• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

15 kommuner i Skaraborg i Västra Götaland lanserar gemensam datadriven karttjänst för Ledig Tomtmark

Scheduled Fäst Låst Flyttad Arbetssätt och organisation
5 Inlägg 4 Posters 216 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • tomasmonsenT Offline
    tomasmonsenT Offline
    tomasmonsen
    wrote on Senaste redigerad av

Hej!
    Tänkte bara skryta lite - vi lanserar idag vår gemensamma karttjänst för ledig tomtmark i Skaraborg - 15 kommuner har enats om att dela data enligt den nationella specifikationen för ledig tomtmark och en av kommunerna står som värd för en karta driven av denna data.

Beställare är Business Region Skaraborg som tidigare har karttjänst för verksamhetsmark men som på begäran av näringslivet och entreprenörer och organisationer som vill verka i regionen även önskade dela mark för byggnation av villor och flerbostadshus.

Alla 15 kommunerna i Skaraborg har därför etablerat ÖD-förmåga och skaffat datakatalog och publicerat sin datamängd. En fin samverkan och faktiskt samarbete, där vi i sann Skaraborgsanda har hjälpt varandra med allt från att etablera förmåga, skaffa katalog, förankra i kommunledning och nätverk samt hacka ihop datasets och publicera dessa.

Jag är lite stolt över att vi lyckats med något som känns unikt i Sverige och vi hoppas att detta är startskottet på många fler samarbeten kring digitalisering och Öppna Data i Skaraborg - vi pratar redan om vad vi ska ha på kartan härnäst 🙂

Läs nyheten och hitta till kartan här;

https://skaraborg.se/var-verksamhet-ny/Regional_utveckling/nyheter-regional_utveckling/lediga-tomter/

337b6a69-a2f4-4df4-94fd-54355d0ab327-image.png

There is nothing in desert,
    and no man needs nothing.

lmdanielL 2 svar Senaste svaret
    4
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    replied to tomasmonsen on Senaste redigerad av

@tomasmonsen, mycket intressant!

Jag blir ju såklart nyfiken på hur det samlade datat presenteras. Och data aggregeras innan det presenteras eller om det blir en data källa per kommun.

Jag hittar inte länken till själva kartan?

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

M Ett svar Senaste svaret
    1
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    replied to tomasmonsen on Senaste redigerad av

@tomasmonsen, nu hittade jag i en annan nyhet att länk kommer klockan 13. Så jag får ge mig till tåls.

https://www.skovde.se/nyheter/lansering-av-karttjanst-for-lediga-tomter/

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Ett svar Senaste svaret
    1
  • M Offline
    M Offline
    MelissaNilsson
    replied to lmdaniel on Senaste redigerad av

@lmdaniel I kartan visas samtliga lediga tomter för alla kommuner, filtrerat på småhus och flerbostadshus. Skövde tillhandahåller karttjänsten idag - men det häftiga är ju att samtliga kommuner i Skaraborg fått upp sin data på dataportal så att vem som helst kan skapa en egen karta, eller bara ta del av data.
    Mycket häftigt samarbete som förhoppningsvis leder till fortsatt innovation och gränsöverskridande kommunikation mellan både GIS:are så väl som deltagande i arbetet med digitalisering i stort. Gillar starkt ett mer standardiserat arbete och att vi kan jobba tillsammans med att dela kunskap och metod.

Melissa Nilsson
    GIS-ingenjör
    Skövde kommun

Ett svar Senaste svaret
    2
  • josefinlassiJ Offline
    josefinlassiJ Offline
    josefinlassi administrators
    wrote on Senaste redigerad av

Jag blir jätteglad när jag ser det här @tomasmonsen och @MelissaNilsson (som jag gissar är med i arbetet:)). Vilket bra jobb ni har gjort! Samverkan är ju inte helt enkelt att få till, så grymt jobbat!

Ett svar Senaste svaret
    2

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste