för att dom fick så mycket kritik) tar jag upp att KB måste vara mer proffsiga med publik backlog
- min önskan om backlogg - 17 Aug 2018
- positiv response från engagerad användare att publika backlogs behövs och deras diskussionsgrupp inte fungerade - 24 Aug 2018
- Exempel: Wikipedia är en av världens 10 största websiter MEN när vi länkar till KB så finns bara deras sida på svenska --> vi önskar via URL kunna ange att engelsk WIkipedia med 9 miljarder sidvisningar per månad kan se svenska författare hos KB med engelska fältnamn (helst engelska beskrivningar)
-
@salgo60-ej-aktiv Nu behöver jag hjälp igen. Vad i det här inlägget har med kunskapsgrafer att göra? Är Libris XL ett verktyg för kunskapsgrafer?
-
@nina_ svar på ditt inlägg om att vi skall ha massa ostrukturerade forum... --> mitt exempel med KB visar på att detta mönster inte fungerat med KB...
-
@salgo60-ej-aktiv Jag kan inte ta ansvar för alla diskussionsgrupper. Den här har jag ansvar för och jag tror inte det faktum att KB har stängt sin diskussionsgrupp är on-topic för den här.
-
@nina_ ok over and out jag tror inte vi är på samma sida att jobba med öppna prioriterade backlogs och strukturerat... du får flytta runt saker eller ta bort eller höra av dig om vill veta hur vi jobbade....
Tycker KB är ett bra exempel där alla inklusive KB har mycket att lära av... vikten av att ha rätt kompetens, strukturerad kommunikation med slutanvändarna, vikten att använda beprövade verktyg som backlogs med unika id:n för tasks.... dvs. samma problem vi har med kommunikationen med DIGG där jag tror en publik backlog spar enormt med tid för alla...
-
Projektet hittat och Jobtech söker feedback
-
@salgo60-ej-aktiv Välkommen tillbaka Magnus. Tomt här utan dig.
-
@jonass @salgo60-ej-aktiv +1 på den
-
Maria_Dalhage