Community på Sveriges dataportal
Den öppna WMTS-tjänsten Topografisk webbkarta stängd.
-
@Magnus-Sälgö sa i Den öppna WMTS-tjänsten Topografisk webbkarta stängd.:
vi betalar massa skattepengar till LM för "likvärdig produkt"
För kännedom så är den Topografiska webbkartan än så länge avgiftsfinansierad.
-
@lmdaniel sa i Den öppna WMTS-tjänsten Topografisk webbkarta stängd.:
Men alltså, är det inte en tillräckligt bra lokalisering genom OSM? Och sedan finns skyltar och mer information på plats?
Sorry att du tycker vi flyter iväg men OSM kartan suger galet ibland. Jag satt nu och matade in hus på Yxlan bara för jag ville ha med ett fornminnes labyrint på Kasberget som SAT Leden passerar....
- på LM kartan är labyrinten lite kryptiskt markerad som Jungfruringen som är samma som RAÄ L2017:1973 och wd Q134737023 / commons
- gissar detta är lite skräp på kartan att texten Jungfruringen kommer från RAÄ men nu har man tappat kopplingen och den verkar like fel om man jmf med RAÄ koordinaten...
Jag tror att du själv ska ställa frågan till SOS Alarm om varför de använder OSM. Jag kan inte tvinga de till något.
Nej men du kan bli förbannad att 112 inte använder den bästa produkten...
och det är väl grundproblemet att ingen har något incitament pengarna trillar in...
- på LM kartan är labyrinten lite kryptiskt markerad som Jungfruringen som är samma som RAÄ L2017:1973 och wd Q134737023 / commons
-
Nej men du kan bli förbannad att 112 inte använder den bästa produkten...
Alltså SOS Alarm använder ju Lantmäteriets produkter i produktion. Men det vi pratar om här är ju att Svenska rådet för hjärt-Lungräddning har en annan bakgrundskartan i deras externa stödtjänst. Styrkan skulle jag säga är den metadata som är kopplad till registret. Med den kan nästan vilken sk*tkarta som helst användas
Exempel nedan från Nyköping.
-
Med den kan nästan vilken sk*tkarta som helst användas
Vi kan skippa denna diskussion känns som att du inte förstår user caset när man skall hitta en hjärtstartare.... då vill man inte ha"blanka kartor"....
För mig är det sorgligt att vi allt oftare väljer bort LM.... nu blir det så galet att Stockholm Archipelago Trail dyker upp hos Naturkartan men först då man aktivt väljer bort LMs produkt och väljer Thunderforest
-
när man skall hitta en hjärtstartare.... då vill man inte ha"blanka kartor"
Klart ingen vill ha en blank karta, det har jag heller inte påstått. Om det är en bra placerad punkt för var hjärtstartaren finns och med tillhörande bilder och text så tror jag ärligt att det inte gör så mycket om någon eller några byggnader saknas. Sedan är det ju alltid önskvärt att bakgrundsinformation är så kvalitetssäkrad som möjligt.
Men du har rätt. Jag verkar inte förstå ditt user case.
-
Men du har rätt. Jag verkar inte förstå ditt user case.
hade möte idag med Hjärtstartarregistret #79
- dom bytte nyligen plattform från Here som inte var bra
- verkar som "priset" var en anledning att det blev Open Street Map
- dom har registrerat att OSM kartan inte är optimal ex. saknades hans hus i Vallentuna...
- dom är intresserade att information om var Hjärtstartare finns sprids... kanske
- möjlighet för LM?!?!?
- viktigt är att importerad information pekar tillbaka till Hjärtstartarregistret
- öppen fråga hur hålla saker i synk?
- ....
-
dom är intresserade att information om var Hjärtstartare finns sprids... kanske
möjlighet för LM?!?!?Jag är för att information om hjärtstartare sprids. Missförstå mig inte. Men jag tror inte att en topografisk karta är rätt plats att lägga den informationen i. Badplats, hamn, gästhamn finns, men inte livbojar eller räddningsflotte. Jag tänker att platser är eller områden är det som ska visas eller vad som sker på en plats. Men jag kanske är konservativ.
Bra roddat med Hjärtstartsregistret!
-
@lmdaniel du är konservativ...
det skall finnas där och kunna åskådliggöras med olika visualiseringar
-
exempelvis när jag var i Nice
-
Open Street Map standard gränssnitt
- openAEDMap klienten svenska - weblate svenska - GITHUB openaedmap-frontend
** openAEDMap klienten zh-Hant - weblate Chinese (Traditional Han script)
- lokalt språk franska - weblate French
Kollar du på OSM så är det jag salgo60 som laddat upp en del bilder
-
-
@Magnus-Sälgö, jag är fortfarande inte övertygad. Ska parkeringsautomater också alltid synas? Uttagsautomater? Övergångsställen? Busshållplatser? Papperskorgar? Cykelpumpar? Laddstolpar? Telefonkiosk?
Jag är för att sådant ska kunna överlagras på en topografisk karta. Men att visas som standard är jag tveksam till.
Är inte de exemplen du visas dedikerade kartor för att visa hjärtstartare? Standardutförandet visar ju inte objekten per default.
-
jag är fortfarande inte övertygad. Ska parkeringsautomater också alltid synas? Uttagsautomater? Övergångsställen? Busshållplatser? Papperskorgar? Cykelpumpar? Laddstolpar? Telefonkiosk?
Frågar du mig så skall inte du vara övertygad utan ni skall ha öppna publika backloggar där konsumenter skall ge sin syn och övertyga er----
- sedan skall ni positionera er produkt efter ert uppdrag och efterfrågan
- kollar du på mitt Nice exempel så är det av kommunen utställda hjärtstartare... idag finns mig veterligen inte detta men polis / waxholmsbolaget... har hjärtstartare i sina bilar
** vi berörde det igår på mötet och deras representant tyckte det var helt fel i Sverige .... men kanske en annan fråga som inte LM skall lösa....
Jag är för att sådant ska kunna överlagras på en topografisk karta. Men att visas som standard är jag tveksam till.
- Men var skall det lagras och har ni ett ramverk för det som andra kopplar in ? OSM lagrar det i database se overpass turbo fråga emergency=defibrillator
-
man kan ju hårdra frågan hur stort är behovet av leverantörer av bara svenska kartor på svenska
ni kanske skulle fokusera på Open Street Map
göra en ny
-
jag har nu en diskussion på wikivoyager om att kunna länka just tidtabeller med språkstöd på andra språk än svenska och där finns mig veterligen bara Google Map som har just alla tidtabeller och alla buss/tåg/fly hållplatser i hela världen men det sluta med att en användare säger nej pga av Googel Maps är Surveillance_capitalism
så indirekt en för vag leverans från LM gör bara denna Surveillance_capitalism starkare om jag tolkar raketingenjörerna på Wikipeda rätt.. eller
- på vilken sida står LM
eller är vi bara omkörda....
Är inte de exemplen du visas dedikerade kartor för att visa hjärtstartare? Standardutförandet visar ju inte objekten per default.
Japp men det finns i OSM data see Overpass frågan ovan som hittade en i Nyköpings hamn....
-
öppna publika backloggar där konsumenter skall ge sin syn och övertyga er
Ett av dina bättre exempel på hur publika backloggs bör användas! Det är dock lätt att tycka och svårare att hitta en hållbar insamling och förvaltning av sådant som tenderar att flytta på sig. Men bra inspel!
men polis / waxholmsbolaget... har hjärtstartare i sina bilar
Vad har detta med vår diskussion att göra? Jag hänger inte med. Ska dessa också positioneras i realtid i topografiska kartan?
Men var skall det lagras och har ni ett ramverk för det som andra kopplar in
Men där har väl hjärtstartsregistret en lagring och api, eller vad missar jag? Mig veterligen har Lantmäteriet inga rekommendationer för hur du som användare ska överlagra andra data på Lantmäteriets produkter. Eller menar du de överenskommelser Lantmäteriet har med andra aktörer vars information också finns i Lantmäteriets produkter? Typ kommuner, affärsverk och myndigheter? Kommunernas överenskommelser är jag tämligen insatt i, men övriga kan jag för dåligt. Jag skulle säga att helheten består av många individuella delar som tillkommit under lång tid. Detta skulle säkert vara bra att strömlinjeforma framöver. <-personlig åsikt!
man kan ju hårdra frågan hur stort är behovet av leverantörer av bara svenska kartor på svenska ni kanske skulle fokusera på Open Street Map göra en ny
Stort skulle jag säga. Men här finns nog en del att arbeta med med hur man översätter de ingående teman och dess attribut.
Jag hade gärna sett att innehållet i Lantmäteriets produkter hade fått ökad spridning till andra aktörers kartor. Men så är inte fallet och jag är för dåligt insatt i varför det blev som det blev.@Magnus-Sälgö sa i Den öppna WMTS-tjänsten Topografisk webbkarta stängd.:
så indirekt en för vag leverans från LM gör bara denna Surveillance_capitalism starkare
Jag är inte övertygad om att Lantmäteriet ska samla in och tillgängliggöra all geodata. Men det är väl här din offentliga backlog kommer in. Jag är för att marknaden skapar lösningar som kan användas av marknaden. Jag är inte säker på att det offentliga alltid är bäst.