Community på Sveriges dataportal
Mönster för att jobba ihop
-
Hur jobbar myndigheter och kommuner ihop med varandra? Vilka bra mönster finns som andra kan lära av....
ser nu att Havsmyndigheten lägger ut att dom eventuellt byter variabelnamn länk på en websida som ingen hittar. I en perfekt värld skulle vi se
- Prenumeration på ändringar: I en ideal värld skulle det finnas ett system där användare kan prenumerera på ändringar, exempelvis via RSS-flöden eller e-postnotifikationer.
- Tydliga leverabler och implementeringstider: Leverabler bör ha specifika deadlines och vara kopplade till en tydlig tidsplan.
- Versionshantering: arje leverans bör ha en unik version för att säkerställa spårbarhet och undvika förvirring.
- Unika nummer för Change Requests (CRQ): Ett system för att tilldela unika nummer till varje ändringsförfrågan skulle underlätta spårning och uppföljning
- Feedback och kommentarer: Ett centraliserat system, som GitHub eller liknande, där användare kan lämna synpunkter och följa upp sina kommentarer se mina synpunker 2021 på GITHUB label Havsmyndighetens
Vem känner att dom har mandat att göra rätt från början
En viktig fråga är att identifiera vem, i varje led, som har både ansvar och befogenhet att säkerställa att saker görs rätt från början. Utan ett tydligt mandat kan processerna sakna tydlighet och ansvarstagande. Några förslag:
-
Klargör roller och mandat i överenskommelser mellan parter.
-
Säkerställ att beslut om viktiga ändringar tas av de som direkt påverkas eller ansvarar för implementering.
-
Främja en kultur där det är accepterat att påpeka och korrigera fel tidigt i processen.
Bra mönster för samarbete
1. Gemensamma mål och överenskommelser: Börja med att definiera en gemensam målbild och skapa en överenskommelse som tydligt beskriver ansvarsfördelning, finansiering och roller2.
2. Livshändelseperspektiv: Utgå från medborgarens behov och skapa lösningar som förenklar deras interaktion med myndigheter.
3. Digitala verktyg: Implementera digitala plattformar för att hantera ändringar, versioner och feedback. Exempelvis kan ett system som GitHub användas för att samla in och strukturera synpunkter.
4. Projektmodeller: Använd projektmodeller som inkluderar tydliga faser, milstolpar och leverabler6.
5. Versionshantering: Skapa en standard för filnamn och versionering som gör det enkelt att spåra ändringar.
Hur får vi fart på detta?
-
Standardisering: Inför standardiserade processer för ändringshantering och kommunikation.
-
Centraliserade system: Skapa en gemensam plattform för att hantera ändringar, releaser och feedback.
-
Utbildning: Utbilda personalen i användning av digitala verktyg och samarbetsmodeller.
-
Transparens: Säkerställ att all information om ändringar och releaser är lättillgänglig för alla berörda parter.
-
Detta inlägg är raderat!
-
Bra fråga tycker jag.
Jag är ny här i forumet. Jag hittade hit genom att lyssna på en presentation på samnetkonferensen om hur myndigheter samarbetar kring upphandling och utveckling av öppen källkod. Jag tror den här föreläsningen är relevant för ämnet här i tråden så jag postar länken här:
https://play.dfri.se/w/p/sJJr8HKrVJsCSza4dXUVg3?playlistPosition=6&resume=true
-
@timsandgren japp NOSAD där @Maria_Dalhage brukar vara snabbare än dom flesta dock ser jag att det idag är för segt och att alla uppfinner hjulet... ser lite designmönster nu hos Havsmyndighetens nya version av API som vore bra om fler gör på samma sätt https://github.com/salgo60/Svenskabadplatser/tree/main/Havsmyndigheten/dokumentation/20250407/apispec-bathing-waters-public-2.1.0.0-hav-doc
I en annan föreläsning NOSAD hade om Jupyter Notebook så ser man att det även är en genrerationsskillnad.... i den föreläsningen visades en Notebook och en av dom som lyssna undrade om dom kunde dela det dom gjort och grabbarna som visade Notebook förstod inte frågan för att det var självklart att allt fanns på Github länk....
-
Tack för ditt svar!
Jag är delaktig i ett projekt som drar igång nu inom öppna nätverk av personer entusiastiska kring open source.
Där finns bland annat tankar på att utveckla ett system som liknar STIM där kodare som tillverkar användbara algoritmer kan få en ekonomisk kickback på likande sätt som musiker får när deras musik spelas på allmänna platser.
-
@timsandgren sa i Mönster för att jobba ihop:
ekonomisk kickback
coolt men gratis är gott så det kan vara svårt... jag byggde upp applikationen för SRs skivarkiv och programarkiv för 30 år sedan med en fritext programvara där skickade vi data till STIM kom jag ihåg det var en del administration....
-
Försöker bolla in folk som var på eSams arkitekturforum 2025 hur dom tänker
När jag var konsult på SEB och dom hade misslyckades med miljard projekt testade vi ihop med företaget CRISP Scrum och jag var Scrum master för en internationell grupp som jobbade med bland annat ionternationella banktransaktioner....
Där testade vi att ha
- dagliga standup möten på 10 minuter som vi bjöd in andra på att vara med
- demade vad vi gjort för produktägare och intresserade var 3:e vecka
- Scrum of Scrum möten där dom olika scrum mastrarna möttes och tog upp saker som var beroende mellan grupperna...
SEB hade 1600 delsystem där jag jobbade med 1 som hade 70 anstöällda kändes som man aldrig vågade lägga ned system
-
-
Spännande att du jobbat med STIM och SEB! Jag skickar dig ett personligt meddelande så kanske vi kan prata i nästa vecka.
-
Detta inlägg är raderat!
-
-
Det var ett fint samtal vi hade @Magnus-Sälgö , tack för det!
Jag tror att folk är beredda att betala för system som fungerar och STIM-systemet kan ligga i bakgrunden på ett edge-serversystem som har en automatiserad bokföringsontologi med öppna data.
Såda system finns redan påbörjade, exmpelvis här:
https://unyt.org/Såklart kommer det ta tid att implementara detta för våra användarfall på ett lagligt sätt.
-
Tackar skall kolla in detta kul att snackas vid.... verkade som vi lyckades komma runt forumets alla försök att hindra mänskliga möten
- jag kom från att ha vandrat SAT Lidö när vi snackade
- igår blev det SAT Ingmarsö
- testar koppla skyltar om leden till OSM med bilder i Wikidata se GITHUB Issue #40 och försöker föra en dialog med Stockholm Archipelago Trail att jobba med persistenta unika Identifierare för att hitta dricksvatten, färjehållplatser, grillplatser, roddbåtar, badplatser...
Lite kul när jag klev av båten igår så började jag snacka med en äldre kvinna som visade sig vara läkare och vi kom in på den enorma frustration som finns inom läkarkåren med att dåliga system levereras... fick av @jonor på Telegram den irritation som finns hur delegationen som skall stötta regionerna i effektiviseringsarbetet... känns som sjukvården där blir folk upprörda då det inte levereras och förbannade kanske finns det hopp
Vi höres