• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Tillgänglighet för data i EUs genomförandeförordning HVD från kommuner

Scheduled Fäst Låst Flyttad Data
highvaluedatasetsöppendata
7 Inlägg 2 Posters 123 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • M Offline
    M Offline
    magnusp
    wrote Senaste redigerad av

Hej!

Jag har försökt kartlägga vissa datamängder som finns med i EUs genomförandeförordning High Value Datasets (2023/138; https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj). Tar vi tex den otroligt aktuella och viktiga datamängden karteringar för översvämningar från skyfall så är det stor skillnad på hur kommuner tolkar EU lagen.

Kommuners tillgängliggörande av datan faller i tre kategorier:

• datan finns nedladdningsbar och publicerad genom hemsida (toppen!)
    • det är data som inte kan göras publik (en kommun refererar till GDPR som anledning)
    • hänvisar till det PM som SKR skrivit (https://skr.se/download/18.14fb7b721997a8f53f2c332/1758716427615/Kommunernas geodata och öppna-datalagstiftningen 2025.pdf) där man fastställer att kommuner inte berörs av HVD-förordningen här eftersom det inte rör en datamängd som "[...] omfattar hela medlemsstaten när den kombineras [...]".

Jag förstår att det är kostnader förknippade med tillgängliggörandet, men det här blir ju bara fel. Viss av denna data är ju otroligt viktig för allmänheten, och är den lättillgänglig så ökar det synergier och nytta i samhället. SKRs PM går dessutom inte att överklaga, det finns heller inga beslut på kommunnivå som går att överklaga, vad ska man göra i detta fall?

Är det någon annan som stött på liknande problem? Vad finns det för planer på att koordinera tillgängligheten för vissa generellt samhällsviktiga datamängder?

Ett svar Senaste svaret
    1
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    Detta inlägg är raderat!
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • M Offline
    M Offline
    magnusp

Alltså man kan ju producera hur mycket text som helst, men finns ingen dialog blir det ju bara spam och till slut foliehattsstämpel. I ärlighetens namn läste jag inte allt det du låtit NotebookLM producera.

Min tanke är att

1. försöka kontakta relevanta personer på SKR och försöka få PM förklarat lite mer.
    2. anmäla det till EU-kommissionen, då det är de som tar han om att peka med hela handen när medlemsstater inte följer förordningar.

I slutändan kommer det ta massa tid och energi, men det behövs ju prövas någonstans, inte bara att en jurist på SKR ska glädjetolka en förordning och som har dess medlemmars (kommuner och regioner) intressen i åtanke.

Ett svar Senaste svaret
    1
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    Detta inlägg är raderat!
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    Detta inlägg är raderat!
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • M Offline
    M Offline
    magnusp

Jag förstår att du har mycket tankar och åsikter @Magnus-Sälgö, men du får gärna sluta hijacka min tråd med mängder av LLM-genererad text utan riktig substans eller vikt.

Magnus SälgöM Ett svar Senaste svaret
    2
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    replied to magnusp Senaste redigerad av

@magnusp jag tar bort inläggen men jag har loggat saker i 5 år.... men lycka till som sagt nås på 0735152802 min cv

Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste