• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Webbinarium, juni 2025 – Kan öppna geodata leda till risker för Sveriges säkerhet?

Scheduled Fäst Låst Flyttad Meetups och evenemang
geodataöppna data
4 Inlägg 2 Posters 203 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    wrote on Senaste redigerad av

Lantmäteriet och Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, berättar om ett genomfört projekt där myndigheterna har utvecklat ett förslag till metod för att bedöma risker vid tillgängliggörande av öppna geodata (enligt lag 2022:818, 2 kap. §1) i relation till Sveriges säkerhet.

När: Måndag 9 juni

Tid: kl. 13-15

Att göra riskbedömningar för Sveriges säkerhet kräver både resurser och kompetens. Förslaget till metod kan hjälpa till att säkerställa enhetliga och konsekventa bedömningar samt att involvera rätt kompetens i arbetet.

Webbinariet riktar sig till dig som arbetar i offentlig verksamhet och har ansvar för att göra riskbedömningar inför tillgängliggörande av geodata.

Läs mer och anmäl dig på den här länken.

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Ett svar Senaste svaret
    1
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö

Målgrupp användare av öppna data

Jag deltog i ett Open Street Map-möte igår och fick intrycket att det är viktigt att myndigheter tydligt definierar vad som utgör en risk. Under mötet berördes även frågor kring GDPR och potentiella problem som kan uppstå vid OSM:s användning av öppna data där stor osäkerhet råder.

Min uppfattning: Det bör finnas en dokumenterad process som gör det möjligt för aktörer som använder och vidareutvecklar öppna geodata att få sina projekt riskbedömda, så att eventuella säkerhetsproblem kan identifieras och hanteras på ett strukturerat sätt.

lmdanielL Ett svar Senaste svaret
    2
  • lmdanielL Offline
    lmdanielL Offline
    lmdaniel
    replied to Magnus Sälgö on Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö, jag har inte sett materialet som ska redovisas. Men jag tror att det är en metod/process som aktörer kan använda sig av inför tillgängliggörande. Och jag tror också att detta kan appliceras på andra data än bara geodata.

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö

Låter bra

Även om data inte delas offentligt, krävs det ingen raketforskning för att skapa ny GIS-data som kan anses olämplig.

Jag har exempelvis laddat upp en hel del bilder på Mapillary i god tro ex pKey=403723046140341 och blev då varse efteråt att det fanns skyddsobjekt i närheten....

13fb0c3c-533d-4d37-8f6e-150bbc3784e3-image.png

a1d70d75-f774-4889-94c0-3b0aaeb9b0d2-image.png

• skyddsobjekt är ju relativt enkla att identifiera om man har den informationen
    Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste