• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

NOSAD nyhetsbrev juni 2025

Scheduled Fäst Låst Flyttad Öppen källkod
8 Inlägg 3 Posters 107 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • Maria_DalhageM Offline
    Maria_DalhageM Offline
    Maria_Dalhage
    wrote Senaste redigerad av

I NOSAD-nyhetsbrev för juni:
    🔸 Låg datamognad är ett stort hinder för AI-satsningar inom svenska myndigheter, enligt en ny rapport från Digg.
    🔸eSamverkansprogrammet - eSam utforskar AI-förordningens påverkan på myndigheter.
    🔸Flera EU-länder, däribland Danmark, Frankrike och Tyskland, satsar på öppen källkod för att minska beroendet av enskilda leverantörer och stärka sin digitala suveränitet.
    🔸Nordiska ministerrådet publicerar en rapport om digitalisering med människan i centrum.
    🔸 Digg samt EU-kommissionen samlar in synpunkter för att förbättra digitala tjänster och SUNET efterfrågar framgångsrika exempel på användning av öppna data.

https://nosad.se/news_jun_2025

Community Manager NOSAD - Network Open source and data / Arbetsförmedlingen Jobtech

Ett svar Senaste svaret
    3
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö

"Låg datamognad"
    tror man inte förstår hur illa det är om man inte pekar på konkreta misslyckande

• Rättsinformationssystem SFS 1999:175 ej levererat på > 20 år Domstolsverket utreder 2024 hur man skall gå vidare men mörkar att dom starta detta 1999... tycker copilots beskrivning var tydligare

64563ad6-ca55-4b4c-bff2-cd84555b1f0c-image.png

9dfc5751-f3cb-4593-a486-185087c51113-image.png

Rätt incitament?

Citat Med rätt incitament i form av tydliga styrsignaler i instruktioner, regleringsbrev och myndighetsdialoger så kan vi få fler myndigheter att prioritera datadriven utveckling, säger ....

• känns som en vanlig bortförklaring men om SFS 1999:175 nu funnits > 25 år och 100 myndigheter skall levera detta så är det inte incitamentet som saknas jag gissar
      • Brister i organisatoriskt lärande – samma strukturella problem återkommer utan att man drar lärdom.
      • Avsaknad av tydligt ledarskap – oklara mandat och ingen som tar helhetsansvar.
      • Otillräckligt ansvarstagande – ansvar försvinner i hierarkier och stuprörsorganisationer.
      • Svagt styrd samverkan – samarbetsytor finns, men utan konkreta mål eller uppföljning.
      • Teknisk skuld som tillåts växa – modernisering skjuts upp trots ökande konsekvenser.
      • Fragmenterad informationsförvaltning – olika aktörer tolkar regelverket olika, vilket försvårar interoperabilitet.
        • vet att SFS 1999:175 diskuterats massa gånger här och DIGG förstod inte att dom berördes...
      • Otillräcklig politisk uppföljning – beslut fattas, men efterlevnad och effekt följs inte upp.
      • Kultur av tyst acceptans – avsaknad av kritisk reflektion kring varför målen uteblir.
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö

Satsar på öppen källkod - förstår ni resan att jobba språkoberoende

fina citat för att minska beroendet av enskilda leverantörer och stärka sin digitala suveränitet.

Hur många av dessa förstår att skall myndigheter dela källkod som är myndighetsspecifik så är det nog att dela mellan länder och då skall källkoden vara språkoberoende....

Tycker NOSAD/Arbetsförmedlingen är ett exempel hur galet det blir att trots att man under flera år haft seminarier och pratat länkade data så när man skapar källkod blir det hårdkodade textsträngar länk se snyggt exempel hur programvara som skall delas skall skrivas så det enkelt kan översättas med exempel weblate

e2cf2478-c017-45b9-a7ce-e25a441dd9a6-image.png

Språkoberoende friluftsinformation

• Stockholm Archipelago Trail - språkoberoende objekt skapas
    Skapa EGEN öppen data - vandra 27 mil ta 3000 bilder tid 2 månader

Nacka kommun lovade oss öppna data men inte vad ---> lutrad av att inget levereras av kommuner så testade jag hur lång tid det tar att skapa EGEN öppen data

• vandrade hela leden 27 mil 18 mars - 8 maj

d44714ea-911f-48c1-b29b-0fef1b92b542-image.png

• tog 3000 bilder / bilder på karta
      • skapade
        • wikidata projekt Wikidata:WikiProject_Stockholm_Archipelago_Trail
        • GITHUB yta
    • skapat 500 objekt relaterade till leden se exmpel kartor

cc782e9e-9593-4c9b-a7c2-44df5d7fcd5e-image.png

e9d06691-4ae9-4992-ab28-3ee118af1754-image.png

25f579af-2810-4dde-8def-e570fa16f294-image.png

f045f661-df43-4b51-a20f-c9fe058b92bc-image.png

Nu skapar vi översättningar för fulla muggar och testar att göra det med AI copilot

d9cd73a7-f2d6-45a8-a75e-b89a0474c29c-image.png

9cad2e00-fd47-47b7-bb1b-16affec82b84-image.png

• WIkidata objekt Q134531012

3b6fcada-d74c-493e-b9d2-52bf1a05f350-image.png

• json Q134531012.json

2cd69a54-8910-416e-ac5f-96b1738ab214-image.png

• Status

20e305ca-63de-4135-9cbc-014e10305cff-image.png

• Någon av objekten finns på 58 olika språk
      93563898-0b58-47de-9aef-a17cb2193993-image.png
    Min fråga "satsar på öppen källkod" satsas det även på språkoberoende och att göra detta enkelt
    • Om inte så är det bara bortkastad tid.....

Klara 100 myndigheter inte att skicka in sina egna författningar SFS 1999:175 att tro att dessa myndigheter skall hantera språkoberoende känns naivt

• var finns lyckade exempel?
    lmdanielL Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Magnus Sälgö referenced this topic
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö

Annat exempel där man önskar koppla ihop sig med EU

ELI European Legislation Identifier ser ingen diskussion om flerspråkighet

men vi ser inte att tankar finns att skapa språkoberoende data

• i Regeringsuppdrag Ju2023/02684 pekar rapporten på ELI som jag kommenterar här

• vad är ELI = European Legislation Identifier se video

• Ju2023/02684 referar ELI

• sid 22 Europeisk lagstiftnings- respektive rättspraxisidentifikator, ELI och ECLI
      • sid 22 Vad är syftet med ELI
      • sid 22 Hur fungerar ELI

235776ae-b569-408f-87e9-ff7708861c9c-image.png

da7a39ed-5a93-4c34-83e5-f66811f07918-image.png

3c4b9e35-1f48-405f-98de-9e8dc56e6515-image.png

Status är idag som sagt att

• Sverige inte levererat SFS 1999:175 på 25 år
    • att Sverige inte är med i ELI och på det mötet jag var med 19 oct 2022 visste inte ELI personerna vem dom skulle kontakta i Sverige

Min fundering: Var är dialogen och ekosystemet att skapa språkoberoende? Eller antar vi att EU förstår svenska eller skall AI göra jobbet....

Ett svar Senaste svaret
    0
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    replied to Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö, hur kommer det sig att du inte länkar till kommentaren du skrev i ett annat ämne om detta utan klistrar in samma information i flera ämnen?

Jag tänker på denna kommentar:
    Svenska vandringsleder

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Magnus SälgöM Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    replied to lmdaniel Senaste redigerad av

@lmdaniel det kan man fråga.... tycker det är galet med dessa 5 minuters ändringstid scope... det blir enklare att skriva om.... sedan brukar DIGG ta bort inlägg och flytta runt saker så då blir det länkröta....

Fråga @lmdaniel hur många språk stöder ni i en standard produkt? När jag kollade för några år sedan var det sydsameiska och svenska som delade på namn fältet utan språkkoder...

Problemet jag försöker lyfta är att en av världens bästa ekosystem för flerspråkighet är Wikipedia.... nu pratar vi dela programvaror/ låg datamognad och jag skulle vilja säga att har man inte jobbat med att leverera flerspråkig data så förstår man inte hur långt ifrån man är det är enkelt att gömma sig bakom ordet låg datamognad.....

Vi hade en session för några år sedan då det diskuterades hur myndighetsdokument borde levereras och trots att SFS 1999:175 hade då funnits i > 20 är och "drabbat" alla myndigheter så blev diskussionen html eller pdf.... dvs. helt galet låg datamognad... och det var folk som skall leda olika myndigheter....

Vore bra om några lyfte fram dom som är bäst i klassen

lmdanielL Ett svar Senaste svaret
    0
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    replied to Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö, starta gärna ett dedikerat ämne för språk så kan vi fortsätta diskussionen där. Jag upplever det som rörigt att påbörja ett helt annat ämne i ett befintligt ämne.

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Magnus SälgöM Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    replied to lmdaniel Senaste redigerad av

@lmdaniel jag upplever att man inte fullt ut beaktar komplexiteten kring att leverera öppen källkod – särskilt inte när det gäller myndighetsspecifika lösningar som ska delas vidare. För att det ens ska vara meningsfullt krävs att översättning och andra grundläggande krav hanteras.

Jag började själv arbeta med I18N redan 1987 hos Digital, och 1993 var jag i Silicon Valley och hjälpte till att anpassa en sökprogramvara till svenska. Det här är inte något sidospår – det är en grundpelare i utvecklingen, och det är frustrerande att se hur den fortfarande förbises.

• jag skulle säga att det handlar om datamognad att producera öppen källkod...

Skickade frågan vidare till copilot

5e89e04a-889a-452e-af76-1921224d8aed-image.png

b4e72155-57c6-471f-bb1a-c820046f3fd9-image.png

644d2cc0-1d7c-4d35-a265-0467f5431ab3-image.png

285a2d7d-dbd4-46f2-ab8e-a9055b0fb2b5-image.png

Checklista

8954a0ea-0323-44dd-8dfd-069a78de3eb1-image.png

f92165dd-fe91-448f-9c2d-f5547a375470-image.png

Jag skulle vilja se öppen data med denna checklista.... tror inte community.dataportal.se är där saker som detta löses eller där diskussionen skall hållas det borde finnas granskningar som görs av DIGG eller annan....

Samtalet kring öppen data behöver både breddas och fördjupas. Det räcker inte att skapa YAML-filer och publicera dem i en portal. För att öppna data och öppen källkod verkligen ska kunna återanvändas krävs mer än teknisk formalia – vi måste börja prata om kvalitet, interoperabilitet, tillgänglighet, långsiktig förvaltning och inte minst samskapande (länk jobtechs forum där jag tog upp det 2020 nov).

dd5865b8-21bf-4da3-b65f-b338b512e330-image.png

Och kanske mest oroande: i dag ser jag knappt några publika backloggar alls. Det gör det omöjligt att följa utvecklingen, förstå prioriteringar eller bidra konstruktivt. Det är ett symtom på att transparens och öppen samverkan inte är integrerade delar av processerna — trots att det är grundläggande i allt som kallas öppet.

Community.dataportal.se fyller visserligen en roll, men är knappast rätt plats för att hantera dessa mer strukturella och långsiktiga frågor. Här behövs aktörer med ett tydligt ansvar – DIGG eller liknande – som granskar, vägleder och driver utvecklingen framåt.

Vi behöver ett skifte

Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier