• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Presentera om öppna data inom ens organisation

Scheduled Fäst Låst Flyttad Dataambassadörsprogrammet
6 Inlägg 3 Posters 158 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • nsmartN Offline
    nsmartN Offline
    nsmart
    wrote Senaste redigerad av

Hej!

Jag har blivit inbjuden att presentera om öppna data för digitaliseringsnämnden på min kommun. När jag gick dataambassadörsprogrammet förstod jag att det skulle finnas någon form av presentationsmaterial för de som vill hålla i en dragning inom sin organisation.

Har någon tillgång till sådant underlag? Var kan jag som dataambassadör få åtkomst till presentationsmaterial så att jag inte behöver uppfinna om hjulet? Är det i powerpointformat eller dylikt så att man kan lägga till information som är verksamhetsspecifik?

Stor tack på förhand! 😃
    Nicholas

josefinlassiJ Ett svar Senaste svaret
    0
  • josefinlassiJ Offline
    josefinlassiJ Offline
    josefinlassi administrators
    replied to nsmart Senaste redigerad av josefinlassi

@nsmart Det stämmer, och när du anmälde dig till Dataambassadörsprogrammet så ska du ha fått en inbjudan till dela.digg.se. Det är en plattform där vi kan dela dokument, men det behövs en login. Jag gissar att du har tappat bort det mailet, så maila bara till info(at)digg.se och säg att du behöver in by inbjudan. Eller försök logga in på https://dela.digg.se/ direkt och se om du kan återställa lösenordet. Jag ser att du är inlagd där.

Materialet är i ppt och här https://www.dataportal.se/dataambassadorsprogrammet står det hur du får använda materialet. Skrolla ner en bit bara.

Ett svar Senaste svaret
    1
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    wrote Senaste redigerad av

@nsmart Skrik till om du vill ha hjälp med exempel eller feedback vad som blir fel.... vi vill se kommuner på GITHUB så man enkelt kan kommunicera och skapa bra data....

• bra exempel på bra data grillplatser.nu som @ChristerOlsson driver.... han har > 7000 grillplatser

9951cc75-6428-4189-bf88-2ba574871ebe-image.png

• vi tittade i veckan på om grillplatser.nu och wikidata kan kopplas ihop issue #71
      • jag kopplar grillplatser till en ny led Stockholm Archipelago Trail som omnäms av Times som en av de 25 bästa resmålen att besöka
        • se bilder grillplatser , se karta
        • public toilets / karta
        • drinking water / karta

796bcbbd-78aa-4b3d-946d-04404beb6b17-image.png

Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    wrote Senaste redigerad av Magnus Sälgö

Lesson learned är att dagens försök att 290 kommuner skall skapa bra data och att DIGG känner att dom inte har mandat/ork att styra upp detta fungerar inte trots DIGG funnits i snart 5 år ....

Alla skyller på alla och inget levereras... det tog mig 4 dagar 2021 start juni 11 att samla in alla utegym (nu 1462 stycken) och badplatser i Sverige (nu 3094 stycken) som finns hos kommunerna

Bra att ta diskussionen

1. skall kommuner leverera öppna när det blir så dåligt...
    2. vilket stöd behövs för kommuner för att jobba effektivt idag känns det som varje kommun skapar sin egen dåliga datasilo vilket @PierreMesure reflekterade över.... jag tror det beror på att dom som säljer lokala lösningar är dom som är mest aktiva... medans det borde vara DIGG som jobbade för att få ETT ställe att hämta all data eller visa på karta men då måste datat bli bättre jag kallar det länkade data - Linked open data grundfelet är idag 2025 att DIGG inte pekar på hur ett ekosystem #76 skall fungera utan det blir en halvmesyr med dataportalen som inte har bra data
    3. vilken kompetens behövs se issue #100 att skapa en CSV fil och ladda upp klarar alla med lite vilja
    4. kan kommuner och frivilliga jobba ihop och skapa mervärde... ?
      3-1) idag är det ett kaos att ingen central felrapportering issue #26 tas fram och att det finns 1 API --> problem med vandringsleder blir ett trams och fel vi hittar på grillplatser.nu aldrig rapporteras tillbaka till kommunerna...
      3-2) hur gör vi detta bättre? har DIGG mandat eller driver dom detta ändå vi får kolla i DIGGs publika backlog 😉
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    wrote Senaste redigerad av Magnus Sälgö
    Detta inlägg är raderat!
    Magnus SälgöM Ett svar Senaste svaret
    0
  • Magnus SälgöM Offline
    Magnus SälgöM Offline
    Magnus Sälgö
    replied to Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö exempel hur snyggt bra öppna data kan fungera och genom en bra applikation som stöder fler språk kan göra att jag som är bättre på svenska än franska kan bidraga…

1. jag passerar en hjärtstartare utan bild i Nice
      https://openaedmap.org/sv/#map=17/43.698255/7.284332&node_id=11691283121

e38aa9f8-7e2b-4f39-9e45-a3574f7313be-image.png

1. Jag har översatt applikationen till svenska och får nu en knapp att ladda upp en egen bild på svenska

38a36d80-05a8-4903-a74a-3f500117f6aa-image.png

1. Text förklarar att bilden får öppen licens CC-0

4052c29a-0834-4d7a-9bb3-9f6a2a3dc3a2-image.png

1. jag som turist kan bidra med data och bilder som gör att hjärtstartaren AED blir enklare att hitta

7f05a49a-f92b-418c-9e48-851411b0ac92-image.png

Fundering: Har kommuner information om hjärtstartare? Vilken roll kan dom bidraga?

Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste