Community på Sveriges dataportal
OECD:s integritetsgranskning av Sverige 2025 är här
-
OECD har släppt en "integritetsgranskning" (Integrity Review) de gjort av Sverige.
Sammanfattning:
Sverige har länge betraktats som ett av världens minst korrupta länder. Men mot bakgrund av den växande oron över organiserade kriminella gruppers makt och inflytande arbetar landet för att hantera nya korruptionsrisker, även på regional nivå.I denna översyn utvärderas Sveriges ramverk för offentlig integritet och identifieras brister och möjligheter till åtgärder. Översynen innehåller rekommendationer till Sverige om hur landet kan förbättra sin strategi, korruptionsbrott, hanteringen av externa intressen, sin integritetskultur, subnationella mekanismer för korruptionsbekämpning och offentliga upphandlingsprocesser.
Översynen syftar till att stödja Sverige i att anta en strategisk, evidensbaserad strategi för att upprätthålla integriteten och bekämpa olagligt inflytande inom den offentliga sektorn.
Rapporten är på engelska.
Översikt: https://www.oecd.org/en/publications/oecd-integrity-review-of-sweden_648d3988-en.html
PDF: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2025/09/oecd-integrity-review-of-sweden_dda52ea0/648d3988-en.pdf -
Känns som att det räcker att skrapa lite på ytan för att hitta tveksamma saker… många av dessa bidragsprojekt verkar lätt fastna i ett osunt bidragsberoende.
Jag granskade nyligen hur Tillväxtverket fördelar pengar till vandringsleder
Cirka 7 miljoner kronor går till Stockholm Archipelago Trail, som verkar vara tätt kopplad till partnerskapet “Stockholm Archipelago”, vilket i sin tur hänger ihop med Stockholms stads “Stockholm Business Region”.
- 7 miljoner är en betydande summa för en led som till stor del redan följer befintliga leder – de har mest satt upp blå/gula band på träd
- av dessa skall cirka 950 000 kronor gå till att skapa en Digital infrastruktur, utveckling av programvara
- det vi ser är ca. 80 websidor på engelska/svenska – mest med GPX-spår och Google Maps-inbäddningar
- senaste bidraget var ett textdokument utan koordinater om "Utmaningar och skönhet med vandring utanför högsäsong" jag vet inte om man skall skratta eller gråta...
- Ett exempel på vad som beställts är 11 vindskydd #148
- När jag gick hela leden, 27 mil i mars/april, hittade jag bara fyra vindskydd.
- Jag träffade en av projektets deltagare och ställde en rak fråga om var de övriga vindskydden finns.
- Svaret blev lite undvikande – man ville “överraska vandrarna”, så platserna var hemliga (trots att man lovat öppna data
).
- Svaret blev lite undvikande – man ville “överraska vandrarna”, så platserna var hemliga (trots att man lovat öppna data
- Tillsynen verkar minst sagt bristfällig – Tillväxtverkets uppföljning består i princip av att ta båten till Grinda, äta på värdshuset och titta på en grillplats, sedan vidare till Utö för att se två vindskydd. Därefter antar man att alla 11 vindskydd är levererade.
Man kan fråga sig var detta skulle hamna på ett korruptionsindex. Det känns som ett systemfel där statliga medel fördelas via en aktör som Tillväxtverket, utan tillräcklig kompetens eller kontroll – och där flera aktörer lärt sig att utnyttja systemet.
Jag saknar en tydlig vision för hur friluftsdata borde hanteras – det är därför jag grävt djupare och byggt SAT Dashboard, med lite “vibe-kodning” som ett försök att visa på möjligheterna med att jobba datadrivet – men som vanligt saknas någon i andra änden.