Community på Sveriges dataportal
Borde Microsoft-situationen tas upp som en del i arbetet mot korruption?
-
Jag var med på mötet "Samråd om Sveriges handlingsplan för Open Government Partnership (OGP) 2023–2025" den 27 maj, se https://www.regeringen.se/contentassets/9e844ba2d7964dd99a7a9ac00b861e6f/inbjudan-till-samrad-27-maj-2025.pdf
En av sakerna som diskuterades var arbetet mot korruption, som är en del av vad OGP handlar om. Jag tog upp att det för mig ser väldigt illa ut att svenska staten är så kraftigt beroende av ett enda företag (Microsoft) och det företagets stängda lösningar. Det verkar som om staten i många fall har synsättet att det bara kan finnas en enda leverantör och det är Microsoft. Den här situationen är förstås extremt bra för Microsoft, och samtidigt väldigt dålig för Sverige. Vad kan vara anledningen till att staten agerar på det här sättet, om inte korruption?
(Med "svenska staten" menar jag här staten i bred mening, inklusive kommuner, regioner, och myndigheter.)
Microsoft är ett enormt stort företag (världens största bolag sett till market cap) och de har förstås väldigt starkt incitament att bevara den nuvarande situationen, för att slippa konkurrens. Att Microsoft kommer försöka utöva påtryckningar på svenska staten för att fortsätta att blint använda Microsoft och inte överväga alternativ, är väl därför ganska självklart. Frågan är om svenska staten klarar av att stå emot de påtryckningarna.
På samrådet försökte jag förklara varför jag tyckte att det borde tas upp som en del i arbetet mot korruption, men det verkade som om representanterna från Finansdepartementet inte riktigt höll med mig, de tyckte att det snarare var en fråga om eventuellt bristande konkurrens och att det därför inte hade med korruption att göra.
Som jag ser det är korruption och bristande konkurens saker som självklart hänger ihop, korruption kan göra att staten väljer att göra på ett visst sätt vilket självklart leder till bristande konkurrens. Det blir alltså helt fel om man låter bli att granska något som korruption med hänvisning till att det är en konkurrens-fråga.
Jag vill gärna höra vad andra tänker om det här: borde Microsoft-situationen tas upp som en del i arbetet mot korruption, eller inte?
-
Relaterat till den här tidigare tråden:
Spännande keynote på Nextcloud Community Conference 2024: "Recipes for getting stuck in proprietary clouds: How public sector organisations discriminate against OSS solutions"
där det togs upp en studie som visat det här, som understryker hur allvarlig situationen är:
"A major lock-in concern is risk of dependence (or over-dependence) on one provider's, often proprietary, service"
"Research shows that 97% (29 of 30) of the municipalities that were randomly selected for a study (amongst all 290 Swedish municipalities) used a specific SaaS solution (Microsoft 365)"
-
Vilka risker ser du?
Jag känner det är värre
-
när personer som @jens_nylander med relativt enkla analyser kan identifiera besparingar i miljardklassen, visar det hur ineffektiva och dåligt strukturerade våra system är. Samtidigt finns företag som satt i system att skicka in falska bokslut, vilket i sin tur blir en bas för andra, mer eller mindre kriminella verksamheter.
- tycker mig även se att vi har organisationer idag som inte ens kan upphandla vettiga konsulter...
-
Regeringskansliet mörkar att projekt aldrig levereras, vilket gör att det blir omöjligt att hålla dem ansvariga. Än mer oroande är att de själva inte ens verkar ha koll på vad de ansvarar för....
Om vi ska komma till rätta med korruption, organiserad brottslighet och systemhotande ageranden, måste vi först se till att våra egna myndigheter fungerar effektivt och öppet.... att myndigheter och kommuner använder Word och Excel känns som ett sidospår—den verkliga frågan är snarare att de saknar ett datadrivet arbetssätt och effektiv förvaltning....
- bara detta att nu går DIGG i graven ljudlöst och har efter 5 år inte kunnat skapa en organisation som enligt Statskontoret kan visa om dom uppfyller sitt Regleringsbrev... hur svårt kan det vara....
- ingen reagerar mer än @jens_nylander vart är vi på väg
Eller har jag missförstått dig....
-
-
@Magnus-Sälgö sa i Borde Microsoft-situationen tas upp som en del i arbetet mot korruption?:
att myndigheter och kommuner använder Word och Excel känns som ett sidospår
Att de "använder Word och Excel" tycker jag är en missvisande beskrivning av situationen. Det handlar om ett totalt beroende av Microsoft. Hela den svenska statsapparaten verkar vara helt i händerna på Microsoft.
Situationen är uppenbart extremt dålig för Sverige som land, samtidigt som det lika uppenbart är en jättebra situation för Microsoft. Det verkar för mig som om de svenska beslutsfattare som bestämmer att använda Microsoft till allting går Microsofts ärenden. Det verkar som korruption.
Apropå vilka risker som finns skrev DN lite om det nyligen:
Varningen: ”Microsoft kan stänga ner Sverige”
Sverige är extremt beroende av teknik och molntjänster från amerikanska techjättar. Microsoft skulle närmast kunna stänga ner landet på 30 dagar.
https://www.dn.se/sverige/varningen-microsoft-kan-stanga-ner-sverige/
Digitaliseringsministern i Danmark verkar vilja göra något åt problemet där, i Danmark:
"Digitaliseringsminister vil mindske brug Microsoft i eget ministerium"
"Digitaliseringsminister Caroline Stage (M) vil gøre op med afhængigheden af amerikanske techgiganter.""Why Denmark wants to cut use of Microsoft products at key ministry":
https://www.thelocal.dk/20250610/why-denmark-wants-to-cut-use-of-microsoft-products-at-key-ministry